וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחצי מיליון ילדים חוזרים לגנים, אך הכשלים בהיערכות צפויים להביא לשיבושים

18.10.2020 / 6:00

עם הסרה חלקית של מגבלות הסגר, יותר מ-500 אלף ילדים בגיל הרך ועד לגיל שש חוזרים למוסדות. אלא שההחלטה שהתקבלה בממשלה רק בסוף השבוע מצאה את מערכת החינוך לא מוכנה, והורים וגננות מתחו ביקורת על העיתוי. "אנחנו חוזרים עם הרבה ספקות, בלי קפסולות ובלי אמצעי מיגון"

בווידאו: פרופ' גרוטו אומר בוועדת החינוך שהגנים יחזרו כבר ב-18/10/צילום: ערוץ כנסת

כחצי מיליון ילדים חוזרים היום (ראשון) למערכת החינוך, עם ההסרה החלקית של המגבלות שהטילה הממשלה בזמן הסגר. אלא שההחלטה שהתקבלה רק בסוף השבוע להחזיר את 20 אלף מוסדות החינוך לגיל הרך ועד גיל שש לפעילות, מצאה את מערכת החינוך לא מוכנה: ללא מתווה מסודר וקפסולות מאורגנות, וגננות שנדרשות למצוא פתרון לילדיהן שאינם חוזרים ללמוד, בטווח זמן של ימים ספורים.

פתיחת המוסדות באופן זה הביא לחשש וביקורת הן בקרב הורים שילדיהם חוזרים לגן, והן בקרב גננות, ואלה צופים לשיבושים רבים ביום פתיחת המערכת. בינתיים, במעונות היום המפוקחים הודיעו כי לא יספיקו לפתוח היום את המוסדות, מאחר ומשרד העבודה, שאחראי על המעונות הללו, לא הוציא עדיין הנחיות לפתיחתם והם כפופים לרגולטור.

בהסתדרות המורים הבחינו בבעייתיות המהלך, וכבר ביום חמישי, עם אישורו, יצאו בהודעה כי מערכת החינוך אינה ערוכה לפתיחת הגנים בהתראה שכזו. זאת מאחר שבמוסדות אין אמצעי מיגון ולא התבצע שיח עם השטח למציאת פתרונות לגננות שלהם יש ילדים.

הפתיחה המחודשת של גני הילדים עם כניסת הקלות הסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
חצי מיליון ישובו, בצלו של חשש כבד. גן ילדים בראשון לציון (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

יפעת אגם-פוספוס, גננת בגן טרום-טרום חובה בקרית אונו, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על החשש שלה מהיום. "אנחנו חוזרים לגנים בלי מתווה מסודר ומאורגן, עם הרבה ספקות, והמון שאלות. אין הנחיות מסודרות שמסבירות בדיוק איך פועלים, איך נזהרים ונשמרים. יש הורים שמגיעים בלי מסכות", אמרה. היא תהתה: "מי אמור לאכוף את זה? אנחנו מבקשות מההורים ולא תמיד הם נענים ומבינים מה הצורך".

היא תיארה את הקשיים הצפויים מהמהלך הפתאומי. "אצלי יש ילדים שזאת הייתה הפעם הראשונה שלהם בגן. איך קולטים אותם מחדש? זה כמו 1 בספטמבר, איך תתקיים ההסתגלות מחדש לגן, זה קושי, ילדים בוכים, ילדים לא רוצים לעזוב את ההורים שלהם, אנחנו לא יכולים לקחת אותם בכוח, אי אפשר להיות ליד הורה ואנחנו חשופות שם".

אגם-פוספוס הלינה על חוסר המוכנות של המוסדות למקרה של תחלואה בקרב אנשי צוות. "ומה קורה כשגננת או סייעת חולה? אפילו במחלות טרום קורונה אין מחליפות. ומה בדבר חומרי חיטוי, הגנה. כל הנושא של צוות בסיכון, גננות, סייעות, מה קורה עם זה? מחויבות להגיע לעבודה? אין אמצעי מיגון. אנחנו פשוט נמצאים ברולטה רוסית. בוא נראה איזה גן יהיה סגור ראשון".

עוד בוואלה!

6 ימים בשבוע, ללא קפסולות: המתווה לפתיחת גני הילדים

לכתבה המלאה
ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
"ההורים לא ממושמעים". גן ילדים בגבעתיים (צילום: יותם רונן)/יותם רונן

מיטל, אם לשלושה ילדים מקרית אונו, ששניים מילדיה מעל גיל הגן, החליטה שלא לשלוח את הילדים שלה למוסד החינוכי. "אני לא ממהרת לשלוח אותם לגנים כיוון שאני חושבת שפתחו מהר מדי את מערכת החינוך. רק בשבוע שעבר התחלואה במדינה התחילה במגמת ירידה, אז אני חושבת שצריך להמתין עוד קצת כדי להתייצב ושלא נשוב לסגר שלישי", אמרה.

לדבריה, אחת הסיבות שבחרה שלא להחזיר את הילדים ללימודים היא כיוון שהאזרחים אינם נשמעים להנחיות. "חלק מההורים מגיעים לגנים ללא מסכות, והגננות מעירות על כך כל פעם ומדגישות את ההנחיות. אבל ההורים לא מקפידים, ולא ניתן לחנך אותם. בנוסף, אין הקפדה על ריחוק חברתי וגם לא היה במהלך כל הסגר", אמרה. "ראו זאת בפארקים השונים ברחבי העיר. בנוסף, ידוע שהילדים הם אסימפטומטיים ולא מפתחים סימני מחלה ולא ניתן לדעת אם יש חולה קורונה בגן, אלא אם כן הגננת נדבקה ואז יוצאים כולם לבידוד. לכן, אני קצת חוששת לשלוח אותם חזרה למסגרות כרגע".

העיתוי הבעייתי הביא את ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, להחליט שלא לפתוח את המוסדות בעיר. "פתחנו את השבוע עם הנחתה חדשה של הממשלה ולפיה גננות וסייעות מערים אדומות לא יוכלו לצאת לעבודה", כתב ראש העיר. "בגני וצהרוני רמת גן כמחצית מהצוותים מבני ברק ומדובר במאות שלא ניתן לגייס להן חלופה מהיום למחר". הוא ציין כי בעירייה מכנסים ישיבה לבחינת פתרונות יצירתיים שיאפשרו פתיחה של הגנים והצהרונים ביום שני.

משרד העבודה לא הוציא הנחיות לפתיחת מעונות היום

חרף החלטת הממשלה על פתיחת המוסדות, משרד העבודה והרווחה לא שיגר הודעה מפורטת לגבי הנחיות לפתיחת מעונות היום המפוקחים (ויצ"ו, נעמ"ת, נשי חירות בישראל ועוד). מצב זה מותיר את המעונות בחוסר ודאות לגבי חזרת הילדים ומועד חזרת עובדיהם מחל"ת. בו בזמן, המוסדות סופגים מתקפות מצד הורי הילדים השואפים להשיבם ללימודים.

מירה מינס, מנכ"לית ויצו, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על הסיטואציה המורכבת עמה היא וצוותה מתמודדים. "התקנות לפתיחת המעונות עוד לא פורסמו, הן למעשה עוד לא מוכנות. אמיר מדינה, האחראי על המעונות בזרוע העבודה שבמשרד הרווחה אמר לי שהם מצפים להערכות של שלושה ימים לפתוח את המעונות מהרגע שהתקנות יפורסמו. יש פה סיטואציה הזויה", אמרה.

"התקשורת פונה אלינו כאילו אנחנו אחראים על הסיפור הזה, אנחנו אחראים לפתוח אבל לא מורשים לפתוח בלי תקנות ובלי הנחיות ברורות בעיקר בימים של קורונה", המשיכה. "הרגולטור שלי אומר 'תחכי להנחיות ורק אחרי שלושה ימים תפתחי' ושמבחינתם זה לא אחראי ולא רציני בלי ימי היערכות. ומצד שני, אנחנו מותקפים על ידי ההורים בכך שאנחנו מעכבים את פתיחת המעונות ולמה אנחנו לא נערכים לפני ולא פותחים ביום ראשון". לדבריה, "זו התנהלות שהפכה לשערורייתית, וכל האש מופנית אלינו מההורים".

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
"ההתנהלות הפכה לשערורייתית". ילדים חוזרים לשגרה בגבעתיים (צילום: יותם רונן)/יותם רונן

ענת ליבין, אמא לילדה בת שנה וחצי המשתייכת למעון בויצ"ו בתל אביב, הביעה זעם על התנהלות המדינה ומשרד העבודה, שלא נערכו בזמן לפתיחת מערכת החינוך. "יש לי שתי ילדות, אחת תלך מחר לגן, ואחת לא. וזה בגלל שאין הנחיות. היו למשרד העבודה 40 יום, מה עשו בכל הזמן הזה?", הלינה.

"אותן בעיות שמשרד החינוך נאלץ להתמודד איתן, גם במעונות היום יצטרכו להתמודד", אמרה. "למה הם לא היו ערוכים לכך? זה פשוט חידלון ברמה הגבוהה ביותר שיש. מיום שלישי כולם התארגנו והניחו שנצא מהסגר, איפה המשרד? איפה האחראים על המעונות? ב-17 בספטמבר לא היה לו ברור שנצא מהסגר הזה קצת אחרי החגים? זה פשוט ביזיון", אמרה. "אני לא מדברת על זה שמעונות מפוקחים אמורים לשחרר נשים לעבודה, למזלי, יש לי אמצעים ואני אוכל לגשת מחר לעבודה, אבל מה עם הורים שלא יכולים?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully