וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו: "בקרוב נקצר את הבידוד ל-12 ימים"

עודכן לאחרונה: 19.10.2020 / 13:03

ממונה הקורונה הזהיר בפני חברי ועדת העבודה מירידה בכמות הבדיקות, שבגללה ייתכנו כיסי חולי שמשרד הבריאות לא ניטר: "יש מקומות עם תחלואה חבויה, אם נשחרר - היא עלולה להתפשט". לצד זאת, הוא בירך על הירידה בתחלואה. "מקדם ההדבקה הוא 0.6, זו תעודת כבוד לאזרחים"

בווידאו: גמזו מודיע שהבידוד יקוצר ל-12 ימים/צילום: ערוץ הכנסת

ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר הבוקר (שני) בפני וועדת העבודה, הרווחה והבריאות, כי משרד הבריאות יקצר את משך הבידוד לאזרחים שבאו במגע עם חולי קורונה מאומתים. "נקצר את הבידוד ל-12 ימים, על ידי בדיקה שתבוצע אחרי עשרה ימים", אמר גמזו, שדיבר בפני הוועדה ברקע המשבר הכלכלי ומצוקת בעלי העסקים.

על פי נתוני משרד האוצר, העלות למשק כתוצאה מכלל הבידודים בחודש שעבר עמדה על 2.6 מיליארד שקלים (בהנחה של שבעה ימים בידוד בממוצע בגילאי העבודה). בהתאם, קיצור משך הבידוד ביומיים היה מוביל לחיסכון של כ-750 מיליון שקלים בחודש ספטמבר. ככל שהכנסת תחוקק את המתווה המוסכם עבור תשלום ימי הבידוד, לפיו חלק מהתשלום יושת על המדינה, תצטרף לעלות ימי הבידוד למשק עלות תקציבית ישירה, שתעמוד על פי ההערכות על עשרות ואף מאות מיליוני שקלים לחודש, בהתאם למספר המבודדים.

כינוס ועדת העבודה, הרווחה והבריאות |  פרויקטור הקורונה, רוני גמזו מציג סקירתו בנושא המאבק בנושא נגיף הקורונה. כנסת, ירושלים 19 באוקטבור 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"ככל שהתחלואה יורדת הרצון להיבדק יורד". גמזו, הבוקר/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

גמזו בירך על הירידה בתחלואה הנוכחית. "כרגע אנחנו במקדם הדבקה של 0.6. בזמן סגר שני עם אוכלוסייה עייפה, להגיע למקדם הדבקה כזה זו תעודת כבוד לכל החברות במדינת ישראל. עם כל הקושי, הציבור לקח את הנושא ברצינות, האזרחים שלנו אחראים, הם שיתפו פעולה והאמון שלהם בהחלטות היה גבוה", אמר. לדבריו, "היום אנחנו עומדים על פחות מאלף (נדבקים - ד"י) והממוצע השבועי הוא פחות מאלף חמש מאות".

הפרויקטור הדגיש כי יש צורך שהאזרחים יוסיפו ללכת להיבדק. "ככל שהתחלואה יורדת הרצון להיבדק יורד", אמר, "אני צריך קמפיינים לבדיקות, אם הייתי יכול הייתי עושה בדיקה לכל אזרחי ישראל, ככה הייתי מאתר את הא-סימפטומטיים". הוא הזהיר כי בהיעדר בדיקות, ייתכן שישנם כיסי תחלואה שלא נוטרו. "יש מקומות במדינת ישראל שעדיין ב-15% בדיקות. זה אומר שיש שם תחלואה חבויה. ברגע שאני משחרר את השסתום - נפרצים שם גרעיני תחלואה".

כינוס ועדת העבודה, הרווחה והבריאות |  פרויקטור הקורונה, רוני גמזו מציג סקירתו בנושא המאבק בנושא נגיף הקורונה. כנסת, ירושלים 19 באוקטבור 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
גמזו, הבוקר/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

לדברי גמזו, שיעור הבדיקות החיוביות בחברה החרדית הגיע לממוצע של מעל 20%, אך ירד לכ-11%. הוא בירך על כך: "זה שינוי מאוד טוב ומשמעותי", אמר.

הפרויקטור התייחס גם לפתיחת מערכת החינוך, והסביר כי אף שנערים וצעירים מפתחים פחות סימפטומיים, הרי שהם "המנוע של המגיפה". לדבריו, נערים אלה "נדבקים, נושאים, לרוב לא חולים - ודוחפים קדימה את ההדבקה לגילאים המבוגרים יותר, שם שיעור המחלות והאשפוז הוא גבוה וגם גורם כמובן למקרים של מוות וקשיים במערכת האשפוז. אין סכר שיכול לעמוד בפני הזרם הזה ולכן החשיבות במניעת ההדבקות באוכלוסייה הזו היא גדולה".

על כן, הוא הסביר, "יש להמתין עם פתיחת מערכות חינוך ולעשות זאת בזהירות, כי בסוף אותם ילדים ונערים נמצאים באינטרקציה עם המבוגרים והקשישים, גם אם היא נמוכה".

מתקרבים למיליון מובטלים

נכון לעכשיו, פתיחת המסחר ומקומות העבודה המקבלים קהל תיעשה רק בשלב השלישי של תכנית היציאה, בעוד כארבעה שבועות לפחות. מסעדות ובתי קפה צפויים להיפתח רק בשלב שלאחר מכן.

מספר דורשי העבודה זינק בחודש ספטמבר ל-944 אלף בני אדם - כך עולה מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו אתמול. על פי הנתונים, כ-205 אלף דורשי עבודה חדשים נוספו בחודש שעבר, הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ.

עלייה חדה נרשמה במספרי הנרשמים סמוך לערב ראש השנה, אז נכנס לתוקפו הסגר השני. בשבוע הרביעי של ספטמבר נרשם שיא במספר דורשי האבטלה, עם תחילתן של ההגבלות המחמירות על המשק.

במהלך ספטמבר, חזרו לעבודה כ-25.3 אלף דורשי עבודה. מדובר בנתון נמוך לעומת חודש אוגוסט, בו שבו למעגל התעסוקה 28.9 אלף בני אדם. בשירות התעסוקה ציינו כי על כל חוזר לעבודה בחודש שעבר היו 8.1 נרשמים חדשים כדורשי עבודה - היחס השלילי ביותר מאז מרץ.

בעקבות הירידה בתחלואה, נכנס אתמול לתוקף השלב הראשון של ההקלות בסגר הכללי. על פי אישור קבינט הקורונה, מאתמול שבו לפעילות מוסדות החינוך לילדים עד גיל שש, כמו גם עסקים שאינם מקבלים קהל. בנוסף, הוסרה מגבלת התנועה שבמסגרתה הותר לצאת רק עד אלף מטרים ממקום המגורים, וניתן לבקר בבתים של אנשים אחרים.

כמו כן, ניתן לרכוש מזון בטייק-אווי כמו גם להמתין מחוץ למסעדות. חופי הים ושמורות הטבע נפתחו, ויתאפשרו התקהלויות של עד 20 איש בשטח פתוח, ועד עשרה בחלל סגור. בנוסף, הר הבית, רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר נפתחו לתפילות, וזאת בהתאם למתווה ייעודי שייקבע על ידי משרדי הבריאות וביטחון הפנים יחד עם המל"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully