וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במצעד צבאי חגיגי: צפון קוריאה חשפה טיל בין-יבשתי עצום ממדים

עודכן לאחרונה: 10.10.2020 / 17:37

קים ג'ונג הבטיח לחזק את יכולתיה הצבאיות של ארצו, במצעד לציון 75 שנה להקמת מפלגת השלטון, אך לא הזכיר את ארה"ב. במצעד נחשף בין היתר טיל "מפלצתי", הנישא על 22 גלגלים. הרודן התפאר במניעת הקורונה, ואיש מאלפי המשתתפים לא עטה מסיכות. ארה"ב גינתה: "לשוב למו"מ"

בווידאו: מצעד צבאי בפיונגיאנג לציון 75 שנים למפלגת הפועלים/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ערכה היום (שבת) מצעד צבאי גדול לציון 75 שנה להקמת מפלגת הפועלים השלטת. לפי מומחים, בתיעוד נחשפו טילים בליסטיים ארוכי-טווח מתקדמים, שהוצגו על גבי רכב שיגור בעל 22 גלגלים - הגדול ביותר שנראה אי-פעם במדינה בעלת היכולת הגרעינית. במהלך המצעד, שנערך בצורה חריגה בשעות הבוקר המוקדמות, הבטיח המנהיג קים ג'ונג און להמשיך ולפתח את יכולותיה הצבאיות של ארצו.

בקוריאה הדרומית ובארצות הברית המתינו בדריכות לאירוע הנדיר, שבו הוצגו טילים בליסטיים ארוכי-טווח בפומבי לראשונה מאז 2018. ברחבי האזור ראו באירועי יום השנה הזדמנות עבור המנהיג קים ג'ונג און לשדר מסרים לאזרחים ולקהילה הבינלאומית.

מומחים אומרים כי הטיל החדש יהיה אחד מהטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים הגדולים ביותר בעולם אם יהפוך למבצעי. בנוסף אליו, הוצג הטיל הוואסונג-15, הארוך ביותר אי-פעם שנוסה על ידי קוריאה הצפונית, ומה שנראה כמו סוג חדש של טיל בליסטי המשוגר מצוללות. מוקדם יותר השנה הבטיח קים לחשוף "נשק אסטרטגי" חדש.

הטלוויזיה הממלכתית במדינה החלה בשידור המצעד לעולם כמה שעות לאחר שבקוריאה הדרומית דיווחו כי הוא נערך. ראש המטות המשולבים של קוריאה הדרומית אמר מוקדם יותר היום כי "יש סימנים לכך שקוריאה הצפונית ערכה הבוקר מצעד צבעי בכיכר קים איל סונג, והעבירה למקום ציוד ואנשי צוות רבים".

טיל בליסטי בין-יבשתי חדש שהציגה קוריאה הצפונית במצעד בפיונגיאנג לציון 75 שנה להקמת המפלגה, 10 באוקטובר 2020. AP
אחד הגדולים ביותר בעולם. הטיל הבין-יבשתי החדש שהציגה צפון קוריאה, היום/AP

בנאומו קים, שלעתים נראה נרגש, יבח את החיילים על עבודתם במענה לאסונות טבע ובמאמציהם למניעת התפשטות של נגיף הקורונה. בתיעוד נראה קים מנופף לקהל ומקבל פרחים מילדים, כשמסביבו בכירי צבא עטורי מדליות. המנהיג הביע תקווה כי פיונגיאנג וסיאול ישתפו פעולה בסיום משבר הקורונה, על אף שבמדינתו לא דווח אף על זה מקרה הדבקה אחד. הנוכחים במצעד לא עטו מסיכות.

"נמשיך לבנות את כוח ההגנה הלאומי שלנו ואת הרתעת המלחמה ההגנתית שלנו", אמר קים, שהבטיח כי ארצו לא תהיה הראשונה לתקוף. הוא לא הזכיר את ארצות הברית או את שיחות הגרעין התקועות.
סוכנות הידיעות הרשמית אמרה כי הסמכות והביטחון של קוריאה הצפונית תלויים "בכוחות הגרעיניים האסטרטגיים העוצמים" שהוצגו במצעד.

קים האשים את הסנקציות הבינלאומיות, סופות הטייפון והקורונה במניעת מימוש הבטחותיו להתקדמות כלכלית. "אני מתבייש שמעולם לא הצלחתי לפצות אתכם כראוי על האמון העצום שלכם", אמר הרודן הצעיר. "המאמצים וההקדשה שלי לא היו מספיקים כדי להוציא את עמנו מתנאי החיים הקשים".

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און במצעד צבאי לרגל 75 שנה להקמת מפלגת הפועלים, 10 באוקטובר 2020. AP
קים ג'ונג און נואם במצעד הצבאי, היום/AP

קים הופיע למצעד כשהשעון הצביע על השעה חצות. הוא היה לבוש בחליפה אפורה ובעניבה, ובמצעד המתוזמר היטב היו אלפי חיילים שצעדו בתרגילי סדר, טנקים, ומטוסי קרב שעשו יצירות אש. מנהיג קוריאה הצפונית אמר כי הוא אסיר תודה שלא אובחן מקרה אחד של חולה קורונה במדינה, אך בקהילה הבינלאומית מטילים ספק בכך. בחודש שעבר נורה למוות גורם ממשל דרום קוריאני שניסה לערוק לצפון, בהתאם להוראות הנוקשות של המשטר למנוע בכל מחיר חדירה אפשרית של הווירוס למדינה. קים שלח מכתב התנצלות לנשיא הדרום.

ארצות הברית גינתה את המשך תכנית הטילים של קוריאה הצפונית, וקראה לפיונגיאנג לשוב לשיחות "מעמיקות וממושכות" במטרה להגיע להסכמה על פירוז מנשק גרעיני.

"מאכזב לראות את קוריאה הצפונית מתעדפת את תכנית הגרעין והטילים הבליסטיים שלה, שנאסרו עליה, על פני הצרכים של אזרחיה", אמר היום בכיר בממשל טראמפ. "ארצות הברית קוראת לקוריאה הצפונית להשתתף במשא ומתן ממושך ומעמיק להשלמת ההתפרקות שלה מנשק גרעיני".

"הטיל החדש הוא מפלצת"

מומחים התרשמו מהטילים החדשים ומגודל המצעד. "הטיל הזה הוא מפלצת", אמרה מליסה האנהאם, סגנית מנהלת "רשת הגרעין הפתוחה".

צ'אד אוקרול, מנכ"ל קבוצת סיכון קוריאה, העוקבת אחראי הנעשה במדינה, אמר כי נראה שהמצעד הזה כלל כלי נשק חדשים יותר מבכל מצעד אחר בעבר.

"זהו כינוס גדול בצורה מרשימה בזמן מגיפה העולמית, כך שנראה שהרשויות בקוריאה הצפונית עוסקות יותר בהיסטוריה פוליטית ובמורל לאומי מאשר במניעת אירוע הפצה המוני של קוביד-19", אמר ליף-אריק איזליי מאוניברסיטת סיאול.

מצעד צבאי בצפון קוריאה לרגל 75 שנה להקמת מפלגת הפועלים, 10 באוקטובר 2020. AP
תיעוד מתוך המצעד הצבאי בטלוויזיה הממלכתית, היום/AP

בכירים בקוריאה הדרומית אמרו השבוע כי קים עשוי לערוך את האירוע "בעצימות נמוכה" לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בחודש הבא, בעוד השיחות על פירוז פיונגיאנג מנשק גרעיני הוקפאו. בשבועות האחרונות תמונות לוויין חשפו אלפי חיילים צפון-קוריאנים מתאמנים לקראת המצעד, בעוד גורמים בסיאול העריכו כי הצפון עשוי לחשוף טיל בליסטי בין-יבשתי או צוללת טילים בליסטיים חדשה.

בדוח חשאי של האו"ם, שפורסם בחודש אוגוסט, נכתב כי קוריאה הצפונית ממשיכה לפתח את תכנית הגרעין שלה, וכמה מדינות סבורות שהיא ככל הנראה הצליחה לפתח ראשי קרב מוקטנים כדי להתקינם על טילים בליסטיים. אותן מדינות, שזהותן לא נחשפה, סבורות כי ששת הניסויים הגרעיניים של קוריאה הצפונית עזרו לה לפתח את ראשי הקרב המוקטנים. היא לא ערכה ניסוי גרעיני מאז ספטמבר 2017.

דיפלומטים זרים בפיונגיאנג הוזמנו לצפות בחגיגות עבר. אולם השגרירות הרוסית מסרה ברשתות החברתיות כי כלל המשלחות הזרות הונחו "להימנע השנה ככל הניתן" מהגעה לעיר, התקרבות למתחם החגיגות וצילום תמונות וסרטונים.

הפעם האחרונה בה שידרה קוריאה הצפונית תיעוד ממצעד צבאי בטלוויזיה הממלכתית היה ב-2017, כשחשפה טילים ארוכי-טווח רבים בצל המתיחות עם וושינגטון. אותם טילים נצפו שוב במצעד בפברואר 2018, אך כלי תקשורת בינלאומיים לא הורשו לצפות. זמן קצר לאחר מכן, קים החל לפגוש מנהיגים זרים, בהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ומאז לא הוצגו טילים גדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully