וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח חקלאי לבן בדרום אפריקה בידי שחורים מוציא מהבקבוק את השד הגזעי

18.10.2020 / 7:41

ההרג של ברנדן הורנר, גבר לבן שגופתו נמצאה קשורה בחווה בבעלותו, הצית פעם נוספת את המתחים הבין גזעיים במדינה - 26 שנים לאחר סיום האפרטהייד. דיון בביהמ"ש בבקשת חנינה לחשודים שחף את פערי המחלוקת בין הצדדים. "לא מעוניינים להרוג לבנים. רוצים שווין"

בווידאו: רצח חקלאי לבן בידי שחורים בדרום אפריקה מצית מחדש את הגזענות במדינה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חקלאים דרום אפריקנים לבנים ומפגינים שחורים גידפו ואיימו שלשום (שישי) אחד על השני בשימוע בבית משפט, שעסק בתיק רצח וחשף את המתחים הגזעיים המבעבעים מתחת לפני השטח, 26 שנים לאחר סיום האפרטהייד.

ההרג של ברנדן הורנר, גבר לבן שגופתו נמצאה קשורה לעמוד בחווה בבעלותו במחוז פרי סטייט, הצית מהומות בתחילת החודש, והביא את הנשיא סיריל רמפוזה לצאת אל העם בדרישה "להתנגד לניסיונות לגייס קהילות על בסיס גזע".

החקלאים שהתייצבו בפתח בית המשפט בעיר סנקל האשימו את הממשלה בכישלון בהגנה עליהם מפשעים אלימים. יריביהם, ממפלגת "לוחמי החופש הכלכלי", הלינו על מה שהם רואים כשליטה מתמשכת של הכלכלה הדרום אפריקנית בידי לבנים, בעוד שחורים רבים במדינה נותרים עניים כשם שהיו תחת משטר האפרטהייד.

הפגנה מחוץ לבית המשפט בפרי סטייט, דרום אפריקה, לאחר רצח חקלאי לבן בידי שחורים, 16 אוקטובר 2020. רויטרס
"אנחנו מותשים". חקלאים וחוואים לבנים מפגינים מחוץ לבית המשפט בסנקל, אתמול/רויטרס

מנהיג המפלגה, ג'וליוס מאלמה, ישב באולם בית המשפט בזמן ששני החשודים ברצח הגישו בקשה לחנינה. השופט דחה את ההכרעה ל-20 באוקטובר. לאחר מכן, מאלמה אמר לאלפי המפגינים "אל תתבלבלו מהרצח לכאורה של החקלאים", והוסיף כי הרבה יותר שחורים דרום אפריקנים היו קורבנות של פשעים אלימים. "הם אלה שמגיעה להם האהדה שלנו, לא הגזענים הלבנים והזקנים. אנחנו לא רוצים להרוג גברים לבנים. אנחנו רוצים שוויון".

קאיה לנגיל, תומכת המפלגה מסווטו, מקבץ עיירות בעל הריכוז הגדול ביותר של שחורים במדינה, סיפרה כי היא הגיעה למקום "בגלל האנשים הלבנים שמנצלים אותנו".

מוקדם יותר, המשטרה הפרידה בין שתי הקבוצות עם גדר תיל, אך למרות העימות הקולני לא נראתה אלימות במקום. "היו סימנים למתח אבל באופן כללי כולם החליטו שהם לא רוצים לראות אלימות", אמרה השרה לביטחון הפנים איינדה דלודלו מחוץ לבית המשפט.

עוד בוואלה!

שני חקלאים לבנים בדרום אפריקה רצחו נער שחור שגנב חמניות

לכתבה המלאה
הפגנה מחוץ לבית המשפט בפרי סטייט, דרום אפריקה, לאחר רצח חקלאי לבן בידי שחורים, 16 אוקטובר 2020. רויטרס
"חיי 'בורים' נחשבים". מפגינים לבנים מחוץ לביהמ"ש, אתמול/רויטרס

החקלאים לבשו ברובם חולצות ומכנסי חאקי, כמה נוספים לבשו מדים צבאיים, ולפחות אחד היה חמוש. קבוצה של אופנוענים עם זקנים ארוכים נסעה דרך העיירה סנקל, חלקם מנופפים בדגלים מעוטרים בצלבים.

"אנחנו נהיים מותשים מכל הרציחות של חקלאים", אמר אחד החקלאים, גבר לבן מדלמאס, שם אישה נחנקה למוות לפני שבועיים. "די זה די. הם (הממשלה) חייבים להתחיל לשים את הפשעים האלה בראש סדר העדיפויות".

רצח של חקלאים לבנים מהווה חלק קטן מסך המקרים בדרום אפריקה, המדינה החמישית בעולם בשיעור הרציחות ביחס לאוכלוסייה. לפי נתוני המשטרה, ב-2019/20 היו 21,325 מקרי רצח ברחבי המדינה, ורק 49 מהם היו של חקלאים לבנים.

הפגנה מחוץ לבית המשפט בפרי סטייט, דרום אפריקה, לאחר רצח חקלאי לבן בידי שחורים, 16 אוקטובר 2020. רויטרס
אנשי "לוחמי החופש הכלכלי" מפגינים מחוץ לבית המשפט. אתמול/רויטרס

החקלאים מרגישים מאוימים גם מהתכנית הממשלתית להפקעת אדמה בבעלות לבנים ללא פיצוי, כחלק מהמאמץ לפצות על פערים כלכליים שנותרו משמעותיים גם רבע מאה אחרי סיום האפרטהייד. כ-70% מהאדמות החקלאיות הנמצאות בבעלות פרטית בדרום אפריקה שייכות ללבנים, המהווים פחות מ-9% מ-58 מיליון האזרחים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully