וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

51% מהסטודנטים מובטלים: שנת הלימודים האקדמית נפתחת בצל המשבר

18.10.2020 / 6:00

לפי סקר שערכה התאחדות הסטודנטים בקרב 10 אלף משתתפים, העלייה החדה במספר הנרשמים ללימודים נגרמה מעלייה באבטלה בתקופת הקורונה, ומלווה בקשיים כלכליים קשים. 13% מהם נאלצו לעזוב דירה, סכום ההלוואות הממוצע עלה ורבים שוקלים לפרוש מהתואר. "מפנים עורף לדור הצעיר"

בווידאו: פרופ' גמזו קורא להמנע מהתקהלויות למרות ההקלות בסגר/עריכה: איתי עמרם

יותר מ-320 אלף סטודנטים פתחו היום (ראשון) את שנת הלימודים תשפ"א באמצעים מקוונים בשל נגיף הקורונה. השנה זוהתה עלייה של כ-20% במספר הנרשמים ללימודים, אותה העריכו מומחים כתגובה לעלייה באבטלה בקרב הסטודנטים, וכן סגירת השמיים שהחזירה הרבה מהמטיילים אחרי צבא לישראל.

לאור זאת, ניהלה התאחדות הסטודנטים מאבק מול המל"ג והמשרד להשכלה הגבוהה להענקת רשתות ביטחון מהירות על ידי הפחתה בשכר לימוד מצד המוסדות האקדמיים, כדי להקל על הסטודנטים. הדבר לא הבשיל לכדי יישום, מלבד גיוס של מאה מיליון שקלים לטובת מלגות כבר בסגר הראשון.

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
13% עזבו את דירתם בגלל קושי כלכלי. הפגנת סטודנטים בצל משבר הקורונה, מאי/ראובן קסטרו

סקר שערכו באגודת הסטודנטים לקראת תחילת שנת הלימודים מצא כי 51% מהסטודנטים איבדו את מקום עבודתם בשיא משבר הקורונה, 14% פוטרו ו-37% הוצאו לחל"ת. 24% מהם ציינו כי הם שוקלים להקפיא את הלימודים או לפרוש מהם בסמסטר הקרוב.

עוד עולה מהסקר כי ההלוואה הממוצעת שסטודנט לוקח עומדת על 27,204 שקלים, עלייה של 5,924 שקלים, 27%, לעומת השנה שעברה. בקרב הסטודנטים שלקחו הלוואה במהלך הלימודים, כמחצית מהם, 51%, לוו בסכום גבוה מ-15 אלף שקלים. השכר החודשי הממוצע שניתן לסטודנטים עובדים בשנת 2019 היה 3,895 שקלים, והשנה הוא ירד ל-3,147.

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
11% לא יוכלו לעמוד בשכר הדירה. הפגנת סטודנטים בצל משבר הקורונה, מאי/ראובן קסטרו

נתוני "סקר הסטודנט/ית" התפרסמו על ידי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית זה השנה ה-11 ברציפות. הסקר נערך בשיתוף ארגון "מאגר מוחות" ולקחו בו חלק עשרת אלפים סטודנטים ממרבית מוסדות הלימוד בארץ. השנה בחן הסקר את הסטטוס הכלכלי של הסטודנטים בישראל, נוכח משבר הקורונה, ושפך אור על מגמות הנשירה, בין היתר בשל המצב הכלכלי.

מהסקר עולה כי בקרב הסטודנטים החרדים, 25% שוקלים לפרוש מלימודיהם, לעומת 52% מקרב האוכלוסייה הערבית. 32% מהסטודנטים במכללות הלא מתוקצבות השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם, ורק 18% מהסטודנטים באוניברסיטאות השיבו כי הם שוקלים לפרוש מלימודיהם.

13% מהנשאלים השיבו כי נאלצו לעזוב את דירתם בגלל קושי כלכלי, ו-11% השיבו כי לא עזבו את דירתם אך מאמינים שבקרוב לא יוכלו לעמוד בשכר הדירה.

לדבריו של יו"ר התאחדות הסטודנטים שלומי אליאב, השנה אמנם נראית עלייה במספר הנרשמים ללימודים אקדמיים, אך היא מלווה בקשיים כלכליים. "הסטודנטים שנפגעו כלכלית במשבר נשארים מאחור ואותם מחליפים כעת סטודנטים המגיעים עם גב כלכלי מבית הוריהם. לא נקבל מציאות זו, ונמשיך להיאבק ולפעול בעוצמה כך שלכל סטודנט וצעיר במדינה תהיה הזדמנות אמיתית לסיים את לימודיו ולהגשים את חלומותיו".

עוד אמר כי "הנתונים שעולים מהסקר צריכים לעורר את מקבלי ההחלטות בהשכלה הגבוהה ובממשלה, עתיד הצעירים הוא עתיד המדינה כולה. הפניית עורף לדור הצעיר כעת היא הפניית עורף לעתידה של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully