וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 ימים בשבוע, ללא קפסולות: המתווה לפתיחת גני הילדים

עודכן לאחרונה: 16.10.2020 / 15:30

משרדי החינוך והבריאות סיכמו כי מיום ראשון מוסדות החינוך לגיל הרך ישובו לפעילות כבשגרה ללא פיצול לקבוצות, וברשויות בהן הדבר לא יתאפשר - הפתיחה תהיה בשני. הצוותים הונחו לעטות מסיכות, והורי הילדים ימסרו מדי יום הצהרת בריאות. צהרונים יפעלו בקבוצות של עד 35

בווידאו: נתניהו אומר אם מספר החולים יעלה הסגר יהודק שוב/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

צוותי המקצוע של משרדי הבריאות והחינוך הציגו היום (שישי) מתווה לחזרת גני הילדים לפעילות. זאת, לאחר שקבינט הקורונה אישר אתמול את השלב הראשון של ההקלות בסגר הכללי, לפיו ייפתחו מוסדות החינוך לגיל הרך. על פי המתווה שגובש, הגנים לבני 6-3 יפעלו כבשגרה מיום ראשון, שישה ימים בשבוע, וללא פיצול לקבוצות. עוד סוכם כי ברשויות שלא יוכלו לפתוח את הגנים בראשון הקרוב, החזרה לפעילות תיעשה ביום שני.

לפי המתווה, צוותי הגן הקבועים ימשיכו לעבוד יחד ויחויבו לעטות מסיכות או משקף מגן. הילדים, לעומת זאת, יהיו פטורים מחבישת מסיכה, אך יידרשו להגיע מדי יום עם הצהרת בריאות חתומה. כמו כן, גננות וסייעות משלימות יוכלו לעבוד בשלושה גנים שונים לכל היותר. בנוסף, לא תתקיים פעילות של מפעילים חיצוניים בגני הילדים.

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
הגננות יחויבו לעטות מסיכות. גן ילדים בגבעתיים/יותם רונן

המתווה לפתיחת גני הילדים מיום ראשון:

  • מוסדות החינוך לגיל הרך ייפתחו ביום ראשון
  • ברשויות שלא יוכלו לפתוח את הגנים בראשון, החזרה לפעילות תהיה בשני
  • גנים לבני 6-3:
  • הלמידה תתקיים כבשגרה, 6 ימים בשבוע, ללא קפסולות
  • צוותי הגן הקבועים ימשיכו לעבוד יחד
  • גננות וסייעות משלימות יוכלו לעבוד ב-3 גנים לכל היותר
  • הגננות והסייעות יידרשו לעטות מסיכה
  • הילדים יגיעו לגן מדי יום עם הצהרת בריאות חתומה
  • לא תתקיים פעילות של מפעילים חיצוניים בגני הילדים
  • מעונות היום לבני 3-0:
  • הלמידה תתקיים 6 ימים בשבוע, ללא קפסולות
  • צוותי הגן הקבועים ימשיכו לעבוד יחד
  • המטפלות יידרשו לעטות מסיכה
  • הצוותים הונחו להקפיד על חיטוי, בפרט בשעת האוכל והחלפת חיתולים
  • יוקדם מתחם הסתגלות לפעוטות עם הורה אחד בלבד
  • צהרוני "ניצנים":
  • יפעלו 5 ימים בשבוע, בקבוצות של עד 35 ילדים וצוותים קבועים
  • ניתן יהיה לצרף ילדים מ-3 כיתות אורגניות, כשמספרם הכולל לא יעלה על 28
  • מרכזי היום החינוכיים (שמרטפיות) יעמדו לרשות ילדי הגננות והסייעות

צהרוני "ניצנים" ימשיכו לפעול כבשגרה חמישה ימים בשבוע. זאת בקבוצות קבועות של עד 35 ילדים ובצוותים קבועים. כמו כן, ניתן יהיה לצרף ילדים משלוש כיתות אורגניות לכל היותר, בתנאי שהמספר הכולל לא יעלה על 28. באשר לחטיבות הצעירות, הכוללות גן חובה וכיתות א'-ב', הלימודים ייפתחו לילדי הגן בלבד.

בנוסף, סוכם בין משרדי הבריאות והחינוך כי מרכזי היום החינוכיים (שמרטפיות), המשרתים כיום את עובדי ההוראה של החינוך המיוחד, יעמדו גם לרשות ילדי הגננות והסייעות של החינוך הרגיל.

החינוך המיוחד, פנימיות וכן מוסדות לילדים ונוער בסיכון, שהוחרגו מתקנות הסגר - ימשיכו בשגרת לימודיהם כרגיל. ילדי החינוך המיוחד ימשיכו ללמוד ללא מגבלה גם ביישובים האדומים או מחוץ להם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המוסדות יפעלו ללא חלוקה לקפסולות. גן ילדים בחדרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם משרד העבודה והרווחה הציג מתווה לחזרתם לפעילות של מעונות היום לבני 3-0, שאושר הבוקר על ידי משרד הבריאות. על פי המתווה, כלל ילדי המעונות ישובו למסגרות, כשהלמידה תהיה שישה ימים בשבוע כבשגרה, עם צוות הגן הקבוע, ללא חלוקה לקפסולות.

כמו כן, המטפלות והסייעות יחוייבו לעטות מסיכה או משקף מגן במשך כל שעות הפעילות, וידאגו לחומרי חיטוי שיפרסו בשטחי המעון. זאת, תוך הקפדה מירבית בשעת האוכל ובעת החלפת חיתולים.

עוד על פי המתווה, נקבע כי בשבוע הראשון תיערך הסתגלות לפעוטות בשל חזרתם למסגרות. שהותם של הפעוטות במעון תיעשה בתיאום עם ההורים ולפי צרכי הילד, וכן יוקם מתחם הסתגלות בדומה לזה שהיה ב-1 בספטמבר, וההסתגלות בתוך הכיתה תיעשה יחד עם הורה אחד בלבד.

בהמשך היום צפויה ועדת שרים לאזור מוגבל להכריז על המשך מגבלות הסגר בערים אדומות. הנחיות מפורטות בנוגע לפעילות מערכת החינוך לבני 6-0 ביישובים האדומים יפורסמו לאחר קבלת החלטה בנושא.

לקראת חזרתם של גני הילדים לפעילות, משרד הבריאות קרא הבוקר לכלל הגננות והסייעות לערוך בדיקות לגילוי נגיף הקורונה. על פי הודעת משרד הבריאות, פיקוד העורף פרס נקודות דיגום רבות בכל הארץ במהלך סוף השבוע, על מנת לאפשר לגננות להיבדק באופן נגיש ומהיר.

צוותי הגנים יוכלו לגשת לכל מוקד בדיקות הסמוך למקום מגוריהן, וזאת ללא צורך להציג הפנייה מרופא. על הגננות והסייעות יהיה להצטייד בתעודת זהות ותלוש משכורת בלבד.

"התנהלת הממשלה מזעזעת - לא ניתן זמן להיערכות"

למרות החלטת קבינט הקורונה לפתוח את גני הילדים ומעונות היום כבר בשבוע הבא, במערכת החינוך התריעו אתמול כי לא יוכלו לשוב לפעילות במועד זה. בהסתדרות המורים טענו כי הממשלה נחפזת לפתוח את מערכת החינוך ללא היערכות מתאימה למצב החדש, ותוך התעלמות מעמדות משרד הבריאות. הם הזהירו כי "בשל חוסר היערכות ומתן פתרונות, יתכנו שיבושים קשים בפתיחת הגנים".

גם הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים התריעו כי לא יוכלו לשוב לפעילות ביום ראשון. "המעונות המפוקחים לא יוכלו להיפתח לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף ביום שלישי. הליך החזרת מעון לפעילות מורכב ואורך כמה ימים, ואף על פי שהתרענו על כך כדי שלהורים לא תיגרם עוגמת נפש מיותרת - בממשלה חיכו כרגיל לרגע האחרון", מסרו.

הם הוסיפו כי יעבדו מסביב לשעון על מנת להחזיר עובדות מחל"ת, למצוא פתרון לאלו שבסיכון, לדאוג לניקוי וחיטוי המעונות ולטפל בכל הנדרש כדי להבטיח פתיחה מהירה ובטוחה. זאת, תוך הקפדה מלאה על כל ההנחיות.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
"לא הופקו לקחים מהיציאה מהסגר הראשון". גן בראש העין, מאי/ראובן קסטרו

יו"ר נעמת, חגית פאר, מתחה ביקורת על הממשלה. "התנהלות הממשלה מזעזעת, לא הופקו לקחים מהיציאה מהסגר הראשון ולא ניתן זמן היערכות מינימלי. רוב המסגרות לא יפתחו לפני יום שני, חלקן אף בשלישי", מסרה פאר. "הארגונים המפעילים את המעונות מחויבים לגלות אחריות גדולה יותר מזו של הממשלה ולפתוח את המסגרות באופן בטוח לפעוטות ולצוותים שלנו".

היא הוסיפה כי בנעמת נמצאים כעת "בהליך מזורז של החזרת הצוותים מחל"ת, מתן פתרונות לעובדות מבוגרות בקבוצות סיכון, ניקוי וחיטוי המעונות ועוד. למרות התנהלות הממשלה, הצוותים שלנו מתרגשים לקבל את הפעוטות בחזרה למסגרות בחיבוק גדול ולשחרר בהקדם האפשרי מאות אלפי הורים לפרנסתם. נעשה זאת בהקדם האפשרי - אבל לא על חשבון בריאות היקר לנו מכל".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר כי "שוב מתקבלות החלטות בדקה ה-91 לגבי הגנים, לחזרה לפעילות ביום ראשון הקרוב מבלי שהרשויות המקומיות, הצוותים והורים ערוכים לכך. זו לא צורה של התנהלות ודרך. לא יעלה על הדעת שבזמן שההורים הסכימו לקיצור שבוע הלמידה בגנים לחמישה ימים בדומה לבתי הספר, משרד החינוך דבק בשלו: קובע מתווה של ששה ימים, גננות משלימות ומעלה בפועל את הסיכון לעלייה בשיעורי התחלואה, ללא שום היגיון".

שיף הוסיף כי "ליבנו ומחשבותינו עם ילדי בית הספר, שמתוכננים לחזור ללימודים במועד עלום, אי שם בעתיד. ברור שבכדי למנוע עלייה בתחלואה, מחובתו של משרד החינוך למצוא את הפתרונות שיבטיחו חזרה בטוחה ללימודים בכדי למנוע סגר נוסף. לצד זאת, אני קורא למשרד החינוך לשים דגש מיוחד כעת לטיפול בתופעת בעיית הבדידות של הילדים בזום. כמו כן, אסור לשכוח את הילדים שנמצאים בסיכון בריאותי שהגיע הזמן שיוצג להם מתווה ראוי, ואת תלמידי התיכון שאמורים לגשת לבגרויות בחודש הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully