וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי באיאד אל-חלאק: השוטר יועמד לדין על המתה בקלות דעת בכפוף לשימוע

עודכן לאחרונה: 21.10.2020 / 18:40

מח"ש הודיעה כי תשקול את העמדתו לדין של שוטר מג"ב שהרג את הגבר בעיר העתיקה בירושלים. "לאחר הירי הראשון, אחד השוטרים שאל את איאד 'איפה האקדח?' - ואז החשוד ירה בו פעם נוספת", נכתב בכתב החשדות. מפקדו נחקר באזהרה, אך התיק נגדו נסגר. אמו: "ירו עליו כמו משוגעים"

הוריו של איאד אל-חלאק מגיבים על ההחלטה להאשים את השוטר שירה בו בהמתה/צילום: רוני כנפו

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה היום (רביעי) כי נשקלת העמדתו לדין של שוטר מג"ב החשוד בגרימת מותו של איאד אל-חלאק בגין המתה בקלות דעת, ובכפוף לשימוע. מפקדו של השוטר החשוד נחקר באזהרה, אך לאחר בחינת הסיבות הוחלט לסגור את התיק נגדו. הוריו של אל-חלאק הגיעו היום למשרדי מח"ש.

"ההחלטה לשקול להעמיד לדין את השוטר היורה בחשד להמתה בקלות דעת התקבלה לאחר בחינת חומר הראיות, נסיבות ביצוע הירי וניתוח מעמיק של ההיבטים המשפטיים של האירוע", נכתב בהודעה מטעם מח"ש. "בין היתר נבחנו מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהמנוח לא היווה כל סכנה לשוטרים ולאזרחים שהיו במקום, שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרתיות, המוכרות לו היטב, ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. מנגד, נלקחה בחשבון גם העובדה שהשוטר ביצע את הירי לאחר שהתעורר חשד כי מדובר במחבל, כאמור, ואת העובדה כי הירי בוצע תוך כדי פעילות מבצעית בגזרה מורכבת".

אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בן 32, נורה למוות ב-30 במאי כשהיה בדרכו למוסד לבעלי צרכים מיוחדים. המשטרה טענה כי שוטרים שהיו במקום חשדו כי הוא חמוש וביקשו ממנו לעצור, אך אל-חלאק, שלא הבין את בקשתם, נמלט ונורה למוות כשהגיע למתחם אשפה ללא מוצא.

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
"לא היווה כל סכנה לשוטרים ולאזרחים שהיו במקום". אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

לפי כתב החשדות, בשעות הבוקר המוקדמת של 30 במאי, עשה אל-חלאק את דרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה, כשהוא עוטה על פניו מסיכה כירורגית וכפפות חד פעמיות. שני שוטרים ששהו אותה עת בעמדה בשער השבטים הבחינו בו, כשעמד בסמוך לפתח עמדת מג"ב.

"מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של איאד עוררו את חשדם של השוטרים אשר חשדו כי מדובר במחבל. השוטרים עקבו אחר איאד והתחילו לצעוד לכיוונו, תוך שאיאד המשיך בהתנהגות שנחזתה בעינהם כחשודה. לאור האמור, הכריז אחד השוטרים ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה, והשוטרים החלו במרדף אחר איאד, תוך שהם קוראים לעברו בעברית ובערבית לעצור ולהזדהות", נכתב בכתב החשדות.

הוריו של איאד אל-חלאק בעדכון במח"ש, 21 באוקטובר 2020. רוני כנפו
הוריו של אל-חלאק בכניסה למח"ש, היום/רוני כנפו

בשלב זה, השוטר החשוד ומפקדו הצטרפו למרדף. מכתב החשדות עולה כי "המפקד קרא אל איאד בעברית 'עצור או שאני יורה'. איאד לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, המפקד ירה שני כדורים מאקדחו לעבר רגליו, אשר לא פגעו בו. איאד המשיך במנוסתו. מספר שניות אחר כך, פנה איאד למתחם המתואר לעיל, שבו היו באותה עת שלושה אנשים מלבד המנוח: עובד המקום, עובד ווקף ואישה נוספת שהכירה את איאד. השוטר החשוד ומפקדו נכנסו אף הם למתחם, או אז הבחין החשוד באיאד בפינת המתחם, וביצע לעברו ירי - וזאת למרות שמפקדו צעק לעברו 'חדל'".

המקום בו נורה למוות הצעיר בעל הצרכים המיוחדים בעיר העתיקה בירושלם, 30 במאי 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"בעודו פצוע, איאד התרומם והצביע לעבר האישה שהכיר ומלמל דבר מה". זירת הירי/מאיה הורודניצ'אנו

"כתוצאה מהירי הראשון נפגע איאד בחלק התחתון של בטנו ונפל ארצה. מיד לאחר הירי הראשון המפקד צעק בשנית 'חדל'", נכתב. "בשלב זה נכנסו שוטרים נוספים למתחם, והשוטר החשוד צעק לעברו של איאד בעברית 'אל תזוז'. במקביל, אחד השוטרים שאל את איאד בערבית 'איפה האקדח', ואיאד, שהיה פצוע מהירי הראשון, התרומם והצביע לעבר האישה שהכיר ומלמל דבר מה".

בתגובה לכך פנה השוטר לאישה ושאל אותה בערבית: "איפה האקדח?"
האישה השיבה לו: "איזה אקדח?"
בשלב זה, ביצע השוטר החשוד ירי נוסף לעבר אל-חלאק.

הריגתו של אל-חלאק עוררה מחאה בדרישה לחשוף את תיעוד מצלמות האבטחה מזירת הירי, למצות את הדין עם השוטרים שירו בו למוות, וכן לשנות את הוראות הפתיחה באש של כוחות צה"ל והמשטרה.

בהחלטת מח"ש נכתב כי "במסגרת פעולות החקירה שביצעו חוקרי מח"ש בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים ונתפסו מצלמות האבטחה הרלוונטיות לכל מרחב התרחשות האירוע, לרבות המצלמות המוצבות ברחוב בו אירע המרדף אחר המנוח". עוד טענו כי "אירוע הירי בוצע בתוך מתחם השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי חברת ניקיון פרטית, שהמצלמות הקיימות בו לא היו מחוברות לחשמל (הניתוק מהחשמל התרחש יום לפני האירוע על ידי אחד מעובדי המקום), ולכן אין תיעוד לאירוע הירי עצמו בתוך המתחם".

הפגנה מול משרדי מח"ש במחאה על הריגתו של איאד אל חלאק 2 בספטמבר 2020. -, אתר רשמי
מפגינים מול משרדי מח"ש, ספטמבר/אתר רשמי, -

"איאד אמר לי שהוא הולך לעבודה", סיפרה היום האם רנא. "שאלתי אותו למה הוא הולך בשש בבוקר, והוא ענה כי הביאו מצרכים. הוא עבד במטבח, היה אחראי, עשיתי ממנו אדם".

אל-חלאק תיארה את הקושי שחווה משפחתה מאז הריגתו. "הרסו את החיים שלנו, אותי ואת אבא שלו, אנחנו מתים. החלומות שלי והחלומות שלו שבנינו, הרסו אותם בארבע דקות. ירו עליו כמו משוגעים", אמרה, תוך שהציגה את תעודת הנכה של בנה. "אנחנו רוצים שהחיילים יעמדו למשפט כמו שמעמידים ערבי".

אביו של אל-חלאק, חיירי, אמר מחוץ למשרדי מח"ש כי השוטר היורה "בא להרוג". האב טען כי "הוא לא שמע לקצין שלו שאמר לו אל תעשה את זה, לא שמע למורה של איאד שאמרה לו שיחכה והיא תוציא את כל התעודות שלו. היו לו חמש תעודות מביטוח לאומי ומבית ספר. השוטר לא רצה לחכות, הרג אותו כשהוא על הרצפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שחזור הירי באל-חלאק, אוגוסט/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורך דין רמזי קטילאת, שמלווה את משפחת אל-חלאק, מסר כי "התרענו בפני מח"ש שאנחנו רוצים שהצדק ייעשה ובמהרה, ללא סחבת ומריחה של ההליכים. מסתובב בחברה שלנו אדם שהוא פושע, שעשה מעשה נפשע, הרג אדם בעלי צרכים מיוחדים. איאד לא סיכן אף אחד, לא היה טעם וכל מקום לגרום לתוצאה הקטלנית הזו".

"נעמוד על כל פסיק עד שימוצה הדין עד תום, ו(השוטר היורה) יקבל את מלוא חומרת העונש", הוסיף. "אנחנו מבקשים להתיר את פרסום שמו של היורה, בלי להסתתר מאחורי חוקים שנועדו להטיל דופי דווקא בקורבנות. אנחנו חושבים שצריך למצות את הדין עם כל מי שיש לו יד בדבר".

סנגוריו של השוטר, עורכי הדין אפרת נחמני-בר ואלון פורת, אמרו כי אין להם ספק שההחלטה תשתנה לאחר שימוע. "אין חולק שהשוטר ומפקדו קיבלו הכוונה משוטרי מחוז ירושלים באזור שער האריות כי הפלסטיני הנמלט הינו מחבל חמוש ומסוכן, דבר שהוביל את השניים להצטרף למרדף שנוהל אחריו במטרה למנוע פיגוע ומסע הרג", טענו. "מפקד האירוע עצמו ירה פעמיים לעבר גופו של המנוח במהלך המרדף. הירי שבוצע בוצע לאור תמונת המצב שנמסרה לשוטר, חייל צעיר בתחילת דרכו, לנוכח תנועה חשודה שביצע המנוח".

לדבריהם, "מדובר בטרגדיה, אבל לא בעבירה פלילית. מטבע הדברים, אירועים מבצעיים דורשים קבלת החלטות מהירה, הרבה פעמים לאור תמונת מצב חלקית או שגויה. לא יעלה על הדעת שכל טעות (בחוכמה בדיעבד) באירוע מבצעי תהפוך חיילים ושוטרים המסכנים חייהם למען בטחון המדינה - לנאשמים".

ניסנקורן: "עלינו לדאוג שלא תהיה חריגה מאמות המידה המוסריות"

שר המשפטים אבי ניסנקורן צייץ בתגובה להחלטת הפרקליטות כי "‏פרשת הריגתו של איאד אל-חלאק היא טרגדיה נוראה. אין דבר שיקל על כאב המשפחה. לצד דאגה וגיבוי לכוחות הביטחון המגינים עלינו בגופם, עלינו לדאוג שלא תהיה חריגה מאמות המידה המוסריות הבסיסיות. אני מברך על הטיפול המקצועי בנושא, נמשיך לקדם את הרפורמה במח"ש לטובת עשיית צדק, לטובת הציבור".

מפורום תג מאיר, המלווה את משפחת אל-חלאק מאז האירוע, נמסר בתגובה כי "כל עוד לא נחשפו בפני הציבור כל החומרים שצולמו או הוקלטו בזמן ביצוע הירי, וכל העדויות של עדי הראייה שנכחו במקום, על החלטות מח"ש בנושא זה מוטל צל כבד. נזכיר כי הירי בוצע באחד המקומות המצולמים ביותר בארץ, ולמרות זאת טרם נמסר למשפחתו של איאד ולציבור הרחב כל תיעוד של האירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully