וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לנציב שירות המדינה: אינך יכול למנוע הקמת ועדת איתור לפרקליט המדינה

עודכן לאחרונה: 14.10.2020 / 18:26

בתגובה לפרופ' הרשקוביץ, שטען כי לא ניתן לכנס את הוועדה משום שלמשרד המשפטים אין מנכ"ל, אמר מנדלבליט כי מ"מ מנכ"ל המשרד יכולה לשבת בה. "הקושי במצב בו אין מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, אינו מתקרב לזה הגלום בכך שמשרת הפרקליט תמשיך שלא להיות מאוישת", כתב היועמ"ש

בווידאו: אוחנה מותח ביקורת על הפרקליטות תחת מנדלבליט וניצן/צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השיב היום (רביעי) לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, כי אין מניעה שממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים תשב בוועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה. זאת, לאחר שפרופ' הרשקוביץ טען במכתב ליועמ"ש כי לא ניתן להקים את הוועדה לאיתור הפרקליט משום שלמשרד המשפטים אין מנכ"ל, ולממלאת המקום אין את הסמכות לשבת בה ולקבוע החלטות מסוג זה. מוקדם יותר היום פנה שר המשפטים, אבי ניסנקורן, לפרופ' הרשקוביץ, ואמר כי אין הצדקה לעיכוב מינוי פרקליט המדינה.

"אין כל מניעה כי ממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי, תשמש חברה בוועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה", כתב מנדלבליט. הוא נימק את החלטתו וציין כי החשש שעולה מהמצב החריג בו אין מנכ"ל למשרד המשפטים, "אינם מתקרבים כדי הקושי המהותי הגלום בכך שמשרת פרקליט המדינה תמשיך שלא להיות מאוישת למשך זמן בלתי ידוע".

לדברי היועמ"ש, נציבות שירות המדינה אינה יכולה למנוע את הקמת ועדת האיתור בנימוק ממלאת המקום, "וקיימת חשיבות ציבורית רבה לכך שהוועדה תוקם בהקדם לשם מינויו של תפקיד מרכזי וחשוב זה במערכת אכיפת החוק במדינת ישראל".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
"קושי מהותי גלום בכך שמשרת פרקליט המדינה לא מאוישת". מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם ניסנקורן טען במכתבו לנציב שירות המדינה כי אין כל הצדקה לעכב את הקמת ועדת האיתור לפרקליט המדינה. "מצב דברים בו מחד גיסא נבלם מינויו של מנכ"ל למשרד המשפטים, ומאידך גיסא נמנע הליך מינוי של פרקליט מדינה - אך בשל העובדה כי טרם מונה מנכ"ל קבע למשרד, עלול לפגוע בפעילותו של משרד המשפטים ולמנוע מאזרחי ישראל ומתושביה מערכת משפט שלמה ומאויישת, לרבות בתפקידיה הבכירים. אשר על כן, מתוך אמונה כי טובת האינטרס הציבורי עומדת לנגד עיני כולנו, אבקש כי תיעתר לבקשתי להוציא את כתב המינוי של ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה ללא דיחוי נוסף".

אתמול שלח הרשקוביץ מכתב לשר ובו טען שלא ניתן לכנס את הוועדה בעת הזו משום שאחד מחברי הוועדה צריך להיות מנכ"ל משרד המשפטים, וכיום אין מנכ"ל קבוע, אלא ממלאת מקום. השר ניסנקורן הודיע כבר לפני יותר מחודשיים כי בכוונתו למנות כמנכ"ל קבוע את עו"ד שימי בראון, ובעקבות זאת ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה אף אישרה את המינוי. אולם, כדי להשלים את המינוי יש צורך באישור הממשלה - שלא מצליחה כרגע להסכים על מינויים.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת 9 בספטמבר 2020. יונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ניסנקורן במליאה/אתר רשמי, יונתן סמיה, דוברות הכנסת

במכתבו לנציב רומז ניסנקורן כי מי שעומד מאחורי העיכוב במינוי המנכ"ל הקבוע הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא כותב כי פנה לא פחות מארבע פעמים למזכירות הממשלה כדי להעלות את המינוי לסדר היום, "אולם כולן נדחו מסיבה לא מוסברת". השר הוסיף כי בפעם האחרונה שפנייתו נדחתה, הפנתה אותו מזכירות הממשלה לראש לשכתו של נתניהו, אשר חיון.

דניאל הרשקוביץ,אוקטובר 2012. נמרוד סונדרס
"אחד מחברי הוועדה צריך להיות מנכ"ל משרד המשפטים". הרשקוביץ/נמרוד סונדרס

אשר לטענה כי ממלאת המקום לא יכולה לקחת חלק בוועדות מינויים, השר הוסיף כי "למיטב ידיעתי בוועדות איתור ובהליכים הנוגעים למינויי בכירים שהתנהלו עד היום תחת נציבות שירות המדינה, שימש לא פעם ולא פעמיים ממלא-מקום כחבר מן המניין וזאת ללא כל סייג. כך היה במקרים רבים במהלך שתי כהונותיו של מר אודי פראוור כממלא מקום נציב שירות המדינה, עת שימש חבר בוועדות איתור ובהליכי מינוי של בכירי המגזר הציבורי". עוד כתב ניסנקורן כי למעשה גם כיום מכהן ממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ, רונן פרץ, כחבר בוועדת החריגים לעניין הארכת כהונתם של נושאי משרה.

ניסנקורן התחיל לפני כשבועיים בהליכי הקמת ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, בניגוד לסיכום עם הליכוד על הקפאת מינויי בכירים עד להקמת ועדה משותפת. בכל מקרה, לנתניהו יש יכולת לעכב את הליך המינוי ולשתק אותו, שכן המינוי יידרש לעבור אישור ממשלה ולנתניהו יש וטו על סדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully