וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה ב-106 שנות קיומו: התיאטרון באיסטנבול אסר על מחזה בשפה הכורדית

הרשויות הודיעו למארגני המופע על ההחלטה שעות ספורות לפני העלייה לבמה - מבלי לספק נימוק לפסילה. הצעד מגיע ברקע המתיחות הגוברת ביחסי השלטון באנקרה עם המיעוט הכורדי במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הרשויות בטורקיה אסרו על הצגה בשפה הכורדית שהייתה אמורה להיות מוצגת בשלישי בתיאטרון העירוני של איסטנבול. לדברי המארגנים, זו הפעם הראשונה שהממשל הטורקי מטיל איסור שכזה לאורך 106 שנות קיומו של התיאטרון.

ההצגה "ברו" נכללה בתוכניית אוקטובר של התיאטרון. מימונו מגיע בין השאר מעיריית איסטנבול, הנשלטת כיום על ידי האופוזיציה במדינה. לא ניתן כל נימוק לפסילת ההצגה ברגע האחרון, אך ההחלטה התקבלה ברקע מערכת היחסים הבעייתית בשנים האחרונות של אנקרה עם המיעוט הכורדי במדינה.

התיאטרון העירוני, שמונה כעשרה אולמות ובמות באזור איסטנבול, החליט להציג כמה עבודות של תיאטראות עצמאיים שנפגעו בשל הצעדים להתמודדות עם התפשטות מגיפת הקורונה.

הפגנה תמיכה במפלגה הדמוקרטית העממית הכורדית, באיסנטבול. 25 בספטמבר 2020. רויטרס
הפגנת תמיכה במפלגה הכורדית בטורקיה, בספטמבר/רויטרס

ההצגה "ברו" היא תרגום לכורדית של היצירה האיטלקית "חצוצרות ופטל" - יצירתו של הסאטיריקן והמחזאי זוכה פרס נובל לספרות דריו פו. היא תוכננה להיות מוצגת ברבע בגזיוסמנפאסה על ידי תיאטרון "ג'יאנה נו" - תיאטרון החיים החדשים - קבוצת תיאטרון עצמאית מהעיר.

אחד המארגנים אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ההחלטה לאסור את ההצגה התקבלה על ידי הממשל המקומי ונמסרה למארגנים שעות ספורות בלבד לפני תחילתה.

ממשלת החוק והצדק של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, ששולטת במדינה, נקטה בעבר צעדים לשיפור הזכויות התרבותיות והלשוניות במסגרת "היוזמה הכורדית" שהוכרזה בשנת 2009 כשארדואן היה עוד ראש ממשלה.

אולם, עם קריסת ההפוגה הקצרה בין כוחות הביטחון הטורקיים לבין חמושים כורדים ממפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK) בדרום-מזרח המדינה ב-2015, נקטה הממשלה צעדים נגד ארגוני התקשורת ומרכזי התרבות הכורדיים.

מגמה זו גברה בעקבות ניסיון ההפיכה שנכשל ב-2016. הממשלה הדיחה מאז 48 ראשי ערים נבחרים בעיריות המנוהלות על ידי כורדים והחליפה אותם ב"נאמנים" של המשטר. כמו כן, עשרות פוליטיקאים שתומכים במיעוט הכורדי נעצרו באשמת טרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully