וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: איראן וצפון קוריאה חידשו את שיתוף הפעולה בתחום הטילים

20.9.2020 / 20:52

וושינגטון תטיל מחר סנקציות על איראן כדי לתת תוקף להפעלת מנגנון הסנאפבק. לדברי הבכיר, עד סוף השנה לטהראן יהיה די חומר בקיע לפצצה גרעינית, אם תבחר לעשות זאת. על הכוונת גם עסקות נשק קונבנציונלי. באירופה, רוסיה וסין דוחים את המהלך

בווידאו: איראן מזהירה את ארה"ב מפי "טעות אסטרטגית"/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן וקוריאה הצפונית חידשו את שיתוף הפעולה בתחום הטילים ארוכי הטווח - כך אמר היום (שני) גורם אמריקני בכיר. הוא הוסיף כי לטהראן יהיה מספיק חומר בקיע עד לסוף השנה כדי לייצר פצצה גרעינית. הגורם אמר את הדברים לקראת הטלת סנקציות שיוטלו מחר על גורמים וגופים המעורבים בתכנית הגרעין, הטילים והנשק הקונבנציונלי של איראן. הוא לא סיפק פרטים נוספים מעבר לכך.

הסנקציות שיטיל מחר הנשיא דונלד טראמפ אמורות לתת שיניים להודעה האמריקנית שלפיה כל הסנקציות שהוסרו על איראן במסגרת הסכם הגרעין הופעלו מחדש. זאת אחרי שמדינות אירופה, סין ורוסיה - החתומות על הסכם הגרעין שממנו פרש הממשל ב-2018 - אמרו כי השימוש במנגון המכונה "סנאפק" אינו חוקי. ארצות הברית הזהירה כי הן עשויות להיפגע מסנקציות משניות.

חלק נרחב מהמאמץ של טראמפ, שמגיע שבוע אחרי הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין, נועד להיאבק בהסרת אמברגו הנשק הקונבנציונלי מעל איראן ב-18 באוקטובר, כפי שנקבע בהסכם הגרעין. הנשיא הרפובליקני, שמנסה למשוך קולות של מצביעים פרו-ישראלים לקראת הבחירות ב-3 בנובמבר, יחתום על צו נשיאותי בנושא, כפי שדווח לראשונה על ידי רויטרס בימים האחרונים.

שיגור של טיל חדש של איראן, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
לא ידוע מתי התחיל והופסק שיתוף הפעולה עם צפון קוריאה. שיגור טיל איראני/רויטרס

הגורם האמריקני הבכיר אמר כי איראן עושה כל שביכולתה כדי לשמור על יכולת לפתח נשק גרעיני ברגע שתבחר לעשות זאת. איראן מכחישה כי יש לה כוונה כזאת, אך מאז שטראמפ הטיל מחדש את הסנקציות האמריקניות מאז 2018, היא עצמה הפרה בהדרגה את המגבלות שנכפו עליה בהסכם הגרעין. העיצומים האמריקניים הכו קשה בכלכלת איראן, וגרמו למתח בין וושינגטון לבעלות בריתה האירופיות בריטניה, צרפת וגרמניה.

בין היתר, איראן הגדילה את מאגר האורניום המעושר שלה, וכן את רמת ההעשרתו, מעבר למה שהותר לה. הגורם האמריקני אמר כי הנתונים מבוססים על "כל" המידע הזמין לארצות הברית, כולל מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בסוכנות, המפקחת על ההסכם, אומרים כי איראן החלה בהפרות משמעותיות שלו רק בעקבות הפרישה האמריקנית. רמת ההעשרה הנוכחית של איראן היא 4.5%, הרבה מתחת ל-20% שקדמו להסכם שנחתם ב-2015, על אחת כמה וכמה מתחת ל-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני.

לדבריו, "איראן וקוריאה הצפונית חידשו את שיתוף הפעולה בתחום הטילים ארוכי הטווח, כולל העברת חלקים חיוניים". הוא סירב לומר מתי החל אותו שיתוף פעולה ומתי הוא נפסק וחודש שוב.

דובר המשלחת האיראנית לאו"ם אמר כי הסנקציות החדשות של ארצות הברית הן תעמולת בחירות ותו לא, וכי אלו יבודדו עוד יותר את אמריקה. הבית הלבן סירב להגיב לפני ההכרזה על הסנקציות מחר.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
הנשיא מנסה למשוך קולות פרו-ישראלים. טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות/רויטרס

הסנקציות המשניות של ארצות הברית על כל מי שיקנה מאיראן נשק קונבנציונלי או ימכור לה ימנעו ממנו גישה לשווקים האמריקניים. כמעט כל חברות מועצת הביטחון של האו"ם, בכללותן המעצמות שעדיין חתומות על ההסכם עם איראן, טוענות כי לארצות הברית אין זכות להחזיר את הסנקציות של האו"ם מפני שהיא כבר לא חלק מההסכם. לפי הסכם הגרעין, ניתן להפעיל את המנגנון הזה במקרה של הפרות משמעותיות מצד איראן.

עם זאת, בריטניה, צרפת וגרמניה הבהירו למועצת הביטחון ביום שישי כי ההקלות בסנקציות יימשכו גם אחרי ההכרזה האמריקנית. שגרירי סין ורוסיה במועצת הביטחון תיארו את המהלך של ממשל טראמפ כחסר לגיטימיות וציינו כי גם מבחינתם, ההקלות בסנקציות על איראן יימשכו.

בנוסף לכך, גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הוא לא יכול לפעול בנושא משום שלא ברור אם אכן הסנקציות הופעלו מחדש.

מדענים ומומחי גרעין על הכוונת

על פי הגורם האמריקני הבכיר, בין מה שיוגדר כנשק קונבנציונלי יהיו גם סירות מהירות, שאותן מסבה איראן לצרכים צבאיים, וכן לוחות אם, העשויים לשמש למערכות ניווט של טילים בליסטיים. הוא ציין כי חלק מאותם גורמים וחברות שייכנסו לרשימת הסנקציות מחר כבר נכללו בסבבים קודמים, מה שיעורר מחדש ביקורת על הממשל שמדובר רק בתרגיל יחסי ציבור.

העיצומים יוטלו על תעשיות נשק איראניות, גורמים בכירים, מדענים ומומחים מתכנית הגרעין של איראן ואחרים המעורבים בתכנית הטילים והרכש שלה.

הגורם סירב לפרט את המטרות, שייחשפו מחר, ואמר כי ארצות הברית רוצה להרתיע חברות זרות מלעשות עסקים עמן אפילו אם הממשלות שלהן סבורות שיש להן רשות לכך. "ייתכן שיהיו מחלוקות במדינות מסוימות, שממשלותיהן יטענו שהסנקציות של האו"ם לא הוטלו מחדש, אך הבנקים והחברות שלהן יצייתו לסנקציות האמריקניות כדי להבטיח שהן לא יהיו מטרה בעצמם בעתיד", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully