וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכאוס בקירגיזסטן: האופוזיציה רבה על השלטון, הנשיא במחבוא

פלגים יריבים הודיעו על לקיחת הסמכויות לידיהם, עם החרפת המשבר במדינה שבמרכז אסיה. המנהיג, שאיבד מהשפעתו, אמר כי יש צורך ב"מנהיגים חזקים". מפגינים ותושבים התעמתו בבירה, ורוסיה, שמחזיקה בבסיס גדול במדינה, הביעה דאגה

בווידאו: מפגינים פרצו ללשכת נשיא קירגיזסטן/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המשבר בקירגיזסטן החריף היום (רביעי) אחרי שקבוצות אופוזיציה יריבות השתלטו על חלקים מהשלטון במדינה שבמרכז אסיה. זאת יום אחרי שמפגינים הסתערו על מבני ממשל, אילצו את ראש הממשלה להתפטר והובילו לביטול הבחירות לפרלמנט. המפגינים השתלטו על הפרלמנט ולשכת הנשיא, המכונה "הבית הלבן".

הנשיא סואורונבאי ג'נבקוב, שנותר מבודד ובמקום מסתור אחרי התפטרות ראש הממשלה קובטבק בורונוב אתמול בערב, קרא לשיחות עם כל הגורמים הפוליטיים. "המטרה העיקרית של המפגינים לא הייתה לבטל את תוצאות הבחירות, אלא להדיח אותי מהשלטון", אמר בריאיון לרשת BBC בשפה הקירגיזית, בשיחת טלפון ממקום מסתור. הוא אמר כי הוא מוכן לתת את הסמכויות שלו ל"מנהיגים חזקים". מומחים אומרים כי נראה ש ג'נבקוב, שנבחר ב-2017, איבד את כל השפעתו, אך לא ברור מי יכול להחליפו.

המפגינים אף הצליחו לשחרר אתמול מהכלא את הנשיא לשעבר אלמאזבק אטמבייב, שעומד למשפט על עבירות שחיתות ונקלע לסכסוך עם יורשו בתפקיד. משרד הבריאות אמר כי נער בן 19 נהרג מאז החלו העימותים ביום שני בערב, וכמעט 700 איש נפצעו.

מפגינים במבנה הפרלמנט של קירגיזסטן בבירה בישקק, 6 באוקטובר 2020. רויטרס
באופוזיציה טענו לזיופים. מפגינים במבנה הפרלמנט, אתמול/רויטרס

הרפובליקה הסובייטית לשעבר, שנותרה בעלת ברית קרובה של רוסיה, חוותה שתי הפיכות שלטוניות ב-15 השנה האחרונות. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום כי הוא מודאג מהמצב ומקווה לחזרת היציבות במהרה. בקירגיזסטן שוכן בסיס אווירי רוסי גדול.

בשעות הערב אתמול, הסכים הפרלמנט למנות את סדיר ז'פרוב, פוליטיקאי מהאופוזיציה ששוחרר מהכלא על ידי מפגינים שעות קודם לכן, לראש הממשלה החדש. עם זאת, המון זועם פרץ למלון שבו התכנסו המחוקקים, ולפי הדיווחים המקומיים, ז'פרוב נאלץ לברוח מדלת אחורית.

נשיא קירגיזסטן בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י, 28 בספטמבר 2020. רויטרס
איבד את השפעתו. נשיא קירגיזסטן בפגישה בסוצ'י, בחודש שעבר/רויטרס
מפה של קירגיזסטן. ., מערכת וואלה!
מפה של קירגיזסטן/מערכת וואלה!, .

הכאוס במדינה החל אחרי הבחירות לפרלמנט ביום ראשון, שבהן השתתפו 16 מפלגות אך 11 מהן סירבו לקבל את התוצאות שלפיהן מפלגות הממסד זכו ברוב המושבים. עם התפשטות המחאה, ועדת הבחירות ביטלה את התוצאות.

במהלך הלילה, הציע ז'פרוב רפורמה חוקתית לפני קיום בחירות לנשיאות ולפרלמנט בתוך חודשיים עד שלושה. עם זאת, הפיצול בשורות האופוזיציה וניסיון לקיחת השלטון בידי פלגים יריבים הוביל את המדינה בת 6.5 מיליון התושבים לאי-ודאות.

הבוקר הכריזה מועצת התיאום של העם, שהוקמה על ידי כמה מפלגות אופוזיציה, כי היא לא תכיר בשלטונו הזמני של ז'פרוב. היא הודיעה כי היא לוקחת את כל סמכויות השלטון לעצמה ומפזרת את הפרלמנט.

תושבים בבירה בישקק הקימו משמרות שכונתיות והתעמתו עם מפגינים, אחרי תקריות אלימות ומעשי ביזה שחוו אחרי המהפכות ב-2005 וב-2010. לפי דיווחים, מפגינים ניסו לפרוץ למבני ממשל ותקפו בתי עסק, בהם חנויות ומסעדות.

מפגינים נגד תוצאות הבחירות בבישקק, קירגיזסטן, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
שכנותיה של קירגיזסטן חוששות מחוסר יציבות. מפגינים בבירה בישקק, היום/רויטרס

סין, הגובלת במדינה, אמרה כי היא מודאגת מאוד מהמצב ומקווה שהיציבות תשוב במהירות האפשרית. דוברת משרד החוץ של סין, הואה צ'אניינג, אמרה כי בייג'ינג מקווה שכל הצדדים המעורבים יוכלו לפתור את המחלוקות שלהם בדיאלוג, וכי סין תומכת במדיניות ששכנותיה נוקטות כדי לשמור על עצמאותן, ביטחונן וריבונותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully