וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 חברי "הביטלס" של דאעש, שהוציאו להורג חטופים מערביים, הוסגרו לארה"ב

10.10.2020 / 17:40

אלכסנדה קוטיי וא-שאפי א-שייח הבריטים, חלק מתא דאעש שערף את ראשיהם של בני ערובה, בהם אמריקנים, הכחישו את האישומים נגדם. הסגרתם התאפשרה אחרי שממשל טראמפ הבטיח לבריטניה שהם לא יוצאו להורג. הם נתפסו לפני שנתיים בסוריה על ידי הכורדים ועומדים בפני מאסרי עולם

בווידאו: שני חברי "הביטלס" של דאעש הובאו בפני בית המשפט בארה"ב/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שני אזרחים בריטים, שהיו חברים בתא של דאעש שהוציא להורג שבויים מערביים, הוסגרו לארצות הברית. השניים, אלכסנדה קוטיי וא-שאפי א-שייח, הכחישו אתמול (שישי) את האישומים נגדם, שהוגשו השבוע לבית משפט בווירג'יניה. הם היו חלק מתא שכונה "הביטלס", בשל המבטא הבריטי שלהם.

הם נאשמים בלקיחת בני ערובה שהסתיימה במוות ובסיוע לפעילי טרור. האישומים נגדם קשורים להוצאתם להורג של ארבעה חטופים אמריקנים - העיתונאים ג'יימס פולי וסטיבן סוטלוף ועובדי הסיוע פיטר קסיג וקיילה מולר - וכן חטופים מאירופה ומיפן שהיו בידי הארגון הקיצוני. בד בבד, אזרחותם הבריטית של השניים בוטלה.

בשימוע שקצר שהתקיים בבית המשפט שבפאתי וושינגטון הבירה, השניים הכחישו את האישומים נגדם וביקשו משפט בפני חבר מושבעים. טרם נקבע מועד למשפט אחרי שהם ויתרו על זכותם למשפט מהיר, לאור התיק הסבוך. ב-15 בינואר אמור להיקבע התאריך לתחילת משפטם.

הם השתתפו בשימוע דרך שיחת וידאו מהכלא באלכסנדריה, כשהם אזוקים ולובשים מדים ירוקים. ביום רביעי, השופט ציין כי אחד מהם אובחן חיובי לנגיף הקורונה, אבל הרשויות סירבו לאשר פרטים הנוגעים למצבם הרפואי.

אלכסנדה קוטאי (משמאל) וא-שפי א-שייח, שני חברי תא הביטלס של דאעש, המוחזקים על ידי הכורדים בצפון סוריה, מרץ 2018. AP
זכו לכינוי בשל המבטא הבריטי שלהם./AP

השניים הועברו ממעצר של צבא ארצות הברית לבית משפט אזרחי אחרי שבריטניה הסכימה לחלוק את הראיות שיש בידיה. זאת רק אחרי שהתובע הכללי, וויליאם בר, הבטיח שהם לא יעמדו בפני עונש מוות. חמישה משמונת הסעיפים שבהם הם נאשמים נושא עמו מאסר עולם כעונש מינימלי.

הסגרתם מגיעה לאחר שנה של מאמצים של הרשויות האמריקניות להעמיד את הצמד לדין על מעשיהם, שכללו עריפות ראשים ויחס ברברי לשבויים שבהם החזיקו בסוריה. א-שייח וקוטיי הועברו לידי צבא ארצות הברית באוקטובר שעבר, שנה לאחר שנשבו בידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהובלת הכורדים, שנתמכים על ידי ארצות הברית.

חלק מהשימועים לפני המשפט יהיו סגורים בשל ראיות מסווגות בתיק. השניים, שלפי כתב האישום עברו הקצנה דתית בלונדון לפני שעזבו לסוריה ב-2012, בתור "משתתפים מובילים בתכנית אכזרית ללקיחת שבויים". היא כללה הוצאות להורג מדומות, חשמול באקדחי טייזר, מגבלות פיזיות ומעשים אכזריים אחרים.

מנהיג הקבוצה שבמסגרתה פעלו, מוחמד אמוואזי, המכונה "ג'ון הג'יהאדיסט" נהרג בתקיפה אווירית של ארצות הברית בנובמבר 2015. החבר הרביעי בקבוצה, עין דייויס, נידון לשבע שנות מאסר בטורקיה לפני שלוש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully