וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20% מההדבקות בישיבות מקורן ברבנים, המתווה החדש לא צפוי לשנות זאת

19.10.2020 / 7:00

לפי מסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS, לצוות החינוכי יש חלק ניכר בהתפשטות הקורונה בישיבות החרדיות. עם זאת, ההבנות שהושגו לפתיחתן מחדש השבוע לפיהן רבנים ייבדקו אחת לשבועיים ויעטו מסיכות, לא מציגות פתרון שיימנע התפרצות נוספת. גורם במשרד הבריאות: "מתווה מלא חורים"

בווידאו: בניגוד להנחיות נפתחו תלמודי התורה בערים האדומות/צילום: רוני כנפו, יותם רונן ויואב איתיאל

20% ממקרי הדבקה בקורונה בישיבות הגדולות במגזר החרדי, שפעלו בחודשים האחרונים בהתאם למתווה הקפסולות, מקורן ברבני הישיבה או בצוות ההנהלה - כך עולה ממסמך פנימי שהגיע היום (שני) לידי וואלה! NEWS. למרות זאת, המתווה שיאפשר את פתיחתן המחודשת של הישיבות השבוע לא מספק פתרון לבעיה, והתחלואה הגבוהה עשויה לחזור על עצמה.

התלמידים בישיבות החרדיות הגבוהות מקדישים את כל שעות היום ללימוד תורה. לרוב מדובר במוסדות עם פנימיות, המיועדים לנערים מגיל 17 עד נישואיהם. מאז סוף חופשת פסח למדו במוסדות אלה לפי מתווה קפסולות מיוחד, במסגרתו התלמידים עברו לפחות שתי בדיקות קורונה. כמו כן, הם חולקו לקבוצות נפרדות בנות 20 תלמידים, וכל קבוצה בודדה באופן מוחלט מהעולם החיצון ומקפסולות אחרות.

שבועיים לאחר מכן, קבוצות תלמידים בהן לא נמצאו חולי קורונה אוחדו, והמשיכו ללמוד ולשהות בישיבה מבלי לצאת ממנה, אפילו לאירועים משפחתיים. בחודש אוגוסט המתווה קרס כשהתגלו אלפי חולים בישיבות, ולקראת חופשת סוכות התגבר החשש מעלייה בתחלואה בערים החרדיות, אליהן חוזרים התלמידים.

בחורים חרדים בישיבת עטרת שלמה בתקופת הקורונה, מודיעין עילית. 24 באוגוסט 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
המתווה בגל הראשון קרס. ישיבת עטרת שלמה במודיעין עילית, אוגוסט/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90

אחת הבעיות שהתגלו במתווה היא אופן הפעולה של הצוות החינוכי והנהלת הישיבה במסגרתו. אנשי הצוות לא נותרו בישיבה, יצאו ממנה וחזרו אליה מדי יום. לפי מסמך רשמי של מרכז שליטה ובקרה מטעם ועד הישיבות, אף שלא היו במגע הדוק עם התלמידים אלא סביב מחיצות ניילון מיוחדות, אנשי הצוות וההנהלה היו מקור הדבקה של 20% מהחולים בישיבות. עם זאת, מהמסמך עולה כי אין פתרון שיאפשר להימנע מכך פעם נוספת.

ביום רביעי הקרוב המתווה יאפשר שוב את פתיחת הישיבות ברחבי הארץ. כחלק מהפקת לקחים, ההמלצה של ועד הישיבות היא לבצע בדיקות נרחבות יותר אצל אנשי הצוות בישיבות, בתדירות של אחת ל-14 יום, וכן לעטות מסיכה בעת העברת שיעורים לתלמידים גם כשהם נמסרים מאחורי מחיצות.

"לא בטוח שזה נותן מענה", אמר גורם במשרד הבריאות. "המתווה מלא חורים, ואנחנו בוחנים אותו בניסיון להדק אותו יותר".

עוד בוואלה!

למרות הכישלון בגל הראשון: בישיבות יחזרו ללימודים במתווה קפסולות

לכתבה המלאה
תלמידי ישיבת קמניץ בירושלים עוטים מסיכות בצל התפשטות הקורונה. 2 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"המתווה מלא חורים". ישיבת קמניץ בירושלים, ספטמבר/פלאש 90, יונתן זינדל

במסגרת המתווה ייפתחו ישיבות עם פנימיות בלבד, כשהתלמידים יידרשו להיבדק בבדיקת קורונה יום קודם, בדיקה שתיעשה בבית או בישיבה. מי שנדבק בנגיף, לא יידרש לבדיקה או בידוד, בכפוף להצגת אישור רופא. המתווה המתגבש כולל תלמידים בשכבות גיל שלא חוזרות ללמוד ביתר מוסדות החינוך. כמו כן, מסתמן כי הישיבות ייפתחו גם בערים האדומות, זאת בזמן ששאר המוסדות ביישובים אלו יישארו סגורים.

על פי המתווה המסתמן, שגיבש ראש הדסק החרדי אלוף במיל' רוני נומה עם ועד הישיבות והרבנים, מי מהתלמידים שיימצא חיובי לקורונה - ייכנס לבידוד ולא יורשה להגיע לישיבה. אלו שיימצאו שליליים, יורשו להגיע למוסדות באמצעות תחבורה פרטית מאורגנת. בנוסף, התלמידים לא יורשו לצאת מהישיבה במשך כמה חודשים, למעט פעמים בודדות שייקבעו בתאריכים מראש, או לצורך יציאה לפגישות שידוכים.

המתווה לפתיחת ישיבות חרדיות

  • ייפתחו ישיבות עם פנימיות בלבד, גם בערים אדומות
  • ביצוע בדיקות לכלל התלמידים שלא חלו בקורונה בעבר
  • תלמיד שיימצא חיובי לנגיף ייכנס לבידוד ולא יורשה להגיע לישיבה
  • תלמידים שחלו בקורונה בעבר לא יידרשו לבדיקה, בכפוף לאישור רופא
  • התלמידים יגיעו לישיבות באמצעות תחבורה פרטית מאורגנת
  • לאנשי הצוות ייערכו בדיקות קורונה אחת לשבועיים
  • התלמידים לא יורשו לצאת מהישיבה למעט תאריכים שנקבעו מראש או לצורך שידוך
  • הישיבות יפעלו במתכונת של קפסולות, שחלקן יתמזגו ויכללו עד 250 תלמידים

הישיבות עצמן יפעלו במתכונת של קפסולות תוך שמירה קפדנית על ההנחיות. חלק מהקפסולות יתמזגו בהמשך, ויכללו לכל היותר 250 תלמידים. לפי המתווה המסתמן התלמידים ייבדקו שוב לפני המיזוג בין הקפסולות, וכן לפני טרם חזרתם המתוכננת לבתים לקראת חנוכה, זאת בכפוף לאישור סופי של משרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully