וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בפתיחת מושב הכנסת: אשרו תקציב עכשיו, יש למנות מפכ"ל כעת

עודכן לאחרונה: 12.10.2020 / 18:45

בישיבה החגיגית, שנפתחה בסימן שאלה באשר להמשך דרכה של הכנסת, קרא הנשיא לקדם מינוי בכירים ומנגנונים שיסייעו לחזור לשגרה. נתניהו: אם נכנע לכל לחץ של כל מגזר, מהר מאוד נגיע לסגר נוסף. לפיד תקף את הממשלה: בזבזנו המון זמן, כבר לא תלמדו להסתדר

בווידאו: נאומי הנשיא, נתניהו ולפיד בפתיחת מושב החורף של הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

מושב החורף של הכנסת ה-23 נפתח היום (שני) ברקע האפשרות לפיזורה עוד השנה או בתחילת השנה הבאה. בישיבה נשאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. בשל מגבלות הקורונה, לא הגיעו אורחים או מוזמנים לישיבה החגיגית.

בנאומו קרא ריבלין לממשלה למנות מפכ"ל משטרה ולאשר את תקציב המדינה באופן מידי, בעת משבר הקורונה. "העם בישראל הבין את גודל השעה, התגייס ושילם מחיר אישי, כלכלי, דתי, נפשי ותרבותי כבד, ורק כדי שנעבור את התקופה הקשה הזו. ואולם לצערי ככל שהמשבר העמיק, העמיקו המחלוקות והשסע בינינו. לא שיערתי בנפשי באילו עוצמות יפקוד אותנו הקרע הזה", אמר.

"חברים, אני חש את האוויר מלא באבק שריפה, אני מרגיש את הזעם המציף את הרחובות", הוסיף הנשיא. "אולם לא יעלה על הדעת כי ערב ערב, מפגינים מכים מפגינים. שוטרים מכים מפגינים. מפגינים זורקים אבנים על שוטרים. השבטיות הישראלית פורצת מבין הסדקים, ואצבעות מאשימות מופנות ממגזר למגזר, משבט לשבט. חדלו. יש לתת מקום לכאב. אין זעקה שאינה ראויה להישמע. רק מתוך הכרה והקשבה האחד לשני, נוכל להתמודד עם המשבר הפוקד אותנו".

פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. יניב נדב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
מושב החורף של הכנסת ה-23 נפתח. מליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, יניב נדב/דוברות הכנסת

לדברי ריבלין, "דומה כי איבדנו את המצפן אשר ליווה אותנו מקום המדינה עד היום. מצפן העקרונות וערכי היסוד, אנו מחויבים לקיימם. מנו מפכ"ל עכשיו! העבירו תקציב עכשיו, ואפשרו למשק הישראלי - את היציבות הבסיסית - לה הוא זקוק. תנו כוח, סמכות ואחריות לראשי הרשויות. הקימו עכשיו את המנגנונים שיאפשרו את החיים לצד המגיפה. עשו הכול, כדי להשיב לנו את חירויות היסוד השייכות לנו".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין במהלך נאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת 12 באוקטובר 2020. יניב נדב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
"חש את האוויר מלא באבק שריפה". ריבלין, היום/אתר רשמי, יניב נדב/דוברות הכנסת

ראש הממשלה נתניהו הציג את מדיניות הממשלה ליציאה ממשבר הקורונה. לדבריו, "צעדי הסגר שאנחנו נוקטים נגד גל השני של הקורונה מצילים חיים. הנתונים בימים האחרונים מצביעים על מגמת ירידה בתחלואה. זה מעודד, זה נותן תקווה, אבל מוקדם מדי לברך על המוגמר". הוא פנה לציבור החרדי, ברקע המשך התחלואה ביישובי מגוריהם, ואמר כי "התורה מקדשת את החיים ולכן אמרו לקהילות שלכם: שמרו על הכללים, שמרו על החיים". עוד הוסיף כי אם נכנע לכל לחץ של כל מגזר, מהר מאוד נגיע לסגר נוסף.

"בניגוד לגל הראשון שבו היינו מאוחדים, לצערי הפעם לא היה לנו רוב בכנסת להמשך מדיניות אחראית", רמז נתניהו למתיחות עם כחול לבן בתוך הממשלה. "אני אומר ביושר, הפופוליזם ניצח, ואזרחי ישראל הפסידו. אנחנו הפקנו את הלקחים מהיציאה מהסגר הראשון, ואני מקווה שגם אחרים בבית הזה הפיקו אותם. אם ננהג כעת נכון, מצבנו ביציאה מהסגר השני יהיה טוב יותר ממדינות רבות בעולם".

נתניהו הבהיר כי "הסגר איננו עונש, הוא הצלת חיים. עם זאת, אני יודע שהסגר הוא לא דבר קל. אנחנו איתכם כל הזמן אזרחי ישראל ונמשיך לעזור לכם. אני קורא לכל מנהיגי הציבור משמאל ומימין - לפעול יחד בערבות הדדית. נוריד את מפלס ההתלהמות והאלימות שאינה מקובלת בשום מצב, ויחד נוריד את מפלס התחלואה והתמותה".

נאומו של רה"מ, בנימין נתניהו במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
"שמרו על הכללים, שמרו על החיים". נתניהו, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

יו"ר האופוזיציה לפיד מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה, וקרא להחליפה. לדבריו, "אנחנו לא יודעים איך זה קרה. אנחנו לא יודעים למה אתם לא יכולים לעבוד ביחד. זה גם לא חשוב. בזבזנו יותר מדי חודשים ויותר מדי מתים. אתם כבר לא תלמדו לעבוד ביחד".

"אנחנו לא יכולים להמשיך לחכות, הממשלה הזו נכשלה", מחה לפיד. "אבל היא עושה עוד משהו, יותר גרוע: הממשלה הזו משתמשת בשנאה וכעס כדי להסיח את הדעת מהכישלון שלה. זה הפתרון שלה. כדי להסיר מעצמם את האחריות, הם מחפשים את מי להאשים. ככה איבדתם את אמון הציבור".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במהלך נאומו במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
"אנחנו לא יכולים להמשיך לחכות, הממשלה נכשלה". לפיד, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
"אתם כבר לא תלמדו לעבוד ביחד". נתניהו וגנץ, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

יו"ר הכנסת פירט בנאומו את האתגרים העומדים בפני הכנסת בהתמודדות עם נגיף הקורונה, "זהו משבר אדיר ממדים, אשר מדינת ישראל, כמו מדינות העולם כולו, נדרשת להתמודד עמו בתנאים של אי ודאות וקושי הולך וגובר", אמר.

"המושב הקודם היה מהסוערים שידעה הכנסת", אמר ביחס למתיחות בתוך הקואליציה. "היו במהלכו יותר מדי מקרים בהם חברי כנסת בחרו בדרך של שיח אלים, קריאות להפרת החוק והתנהגות שגלשה לבריונות של ממש. איני מוכן לקבל זאת. אזרחי ישראל אינם מוכנים לקבל זאת. הדיון החופשי והפתוח בכנסת הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה. אני אמשיך להקפיד על כך שכל חבר כנסת יוכל להשמיע את עמדתו ללא מורא. באותה מידה, חירות הביטוי אינה החירות להכפיש ולעודד אנרכיה. אפשר לבקר, אפילו בחריפות, אבל לגופו של עניין, לא לגופו של אדם. בין אם הוא אזרח מן השורה או בין אם הוא ראש ממשלה".

יושב ראש הכנסת יריב לוין במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 12 באוקטובר 2020. יניב נדב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אמשיך להקפיד על כך שכל ח"כ יוכל להשמיע את עמדתו". לוין, היום/אתר רשמי, יניב נדב/דוברות הכנסת
הכנות לפתיחת מושב החורף של הכנסת, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הכנות לפתיחת מושב החורף של הכנסת/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מושב החורף נפתח כשההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שהממשלה הנוכחית לא תאריך ימים, ובסוף השנה הנוכחית או בתחילת השנה הבאה הכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות לכנסת ה-24. אם יקרה אחרת, הרי שתהיה זאת הישרדות פוליטית מן המרשימות שידעו ממשלות ישראל לדורותיהן.

במשכן הכנסת הושלמו בימים האחרונים ההכנות לקראת ישיבת הפתיחה של מושב החורף. על מנת לשמור על כללי הפרוטוקול למרות מגבלות הקורונה, נבנתה במליאה במה חדשה עליה הוצב דוכן נואמים, שהושם במרחק בטוח ממקום מושבו של נשיא המדינה וממקום מושבו של יו"ר הכנסת, כך שיבטיח מרחק של יותר משני מטרים בין היו"ר והנואמים לנשיא. מרחק דומה קיים כבר כיום בין דוכן הנואמים של הח"כים לבין כס היו"ר. בתום הישיבה יפורק הדוכן המיוחד ובמת הנשיאות תחזור לקדמותה.

בכנסת אף החליטו למדוד ולסמן בצבעים בולטים מרחק של שני מטרים מבמת הנשיאות, לצורך שמירת מרחק בין חברי הכנסת לבין במת הנשיאות בהתנהלותה השוטפת של המליאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully