וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים דורשים מסגרת, הגננות מתריעות: החינוך לגיל הרך ממתין להכרעה

עודכן לאחרונה: 15.10.2020 / 13:57

קבינט הקורונה מתכנס לדון בפתיחת מערכת החינוך לגיל הרך בשבוע הבא, אך החזרה לשגרה צפויה להיתקל בקשיים. הורים קוראים להשיב מידית את כל ילדיהם למסגרות, גננות מוחות על זמן ההיערכות הקצר ועל חוסר יכולת להתמגן וראשי ערים חוששים ממעבר עובדי הוראה מערים אדומות

בווידאו: פרופ' גרוטו אומר בוועדת החינוך שהגנים יחזרו כבר ב-18/10/צילום: ערוץ כנסת

קבינט הקורונה מתכנס היום (חמישי) בכדי להכריע בסוגיית פתיחת מערכת החינוך לגיל הרך בשבוע הבא. קבוצות הורים הביעו ביקורת על קבלת ההחלטות של הממשלה בנושאי החינוך, ואלה דורשות להחזיר את כל הילדים למסגרות. מגננות שזועמות על ההתראה הקצרה ועל חוסר יכולתן להיערך, ועד לראשי ערים הקוראים שלא לאפשר מעבר של עובדי הוראה מערים אדומות לערים ירוקות.

לדברי ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, התמהמהות הממשלה בפתיחת מערכת החינוך - לאור מספר הנדבקים הגבוה מ-2,000 - מובנת. עם זאת, הוא סבור כי יש לפתוח אותה עד כיתות ב'. "זאת באמת דילמה לא פשוטה כי עדיין לא הגענו למספרים נמוכים של מאומתים", אמר קוניק. "יחד עם זאת, אפשר לפתוח את מערכת החינוך בגילאים הנמוכים בהם שיעור הדבקה הוא אפסי. אני מבין גם שזה הכיוון שאליו אנחנו הולכים".

על העובדה כי הממשלה לא באמת השאירה זמן להיערכות פתיחת מערכת החינוך, אמר קוניק כי הם כבר התרגלו לשיטה הזו. "זה לא אידיאלי, אבל אני חושב שהפעם הממשלה נוקטת במשנה זהירות ובצדק. ראינו שבפעם הקודמת פתחו מהר מדי וללא מחשבה נוספת, הנתונים עלו בכל הארץ", מסר. לדבריו, "צריך לפתוח בצורה חכמה קודם כל את השכבות הנמוכות ולתת לאט לאט לנתונים לרדת".

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
"הפעם הממשלה נוקטת במשנה זהירות". חזרה לשגרה בגן בגבעתיים במאי/יותם רונן

ראש העיר הבהיר כי יש להימנע מהגעה לסגר שלישי בעקבות החזרה למסגרות החינוך. "זה יהיה איום ונורא, אני מבין את החשש ואת הזהירות, מבין את הרצון לא חזר על טעויות, אך היה עדיף אם היו לנו עוד כמה ימי התארגנות אבל התרגלנו להתנהלות הזאת". קוניק מדגיש כי "הדבר החשוב הוא למצוא פתרון לכיתות ה'-ו', שיאפשר המשכיות ללא הדבקות ובאמת חזרה מלאה של מערכת החינוך תוך כמה שבועות. שבאמת יהיה אפשר ללמוד ולשמור על הערים הירוקות".

לטענתו, בעיה נוספת טמונה בסגל ההוראה שמתגורר בערים אדומות, להם חובה למצוא תחליף. "האם הם יכולים לצאת או לא? האם הם יוכלו להגיע למוסדות החינוך או לא? עמדתי היא שבעיר אדומה אין יוצא ואין בא. אם יש לי מנהלת שגרה בעיר אדומה, אז אין מה לעשות - היא לא תגיע לעבודה. צריך למצוא תחליף לצוותים האלה ולקוות שימצאו פתרונות".

"אני בדעה שגם אם פותחים את הגיל הרך, אסור שיהיו לו צוותים שגרים בערים אדומות", הדגיש קוניק. "אני מקווה שהממשלה תחליט שגם אם הכיתות הנמוכות ייפתחו, על הערים האדומות יוטל סגר. זה מה שראשי הערים יהיו בעד וזה מה שאני מתכוון לעשות אצלי. אם זה לא יוחלט, אשקול להחיל את זה בגבעתיים באופן עצמאי", הבהיר. "צוותים שגרים בערים אדומות לא ייכנסו למערכת החינוך עד שהעיר שלהם תרד בתחלואה".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
"הדבר החשוב זה פתרון לחזרה מלאה". חוזרים ללימודים בבי"ס שמעוני, במאי/ראובן קסטרו

ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך קרא לגננות ולסייעות בעירו לבצע בדיקת קורונה טרם החזרה לפעילות בחסות העירייה. "עבודתכן קריטית להתפתחות הילדים בעיקר בתקופה זו, ולא פחות חשוב- גם בביטחון של ההורים לחזור לשגרת העבודה. כדי שנוכל להתקדם שלב תוך שמירה על בריאותכן ובריאות הסובבים אתכן, אנו מציעים שירות ייחודי של בדיקה מיידית לגילוי נגיף הקורונה, טרם החזרה לעבודה", כתב.

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, אמר כי "הסחבת בהחלטות הממשלה וחוסר העבודה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות מביאה לכך שלמרות הזמן הרב שהיה להתכונן לרגע הזה ולפתוח את הלימודים כמו שצריך, שוב מדינה שלמה יושבת וממתינה להחלטות שינתנו ברגע האחרון, ללא מתווה אמיתי וללא זמן התארגנות לצרכים השונים שיגזרו מהמתווה הזה".

הוא הוסיף כי "מתווה הקפסולות מאבדים מהרלבנטיות שלהם מאחר וראינו כבר שאין דרך לאכוף את ההקפדה על קפסולות לאחר שעות הלימודים. על המדינה להגיע להסכמות עם ארגוני המורים על תשלום לצוותים בסיכון שעשויים להיות מושבתים עקב החזרה, לתקצב את הרשויות המקומיות לטובת אמצעי מיגון משמעותיים ולאפר מגוון רחב של פעילויות חוץ בית ספריות".

לקראת החזרה ללימודים בגן כינור ,קריית ביאליק ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
"איך אפשר לשמור מרחק בין 35 ילדים". היערכות לפתיחה בגן בקריית ביאליק, מאי/אתר רשמי, משרד החינוך

ענת דדון, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי במצב הנוכחי, בו אין היערכות משמעותית של משרד החינוך מול הצוותים בשטח, בלתי אפשרי לפתוח את מערכת החינוך ואת הגנים. "יש בעיה מאוד קשה של קבלת החלטות במדינת ישראל. משרד החינוך לא מעביר אלינו מתווה, אם קיים כזה בכלל".

לדבריה, הגננות מאוד רוצות לחזור לעבודה ושגרה היא דבר מבורך, אבל לא בכל מחיר. "הבריאות של הגננות וגם של הילדים חשובה מאוד, אם הולכים להחזיר 35 ילדים לגן, אחנו אמורים להיות כפופים לתו סגול, אז שמישהו יסביר איך אפשר לשמור מרחק בין הילדים. אנחנו לא במעמד של לתת הצעות למשרד החינוך, אני רק יודעת שמעסיק לא יכול לשלוח את הגננות לפתוח את הגנים בלי אמצעי מיגון".

"בדרך הזאת מובילים את מדינת ישראל לסגר שלישי"

דדון העלתה סוגייה נוספת שנוגעת גם לילדיהם של הגננות, שאולי לא ישובו למסגרות. "אם אני גננת ויש לי ילד בכיתה א' מה אני אמורה לעשות איתו? לזרוק אותו לרחוב וללכת לעבודה? אף אחד לא יודע כלום, והכל סודי".

"פתחו את מערכת החינוך מוקדם מדי בצורה לא אחראית ב-1 בספטמבר", האשימה דדון. "בדרך הזאת מובילים את מדינת ישראל לסגר שלישי. אנחנו מתייעצים עם היועצים המשפטיים על סכסוך עבודה ונקבל את ההחלטות המושכלות ביותר. למה ההודעות נעשו מהרגע להרגע? התהליך נעשה בכזה טירוף מערכות".

רויטל בלומנפלד (כתבת וואלה! NEWS בעבר, ד"י), אם לשלושה ילדים מתחת לגיל חמש מכפר סבא, הקימה קבוצה בשם "הורים יוצאים להפגין, מחזירים את הילדים למסגרות" ויזמה יחד עם אמהות נוספות הפגנה שתיערך היום בכיכר הבימה בתל אביב שבה יקראו לפתיחה מיידית של גני הילדים.

הזמנה להפגנת ההורים בדרישה להחזיר את הילדים למסגרות - 15 לאוקטובר 2020. -, אתר רשמי
"מחזירים את השפיות לילדים". מודעה לקראת ההפגנה היום בתל אביב/אתר רשמי, -

"יותר מחצי שנה כולאים את הילדים שלנו, ואנחנו מבינים שאין סיבה", אמרה. לדבריה, "אין אף אחד בממשלה שיכול להגיד שהילדים שלי הם מקדם הדבקה מסכן, ועדיין מרחיקים אותם ממסגרות וחברים ומשבשים להם את השגרה".

"משרד החינוך פשוט פשט את הרגל", תקפה בלומנפלד. "עבר הפרטה ליוטיוב, לזום, שלח את הילדים שלי להתחנך מול המסך. לא סופרים את ציבור ההורים והילדים, החלטנו שמספיק לעשות עלינו סיבוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully