וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 חודשים אחרי: מח"ש ערכה שחזור לאירוע הירי באיאד אל-חלאק בירושלים

עודכן לאחרונה: 27.8.2020 / 12:14

השחזור לתקרית שבה נורה למוות הפלסטיני בעל הצרכים המיוחדים נערך על ידי החוקרים בעיר העתיקה בבירה, תחת אבטחה כבדה. שני השוטרים המעורבים תיארו לצוות מח"ש את השתלשלות האירועים. הרחוב שבו התרחש המרדף אחר אל-חאלק נסגר לתנועה לזמן קצר

בווידאו: שחזור הירי באיאד אל חלאק בעיר העתיקה בירושלים/עריכה: טל רזניק

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ערכה הלילה (חמישי) שחזור לאירוע הירי באיאד אל-חלאק בעיר העתיקה בירושלים. זאת, שלושה חודשים לאחר התקרית שבה שוטרים ירו למוות בגבר הפלסטיני בעל הצרכים המיוחדים. השחזור בוצע תחת אבטחה כבדה.

החוקרים החלו את השחזור עם אחד השוטרים המעורבים באזור השעה 23:00, וכשעה לאחר מכן ביצעו שחזור עם השוטר השני. הרחוב שבו התרחש המרדף אחר אל-חאלק, סמוך לשער האריות, נסגר לתנועה לזמן קצר ונפתח עם סיום השחזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שחזור אירוע הירי באיאד אל-חלאק בעיר העתיקה, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

נציגי מח"ש נפגשו לפני כחודש עם הוריו של אל-חלאק, ומסרו לבני המשפחה כי החקירה נמצאת בשלבי סיום. במח"ש הבהירו כי על אף שמצלמות האבטחה במקום נתפסו מיד לאחר הירי, התקרית לא תועדה בהן. עוד טענו הנציגים כי המצלמות בזירה, כולל אלו שהיו בחדר האשפה בו בוצע הירי, לא היו מחוברות בזמן האירוע.

במהלך הפגישה, עדכנו במח"ש את בני המשפחה בהתקדמות החקירה והשתלשלות הטיפול בתיק. במסגרת החקירה נגבו גרסאותיהם של עדי ראייה, וכן נחקרו כל השוטרים שהיו מעורבים בתקרית. עם סיום החקירה, יעבור התיק לפרקליטות מח"ש לבחינת חומר הראיות וקבלת החלטה לגבי השוטרים המעורבים.

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
נורה בדרכו למרכז לבעלי צרכים מיוחדים. איאד אל-חאלק/אתר רשמי, ללא

כשבוע לאחר הפגישה עם הנציגים, פנו בני המשפחה למח"ש בבקשה לקבל החלטה בתיק בתוך 21 יום, ולאפשר להם לקבל העתק מדוח הנתיחה שביצע המכון לרפואה משפטית. "אנו מדגישים ומתריעים כי ההשתהות הנמשכת בקבלת ההחלטה עד עתה, במקרה חמור של תיק עבירות המתה בו מצא אדם את מותו מירי שוטרים לאור היום ברחובות העיר - אינה סבירה", נכתב בפנייה. "יש בה בהכרח כדי להוביל לפגיעה בתקינות ההליכים ועיכובם, במימוש חקר האמת, בגמול וההרתעה הנדרשים בנסיבות מעין אלה".

בפנייה שנשלחה למח"ש באמצעות עו"ד רמזי קטילאת, נכתב כי "מקום בו מעגל המעורבים ידוע ומוגדר, ושעה שמונחת בפניכם מלוא התמונה העובדתית ביחס לאירוע, עד כי אינכם חוששים לחשוף פרטים מהותיים מן החקירה, איננו רואים כל מקום לעיכוב ההחלטה בשאלת העמדת החשודים לדין".

המקום בו נורה למוות הצעיר בעל הצרכים המיוחדים בעיר העתיקה בירושלם, 30 במאי 2020. מאיה הורודניצ'אנו
המקום בו נורה למוות איאד אל-חאלק. העיר העתיקה בירושלים/מאיה הורודניצ'אנו

עו"ד אפרת נחמני-בר ועו"ד אלון פורת, המייצגים את השוטר שירה למוות באל-חלאק, מסרו בעקבות השחזור שנערך הלילה כי הוא "מחזק מאד את ההבנה של כל הגורמים הרלוונטיים שמדובר בטעות סבירה של החייל היורה ולא בעבירה כלשהי. החייל היורה פעל מתוך תחושת סכנת חיים. תחושה זו התבססה על מידע שנמסר על ידי שוטרים ותיקים ומנוסים בדבר חבל חמוש נמלט, על סימנים מחשידים בהתנהגות ובמראהו של המנוח שהלכו והצטברו במהלך האירוע".

"העובדה שהמפקד בשטח ירה לעבר המנוח שניות לפני שלטענתו הבין שמדובר בטעות תרמה גם היא להבנת החייל היורה, הזוטר והחדש בתפקידו, כי מדובר במחבל מסוכן", הוסיפו עורכי הדין. "תמונת המצב של החייל היורה היתה של מרדף אחר מחבל חמוש מתוך מטרה למנוע מסע הרג". לדבריהם, "הירי בוצע לאחר שהמנוח ביצע תנועה חשודה אשר יצרה תחושה של סכנת חיים. גם המפקד בשטח מאשר שהיתה תנועה כאמור ושהיא היתה הסיבה לירי. נזכיר כי גרסת המפקד בשטח כי אמר 'חדל' הינה גרסה תמוהה גם לאור התנהגותו שלו עד לאותו שלב. מכל מקום, מרשנו לא שמע כל הוראה או פקודה לחדול אש. עדת ראיה נוספת שהיתה במקום מסרה אף היא שהפקודה 'חדל' לא נאמרה".

עורכי דינו של המפקד, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ־נרקיס ושות', טוענים כי גרסתו אומתה בבדיקת פוליגרף שערכו באופן פרטי. "עלה ממנה כי הוא הורה לחדול אש טרם הירי ובעיקר עלה כי הוא לא קיבל את אזהרת האשה שטענה כי המנוח הוא נכה". עוד אמרו כי "מכלול הנתונים מעלה כי על פי המידע שהיה בידיו בזמן אמת, פעל נכונה וכי אין בתובנות שבדיעבד להשליך על אחריות משפטית כלשהי מצדו. לכן אנו סבורים כי אין מנוס מלגנוז את התיק נגדו בפרשת הטרגדיה האיומה הזו".

אל-חלאק שהיה בן 32, נורה למוות ב-30 במאי כשהיה בדרכו למוסד לבעלי צרכים מיוחדים. המשטרה טוענת ששוטרים שהיו במקום חשדו כי הוא חמוש וביקשו ממנו לעצור, אך אל-חלאק, שלא הבין את בקשתם, נמלט ונורה כשהגיע למתחם אשפה ללא מוצא. מח"ש פתחה בחקירה ושני השוטרים המעורבים בירי נחקרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully