וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועל נהרג במהלך עבודתו, ומנכ"ל חברת הבנייה מואשם ב"אי-מסירת מידע" בלבד

20.10.2020 / 4:43

עבירת גרימת מוות ברשלנות שיוחסה לחברה "עץ השקד-הנדסה בע"מ" ולמנכ"ל יניב שפטניצקי, הומרה בעבירה קלה בהרבה, שלטענת הסנגור, כלל אינה פלילית. מנגד, דחתה הפרקליטות את בקשתם של שני עובדים זוטרים למחוק גם את האישומים שלהם - והם יואשמו בגרימת מותו של הפועל

צילום: מד"א, עריכה: תומר לוי

עסקת טיעון למנכ"ל חברת הבנייה "עץ השקד-הנדסה בע"מ" מנתניה, בתיק תאונת העבודה הקטלנית בחיפה בה נהרג הפועל טום לוי ז"ל. עבירת גרימת מוות ברשלנות שיוחסה לחברה ולמנכ"ל החברה סגן אלוף (מיל.) יניב שפטניצקי בן ה-48 מכפר חסידים, הומרה בעבירת "מסירת מידע בדבר סיכונים", עבירה קלה על תקנות העבודה, שלטענת הסנגור כלל אינה פלילית.

האירוע הטרגי התרחש ב-4 ביולי 2017, במהלך עבודות הבנייה של בניין בן 20 קומות בפרויקט "מנרב בשמורה" בשכונת "סביוני דניה" בחיפה. באותו יום הגיע לוי בן ה-23 לאתר, כדי לסייע לאביו בביצוע עבודות אינסטלציה. לפי כתב האישום שהגישה שנתיים אחר כך פרקליטות מחוז חיפה באמצעות עו"ד מוחמד מולא, בשעות הבוקר הורה המנכ"ל שפטניצקי למנהל העבודה באתר לנסוע לאתר בנייה אחר בעכו, ומינה את העובד נדב אנקונינה בן ה-45 להחליפו.

שפטניצקי, מנכ"ל החברה בן ה-48, מכחיש את חלקו בעניין והנושא נותר במחלוקת עד היום, ואינו מופיע בכתב האישום המתוקן שהוגש בשבוע שעבר. הפרקליטות ממשיכה לטעון כי במועד התאונה אנקונינה עדיין לא הוסמך להיות מנהל עבודה, ולא היה רשום כמנהל עבודה מטעם החברה במשרד הכלכלה.

זירת תאונת עבודה בפרוייקט בניה בשכונת סביוני דניה בחיפה. הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, אתר רשמי
זירת תאונת העבודה בסביוני דניה בחיפה/אתר רשמי, הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה

מכתב האישום עולה כי בסמוך לשעה 09:00, הורה אנקונינה לעובד קבלן המשנה ואסים חניף לעלות לקומה 20 של הבניין כדי לתת הוראות בקשר, לצורך הנחת מטען שבו שני משטחים של בלוקים, וזאת למרות שחניף אינו "אתת" המוסמך לעשות זאת.

חניף עלה לקומה 20 והעביר לעגורן הוראות באמצעות מכשיר הקשר. בהתאם להוראותיו הניח העגורן את המטען בקצה של מרפסת דירה, כשעל הרצפה היו מפוזרים באותה עת חלקי קרשים. כתוצאה מכך סטה המטען ימינה ונפלו ממנו כמה בלוקים.

במקביל, טום לוי עמד בקומת הכניסה של הבניין, והבלוקים שנפלו מקומה 20 פגעו בסוכך, גרמו לקריסתו, ופגעו בראשו של לוי שעמד תחת הסוכך. לוי נפצע באורח אנוש, והובהל על ידי מד"א לבית החולים רמב"ם, כשהוא מחוסר הכרה ומונשם. לאחר כמה שעות נקבע מותו.

עוד בוואלה!

החשד לרצח בחיפה ובבאר שבע: נג'אח התלוננה בעבר, אירנה לא דיווחה על אלימות

לכתבה המלאה

בכתב האישום המקורי הפרקליטות טענה כי התאונה ומותו של לוי נגרמו כתוצאה מרשלנות חברת הבנייה, שלא וידאה שהפעולות באתר יבוצעו בניהולו הישיר של מנהל העבודה שמונה לתפקיד זה, וגם בביצוע פעולות האיתות על חניף למרות שאינו מוסמך לכך. אלא, שהאישום כלפי החברה והמנכ"ל נמחק מכתב האישום המתוקן.

שופטת בית משפט השלום בחיפה אורית קנטור קיבלה את עסקת הטיעון שכרתו עו"ד אייל סילמן ועו"ד רונן חליוה עבור החברה והמנכ"ל. לדברי הסניגורים, העסקה מקובלת גם על דעת משפחתו של טום לוי. מנגד, דחתה הפרקליטות את בקשת סנגוריהם של אנקונינה וחניף למחוק גם את האישומים שלהם, והמשפט שלהם בגין גרימת מוות ברשלנות יימשך, תוך שסנגוריהם אף הם ממשיכים במשא ומתן לגיבוש עסקת טיעון גם עבורם.

טום לוי, נהרג בתאונת עבודה בפרוייקט בניה בשכונת סביוני דניה בחיפה. באדיבות המשפחה
טום לוי שנהרג בתאונת העבודה/באדיבות המשפחה

"הפרקליטות הציעה את עסקת הטיעון לאחר שנחשפו לחומרי החקירה ובחנו את החומרים מחדש", הסביר עו"ד חליוה. הוא דרש וקיבל לידיו את דו"ח תאונת העבודה שהוכן על ידי משרד הכלכלה, והתעמק בו. בין היתר, מצא כי אין בו תיעוד לאותה שיחה שבה כביכול הורה המנכ"ל על חילופי מנהלי העבודה באותו יום.

לפי כתב האישום המתוקן, החברה והמנכ"ל "לא דאגו לכך שעובדי האתר יקבלו הדרכה שנתית בדבר מניעת סיכונים והגנה מפניהם, הסבר לפיו הם אינם יכולים לשמש כאתתים ולא וידאו שכל עובד הבין את הסיכונים והוא בקיא דיו בנושאי ההדרכה, בהתאם לתפקידו ולסיכונים להם הוא חשוף".

למרות שהודה בכתב האישום המתוקן, הוא אף מבקש כלל לא להרשיע את המנכ"ל יניב שפטניצקי, מהנדס אזרחי בעל תואר שני, מנכ"ל ושותף בחברת הבניה הגדולה. "החרב שהייתה תלויה עליו עקב עבירה כה חמורה מבחינתו, אשר יוחסה לו בטעות, הינה חרב שהדירה שינה ממנו ומבני משפחתו, ילדיו שהינם חיילים בשירות צבאי ובחברה שהיא בבעלותו, ולא נתעלם מעינוי הדין שנגרם לו". יוזכר כי בנוסף להליך הפלילי, מתבררת במקביל תביעה אזרחית בסך של 10 מיליון שקלים כנגד המעורבים. אמר תוך שהוסיף כי "בלי קשר להליך האזרחי שמתנהל הנאשם כאן יפצה את משפחת הקורבן, בסכום שידוע לפרקליטות".

"טיפול חקירתי ופרקליטותי לקוי"

ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשיה", אמרה כי "עסקת הטיעון המקלה שנחתמה עם מנכ"ל חברת 'עץ השקד' והחברה עצמה - על פיה נמחק אישומם בגרימת מותו ברשלנות של טום לוי - מקוממת ביותר, וזאת נוכח העובדות שנפרשו בכתב האישום המקורי, על פיהן המנכ"ל הורה למי שאינו מנהל עבודה מוסמך לנהל את העבודה באתר".

"שוב אנו עדים לכך שהתנהלות המשטרה והפרקליטות מאפשרת לגורמים האחראים ושולטים בנעשה באתרי הבנייה להתחמק מאחריותם להתנהלות הבטיחותית באתרים", הוסיפה. "עם זאת, חשוב להדגיש, שהעבירה של אי-הדרכת העובדים באתר אודות הסיכונים הנשקפים להם וחובותיהם בהתנהלות בו -בה הודו 'עץ השקד' ומנכ"לה - היא עבירה פלילית חמורה לכל דבר ועניין. למרבה הצער, טיפול חקירתי ופרקליטותי לקוי בטיפול בתאונות עבודה באתרי בנייה מאפיין במיוחד את אזור הצפון - רק ארבעה כתבי אישום בגין תאונות קטלניות כאלה באזור הוגשו בשנים האחרונות, וזאת על אף שמדי שנה מתרחשות באזור תאונות עבודה קטלניות וקשות רבות באתרים".

עוד אמרה ד"ר תגרי כי באתרי הבנייה של חברת הבנייה התרחשו גם בשנה האחרונה הפרות בטיחות רבות, "כפי שעולה מכך שמנהל הבטיחות התעסוקתית הטיל מתחילתה שמונה צווי בטיחות באתרים שונים של החברה בגין הפרות בטיחות שונות, בהם שני צווים בשל 'ריבוי ליקויים'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully