וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנים שוב נפתחו, והחשש מהסגר הבא עולה: "חזרה זמנית בלבד לשגרה"

מוסדות החינוך לגיל הרך שבו לפעילות, אך לצד השמחה עולות גם טענות כלפי הממשלה. הצוותים הונחו להיבדק ברגע האחרון ונותרו ללא פתרון לילדיהם, וההורים מצביעים על פערים בלימוד ומודאגים מסגירה נוספת של הגנים. "התנהלות המדינה קטסטרופלית, והילדים משלמים את המחיר"

בווידאו: הקלות בסגר - גני הילדים נפתחו, הוסרה מגבלת הקילומטר/צילום: רויטרס

כחצי מיליון ילדים עד גיל שש חזרו היום (ראשון) למערכת החינוך, עם ההסרה החלקית של ההגבלות שהטילה הממשלה בזמן הסגר. ההחלטה להחזיר 20 אלף מוסדות חינוך לפעילות התקבלה רק בסוף השבוע, והצוותים בגנים מצאו עצמם לא מוכנים לפתיחה וללא פתרון לילדיהם שאינם חוזרים ללמוד. ההורים בירכו על פתיחת הגנים, אך גם מתחו ביקורת על הליכי קבלת ההחלטות של הממשלה והביעו חשש מסגר נוסף.

מיכל שטרית, אמא לאדם בן החמש שחזר לגן בגבעתיים, מתחה ביקורת על התנהלות המדינה. "זה היה נפלא להחזיר אותן לגן, הוא קצת מתרגש וקשה לו אחרי כל כך הרבה ימים בבית. הם היו צמודים אלינו חודש ורק שבועיים בגן, והיו צריכים לעבור הסתגלות", סיפרה.

חוזרים לגני הילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"הילדים שלנו משלמים את המחיר". גן ילדים בראשל"צ, היום/ראובן קסטרו

"אני מרגישה נפלא, סומכת על הגננות ועל המערכת, כבר מזמן צריכים להחזיר אותם לגנים. ההתנהלות של המדינה הייתה קטסטרופלית, ומי שישלם את המחיר זה הילדים שלנו. הם כבר משלמים את המחיר. הילד שלי צריך לעלות לכיתה א' ואני לא יודעת איך נדביק את הפערים", הוסיפה.

מאיה, אמא לילדה בת שנתיים, ליוותה אותה לגן פרטי כשהיא מלאת חששות. "עד לפני כמה ימים לא היה בטוח אם הוא ייפתח. בסוף הוא נפתח בגלל ההתנהלות כלכלית, ההורים. אני מאמינה שישמרו על הכללים מספיק טוב, ושיהיה בסדר. אני לא מפחדת מזה", סיפרה. "אני יותר מפחדת מההתנהלות של המדינה. אני מנסה להיות אופטימית ולחשוב שהם לא יפתחו מהר מדי את המשק ולא יאפשרו לערים אדומות להיפתח".

פתיחת גני ילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"התנהלות משרד החינוך חסרת אחריות". גן ילדים בראשל"צ נפתח, היום/ראובן קסטרו

ורד, גננת משלימה בגן בגבעתיים, שבה לעבוד אך נותרה ללא פתרון לילדיה שלה. "מתחילים את החזרה לגנים, ואני משאירה את הילדים שלי בבית עם בעלי שצריך לקחת ימי חופש מהעבודה כדי שאני אחזור לעבוד", סיפרה. "רק אתמול הודיעו לנו על המועדוניות לאנשי הוראה חיוניים ועוד לא הספקתי לבדוק את זה, אני מחכה לראות איך יהיו החזרה לגן וההסתגלות אחרי כל ההפסקות".

לדבריה, "ההתנהלות של משרד החינוך חסרת אחריות, לא נתנו לנו מספיק זמן לעשות בדיקות. רק בשישי שלחו אותנו להיבדק, כשלחלק יש תשובות ולאחרות לא. גם המתווה לא ברור. רק אתמול קיבלנו הוראות מי יכולה להגיע לגנים ומי לא, אבל כל צוות ההוראה הגיע עם המון מוטיבציה בשביל להיות שם בשביל הילדים".

מיכל ברעם, גננת של גן חובה ארבל במבשרת ציון, בפתיחת הגן מחדש עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"התחושה מדאיגה, זו חזרה לשגרה שהיא זמנית". מיכל ברעם/מאיה הורודניצ'אנו

מיכל ברעם, גננת בגן חובה ארבל במבשרת ציון, סיפרה על התחושות המלוות את פתיחת מוסדות החינוך. "התחושה מלחיצה, מדאיגה יותר נכון, אבל אני סומכת על ההורים ועל הצוות", אמרה. "הייתה לנו שיחה אתמול עם הפיקוח, והסייעות הגיעו ביום חמישי וניקו". ברעם הוסיפה: "אני מאוד מתרגשת, למרות שהייתי איתם בקשר יומי. זו חזרה לשגרה, למרות שהיא זמנית. אני די בטוחה שנחזור לסגר שוב בשלב כלשהו".

מיכל, אמא ליובל בן חמש שחזר לגן במבשרת ציון, סיפרה כי "היה לו מאוד כיף בבית כי יש לו אחים גדולים והוא לא הרגיש לבד. זה מוזר, זו קליטה מחודשת, אבל אני סומכת על הצוות בעיניים עצומות. אני בטוחה שיהיה לו מעולה".

לדבריה, "הוא התרגל להיות בבית. זו תקופה ארוכה, ושוכחים קצת מה זו חברה, להתרוצץ ואפילו להתווכח". הבן יובל סיפר: "אני רוצה לחזור".

זהבית, אמא לצליל בת ה3 וחצי שחוזרת לגן היום, 18 באוקטובר מבשרת, 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"אנחנו צמאים לשגרה". זהבית וצליל במבשרת ציון/מאיה הורודניצ'אנו

זהבית, אמא לצליל בת השלוש וחצי שלומדת בגן במבשרת ציון, שמחה מהחזרה לשגרה. "זו תחושה טובה לחזור כי מאוד קשה בבית, השילוב של הילדים וגם העבודה והכול ביחד", סיפרה. "אנחנו צמאים לשגרה, אבל לוקחים בחשבון שיכול להיות שיהיה סגר שלישי ובידודים, זה חלק מהמציאות".

זהבית הוסיפה כי הילדים ונשות הצוות שמרו על קשר בתקופת הסגר. "הגננות שלחו הודעות והיו זומים ועדכונים וטיפים. הם עשו להם זום לפני סוכות, והגננת עברה בחצרות עם ערכות של סוכות וראתה אותם מרחוק".

שירי שורקי שילדיה שבו לגנים עם חזרתם לפעילות, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"הילדים זקוקים לשגרה ומסגרת". שירי שורקי מלווה את ילדיה לגן בחדרה/ראובן קסטרו

שירי שורקי מחדרה, אם לשני ילדים ששבו לגן חובה וטרום חובה, בירכה על פתיחת מוסדות החינוך. "החזרה לגנים זה מהלך מבורך, הילדים זקוקים לשגרה ומסגרת חינוכית התואמת את גילם", אמרה. "הילדים חיכו לשוב לגן ולפגוש את חבריהם ואת הצוות החינוכי".

גלעד, אב לילד בגן חובה בחדרה, הביע תקווה שהחזרה למוסדות החינוך תהיה רציפה. "סוף סוף הגיע הרגע שהילדים חוזרים למסגרת הטבעית שלהם. אני מטיל ספק גדול בכל עניין החינוך דרך הזום, ילד צריך מפגש פיזי עם המחנך שלו", סיפר. "אני מקווה שהפעם החזרה תהיה רציפה ואפקטיבית. למען האמת צריך לבדוק היטב אם כל השנה הזו בכלל העניקה לילדים את החינוך הנדרש או 20% מתכנית הלימודים".

לגן בחדרה הגיע גם עומר לוי בן החמש יחד עם אביו איציק, שהביע תקווה שהתחלואה לא תוביל להחזרת המגבלות המחמירות. "הגיע הזמן לשוב לגן, אני מאוד מקווה שלא נחווה שוב סגר".

עומר לוי בן ה-5 מגיע לגן ארבל בחדרה עם אביו איציק, 18 באוקטובר 2020. שלומי גבאי
שמח לשוב לגן. עומר לוי בן ה-5 מחדרה/שלומי גבאי

בתוך כך, הסתדרות המורים הכריזה הבוקר על סכסוך עבודה בגני הילדים ובחינוך המיוחד. זאת, "בעקבות התעלמות של משרד הבריאות ומשרד החינוך מבריאותם של עובדי ההוראה בחינוך המיוחד וחזרה לעבודה סדירה בגנים ללא מיגון מתאים וללא קפסולות", כלשונם.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, קראה למשרד החינוך להגיע להידברות מידית, "כדי להבטיח את ביטחונם של עובדי ההוראה - הן בחינוך המיוחד והן בגני הילדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully