וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיילוט הפיקוח האלקטרוני אחר עברייני אלימים במשפחה נכשל: "אסור לקחת סיכון"

בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה עלה כי הטכנולוגיה לוקה בחסר וממצאי הניסוי אינם חיוביים. נציגת המשרד לביטחון הפנים התריעה: "יש חיסרון משמעותי שהמפוקח יגיע למאוימת לפני המשטרה". אחרי עיכוב, השר אוחנה יבחן את החלטת קודמו להקים יחידת מעקב לאסירי אלימות במשפחה

בווידאו: סניגורו של דמיטרי ציגנטק החשוד ברצח זוגתו/צילום: יותם רונן

פיילוט הפיקוח האלקטרוני אחר גברים אלימים במשפחה לא הצליח - כך עולה מהדיון שנערך היום (שלישי) בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. הדיון עסק בשחרור אסירי אלימות במשפחה ומעקב אחריהם.

נציגת משרד המשפטים שושי פרידמן סומך אמרה בדיון כי "הממשלה הציעה לבצע פיקוח אלקטרוני אבל ממצאי הפיילוט המשטרתי לא חיוביים. הכלי העומד לרשות המשטרה שיכול לתת את הטכנולוגיה הנדרשת לוקה מאוד בחסר כך שהמפוקח יגיע למאוימת לפני שהמשטרה תצליח להגיע אליה וכעת נעשית עבודה בניסיון לייצר כלים יותר מוצלחים".

ראש מדור נפגעי עבירה במשטרה, איילת אורנשטיין, אמרה כי מחפשים אחר טכנולוגיה טובה יותר. "לגבי הצימוד האלקטרוני בוצעה בחינה מדוקדקת באמצעות סימולציות. אנחנו מכירים את הנתונים של שימוש במקומות אחרים. הפיילוטים העלו חסרונות משמעותיים שהמפוקח יגיע למאוימת לפני המשטרה. זה תהליך ארוך של בחינה ואסור לקחת חלילה סיכון על חיי המתלוננות".

אסיר בעל איזוק אלקטרוני בשב"ס 27 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
"חסרונות משמעותיים". אזיק אלקטרוני/ניב אהרונסון

מנגד, היועצת המשפטית של מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, איילת רזין בית-אור, אמרה כי היא מופתעת מהדברים. "הטכנולוגיה הישראלית נמצאת בשימוש טוב במדינות אחרות. מה השתנה בשלוש השנים האחרונות? מה השתנה בכל התקופה הזאת? אנחנו רוצים שהניתור האלקטרוני יהיה גם בעבירות מין. זה מרתיח לשמוע את עמדת המדינה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) ציינה בדיון כי "זה בלתי מתקבל על הדעת עם כל מה שנאמר על הפיילוט. זה בטוח מכסה יותר ממה שקיים היום. במשטרה אמרו לי שזה מכסה 80% מהמקרים ואני אמרתי שתגנו על ה-80% ולגבי ה-20% נמשיך לחפש טכנולוגיות אחרות. נשים נרצחות בגלל שחרורי אסירי אלימות במשפחה ועדיין מחפשים פתרונות אידאליים".

עוד בוואלה!

פחות עבירות רכוש, עלייה באלימות במשפחה: הקורונה שינתה את מפת הפשיעה

לכתבה המלאה
דיון הוועדה לקידום מעמד האישה, 13 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"חייבים פיקוח על האסירים". פורר בדיון הוועדה, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), התייחס בתחילת הדיון לעיכוב בהקמת יחידת המעקב לטיפול באסירי אלימות במשפחה. "אנחנו חייבים פיקוח כזה משום שנושא האלימות במשפחה הוא כזה שהמשוחררים בהרבה מהמקרים חוזרים לסיים את מה שלא הצליחו לבצע בפעם הראשונה ואנו עלולים למצוא עצמנו באירועים דומים. זה תקף לגבי עצורים, אסירים וגם כאלה שמשוחררים בשחרור מנהלי".

יועצת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, כנרת מנגן אלמליח, השיבה כי הוא צריך לבחון את הנושא. "ההחלטה להקים את היחידה הייתה של השר הקודם והשר הנוכחי אמר שהוא צריך לבחון את הנושא". רביד צברי, ראש ענף טיפול ייעודי במשרד לביטחון הפנים, אמר כי "זה בתהליכי עבודה", אך לא ידע לתת מועד להקמת היחידה.

בדיון התייחסה גם נציגה של משרד המשפטים להצעה שהעלה בדיון קודם ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד-תל"ם), לגבי חיוב שיקום במסגרת הסדרי טיעון לצד הענישה. לדברי סטפאני בן נון, רפרנטית לסוגיית הסדרי טיעון במשרד המשפטים, לא ניתן חוקית לאכוף זאת כשלצד זה יש עונש מאסר. "הבעיה במקרה שנגזרים עונשי מאסר יוצרים מצב שבו אין דרך חוקית לאכוף את זה גם אם האסיר התחייב לזה במסגרת הסדר טיעון. מי שנושא מאסר ושופט גוזר את דינו אין איך לאכוף את ההתחייבות של הנאשם לטיפול בזמן הכלא וגם לאחר השחרור".

דיון הוועדה לקידום מעמד האישה, 13 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ תהילה פרידמן בדיון הוועדה, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בתקופת הקורונה חלה עלייה במקרי אלימות במשפחה. לפי הנתונים שפורסמו אתמול בוואלה! NEWS נרשמה עלייה של 13% בתיקים שנפתחו בגין אלימות בין בני זוג ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וכן עלייה של 15% באלימות כלפי ילדים מצד בני משפחה. מתחילת הגל הראשון נפתחו במשטרה 26,526 תיקים על מקרי אלימות בין אחים או הורים שמכים את ילדיהם ו-16,608 על אלימות בין בני זוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully