וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי לאו: קריסת המערכת בבתי הדין גורמת לנזקים בלתי הפיכים למתדיינים

עודכן לאחרונה: 15.10.2020 / 19:23

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על קריסתה של מערכת הניהול שיר"ה, כתב הרב, שמכהן גם כנשיא בית הדין הרבני הגדול, מכתב לדיינים שבו הזהיר כי מלאכת השיפוט "הושבתה כליל". כדי להתמודד עם המשבר, הבהיר הרב לאו כי "אין מנוס" מדחיית הדיונים הקרובים

הבעל המעגן שקבורת אמו עוכבה: "מעולם לא הסמכתי לתת גט, חבורה של שקרנים"/עריכה: רענן פוגל

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב דוד לאו, שיגר היום (חמישי) מכתב לדיינים שבו הוא טוען כי קריסתה של מערכת הניהול בבתי הדין הרבניים "השביתה כליל את מלאכת השיפוט וגורמת לנזקים בלתי הפיכים למתדיינים". זאת, בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על קריסתה של המערכת בימים האחרונים.

הרב לאו כתב כי הדיינים "מבקשים לעשות מלאכתם נאמנה, אך ידיהם כבולות בשל הקריסה המתמשכת של מערכת המחשוב". בין היתר, הוא ציין מקרה שאירע השבוע בשבתו כנשיא בית הדין הגדול, אז נאלץ "להשיב פני המתדיינים ריקם, ולבקש מהם להמתין במשך שעה ארוכה עד שהמערכת תשוב לחיים".

תקופת הקורונה גרמה לכך שרבים מהדיינים עובדים שעות רבות מבתיהם, אך לדברי הרב לאו גם ניסיונות להתחבר למערכת מהבית "נוחלים כישלון". לדבריו, הדבר גורם "לבזבוז זמנם השיפוטי היקר של הדיינים וגם לעוגמת נפש מרובה".

דוד לאו במהלך תפילה להחזרת החיילים החטופים בכותל 21 ביולי 2020. נועם רבקין פנטו/פלאש90, פלאש 90
"בזבוז זמנם השיפוטי היקר של הדיינים". הרב הראשי דוד לאו/פלאש 90, נועם רבקין פנטו/פלאש90

כדי להתמודד עם המשבר בבתי הדין הרבניים, הרב לאו כתב כי "אין מנוס" מדחיית הדיונים שהיו אמורים להתקיים בקרוב. לטענתו, דחייה עדיפה "מאשר אכזבת הצדדים שמגיעים לקבל את יומם בבית הדין, אך הדבר נמנע מהם בשל כשלי מחשב".

את המציאות הזו מתאר הרב כ"חמורה מאוד" היות וחייהם "של בעלי דין נעצרים מלכת". לדבריו, "החלטות קריטיות מתעכבות, צווים לא נשלחים ודיונים נדחים, והכול בשל כשל ניהולי ומחשובי".

בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"חייהם של בעלי דין נעצרים מלכת". בית הדין הרבני בתל אביב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

את הדברים כתב הרב לאו בעקבות קריסתה של מערכת שיר"ה, המאפשרת ניהול כולל ומקיף של בתי הדין הרבניים. מדובר במערכת שבאמצעותה נעשה ניהול אלקטרוני של תיקים בבתי הדין, הכולל דיונים, בקשות, הפקת החלטות, העברת צווי עיכוב יציאה מהארץ או מעצר לסרבני גט המנסים לברוח מישראל.

בימים האחרונים הדיינים ברחבי הארץ מתלוננים על "קשיים אדירים" בניהול בית הדין שבראשותם, ומזהירים כי התקלה עשויה להימשך חודשים ולגרום "למקרי עגינות". המערכת הממוחשבת, שנחשבת לכלי שימושי בבתי הדין, מתוארת בפי גורמים בבתי הדין כ"קריטית" לניהול שוטף של התיקים המתנהלים.

גורם בכיר בבית הדין הרבני אמר לוואלה! NEWS כי "כשהמערכת קורסת, כמו שקרה בשבועיים האחרונים, זה כמו לנעול את דלתות בתי הדין: לא לקיים דיונים, לא לזמן דיונים חדשים, לא לתת החלטות וגם לא לעיין בבקשות נכנסות, כולל בקשות דחופות שעשויות להשפיע על הליכים, כמו בעל שמתכנן לעזוב את הארץ מבלי לתת גט ואי אפשר לעכב את יציאתו".

עו"ד יוסף ויצמן, המשנה לראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה כי "המצב הנוכחי בו נגרם עינוי דין חמור לכל הצדדים, תוך פגיעה חמורה בזכויות אדם לרבות מזונות ילדים ועיכובי יציאה מהארץ הוא בלתי נסבל". ויצמן אמר כי בכוונתו "לפעול בכל הכוח שמערכת בתי הדין תזכה במערכת מחשוב דומה לזאת של בית המשפט, ובכך תימנע ההפליה לרעה של בתי הדין. אני מברך את נציגות הדיינים ונשיא בית הדין על המלחמה הצודקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully