וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירגיזסטן: הנשיא התפטר, ראש הממשלה ששוחרר מהכלא לקח את השלטון

15.10.2020 / 18:51

בפעם השלישית ב-15 שנה, מנהיג המדינה הודח בהתקוממות עממית. הנשיא המתפטר ג'ינבקוב אמר כי הוא רוצה להימנע משפיכות דמים, וסדיר ג'פרוב שהורשע בחטיפה אמר כי הוא הנשיא הזמני. שר החוץ של רוסיה, שלה יש בסיס במדינה, שוחח עם עמיתו החדש

בווידאו: מפגינים פרצו ללשכת נשיא קירגיזסטן/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא קירגיזסטן סואורונבאי ג'נבקוב הודיע היום (חמישי) כי הוא מתפטר בשל ההפגנות נגד הבחירות לפרלמנט. הוא המנהיג השלישי במדינה שבמרכז אסיה שמודח מהשלטון בהתקוממות עממית ב-15 השנים האחרונות.

המפגינים בבירה בישקק חגגו לאחר הכרזתו, וראש הממשלה החדש סדיר ג'פרוב, שתומכיו שחררו אותו מהכלא בשבוע שעבר, הכריז על עצמו כנשיא. העברת השלטון המהירה עשויה לשים קץ ליותר משבוע של מהומות וכאוס ברפובליקה הסובייטית לשעבר, הגובלת בסין.

ג'פרוב בן ה-51 אמר כי הוא לוקח את הסמכות לידיו אחרי התפטרות הנשיא ויו"ר הפרלמנט, שהיה הבא בתור לפי החוקה. "כל סמכויות הנשיא הועברו אליי היום", אמר. לפי החוקה, אמורות להתקיים בחירות חדשות בתוך שלושה חודשים כשג'פרוב, בתור הנשיא הזמני, לא יוכל להשתתף.

שעות קודם לכן אמר ג'נבקוב כי הוא מתפטר על מנת למנוע אלימות, אחרי שהמפגינים איימו לצעוד אל מעונו. "לא רציתי להיכנס להיסטוריה של קירגיזסטן בתור נשיא ששפך את דם אזרחיו וירה בהם", אמר.

ראש ממשלת קירגיזסטן, סדיר ג'פרוב, בעצרת בבירה בישקק, 14 באוקטובר 2020. רויטרס
הרשעתו בוטלה לאחר שחרורו מהכלא. הנשיא הזמני ג'פרוב, אתמול/רויטרס
תומכי ראש ממשלת קירגיזסטן בבירה בישקק, 15 באוקטובר 2020. רויטרס
תומכי הנשיא הזמני חוגגים בבירה את התפטרות ג'נבקוב/רויטרס

המדינה נמצאת בכאוס מאז הבחירות לפרלמנט ב-4 באוקטובר, שבה בעלי בריתו של ג'נבקוב הוכרזו כמנצחים. האופוזיציה טענה לזיופים והשתלטה על מבני ממשל עד שהתוצאות בוטלו.

ג'פרוב נכלא על ניסיון חטיפה של פוליטיקאי במהלך מהומות שפרצו ב-2013, והוא הוברח מהכלא על ידי תומכיו. לאחר מכן, בית משפט ביטל את הרשעתו וסיעות שונות בפרלמנט בחרו בו כראש הממשלה.

הנשיא המתפטר הודיע בשבוע שעבר כי הוא מתכנן לפרוש, אבל בהמשך אמר כי הוא יישאר בתפקיד עד לקיום בחירות חדשות. ג'פרוב התנגד לדחיית המהלך ולחץ עליו לפרוש מידית.

"הנשיא לא יכול להחזיק מעמד. הוא מאוד חלש, אין לו כוח נפשי", אמר דסטן בקשב, חבר פרלמנט שלא תומך בנשיא המתפטר או הזמני. "לא ברור מה יקרה, אף אחד לא יכול לדעת מה יקרה", אמר לרויטרס.

עוד בוואלה!

הכאוס בקירגיזסטן: האופוזיציה רבה על השלטון, הנשיא במחבוא

לכתבה המלאה
נשיא קירגיזסטן, סואורונבאי ג'נבקוב 
15 באוקטבור 2020. AP
"הכריחו את הנשיא לבחור בין התפטרות לבין מלחמה כוללת". הנשיא המתפטר/AP

קירגיזסטן מארחת בסיס צבאי רוסי ומכרה זהב גדול בבעלות חברה קנדית. מוסקבה, שרואה במדינה חלק ממרחב ההשפעה שלה, אמרה כי היא תהיה אחראית להבטחת היציבות.

בסימן לכך שרוסיה מזהה את השלטון הזמני החדש, שר החוץ סרגיי לברוב שוחח עם עמיתו הקירגיזי, רוסלן קזקבייב, והבטיח לעזור ל"רשויות הלגיטימיות" להביא ליציבות. קזקבייב מונה לתפקיד השבוע על ידי ג'פרוב.

פליקס קולוב, ראש ממשלה לשעבר שנפגש עם ג'נבקוב לפני שהתפטר, כתב בפייסבוק שהנשיא לא אמר לו דבר על כוונתו להתפטר. "דבר אחד ברור: כוחות מסוימים - אני בטוח שבמוקדם או במאוחר נגלה מי - החליטו להשתלט על השלטון בכוח והכריחו את הנשיא לבחור בין התפטרות לבין מלחמה כוללת", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully