וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל השריפות: תושבי נוף הגליל הורשו לשוב לבתיהם; מאמצים למניעת התחדשות האש

עודכן לאחרונה: 10.10.2020 / 15:44

אלפי התושבים שפונו בעקבות השריפה שפרצה באזור יחזרו לאחר שהאש שככה. ביער צ'רצ'יל הסמוך שישה מטוסי כיבוי חידשו את הניסיונות למנוע את התפשטות כמה מוקדי דליקות. "נמנע אסון כבד בגוף ובנפש", מסר ראש העיר. מפקד מחוז חוף: כיוון החקירה הראשוני מורה על מעשה ידי אדם

בווידאו: מטוסי כיבוי אש בדרכם לשריפות בנוף הגליל/צילום: כבאות והצלה

כ-5,000 תושבי נוף הגליל הורשו היום (שבת) לשוב לבתיהם, לאחר שירדה סכנת התפשטות השריפה בעיר. עם זאת, ביער צ'רצ'יל ובהר דבורה הסמוכים פועלים שישה מטוסי כיבוי למניעת התפשטות כמה מוקדי שריפה שבערו לאורך הלילה ותיחומם לאזורים מוגדרים. צוותי הנדסה של העירייה מבצעים בקרת נזקים בבתים. עד כה נשרפו באזור 4,000 דונמים.

דימה, תושבת נוף הגליל, סיפרה על הפינוי מביתה בשכונת הוורדים שבמזרח העיר. "בבוקר ראיתי את האש ביער צ'רצ'יל שעל ההר ממול השכונה. צילמתי ולא תיארתי לעצמי שזה יכול לסכן אותנו", אמרה. "אחר כך נכנסתי הביתה. אחרי כ-15 דקות פתאום שמעתי צעקות של אנשים מחוץ לבית. אמרו שהם שוטרים ושחייבים להתפנות מהר כי האש מגיעה לשכונה. לקחתי אתי את הכלב ג'קס והחתולה סשה ונסעתי לנצרת".

"נפגשתי עם בן זוגי, בן. אחרי מספר שעות הבנו שזה ייקח עוד זמן רב ושלא נוכל לחזור לבית שלנו ונאמר לנו שאפשר ללכת למלון פלזה, שם ישנו הלילה. הבוקר חזרנו הביתה. הדירה שלנו לא נפגעה, אבל יש ריח חזק מאוד של עשן. יש בתים שנפגעו בשורה המזרחית ביותר שפונה לעבר היער", הוסיפה. "המראה של היער השרוף ממש כואב. מדי בוקר אני מטיילת עם הכלב ג'קס במסלול הליכה ביער. עכשיו הכול שם שרוף. זה מראה עצוב".

שריפה בנוף הגליל, 10 באוקטובר 2020. דוברות כב"ה
השריפה ביער צ'רצ'יל, הבוקר/דוברות כב"ה

ראש העיר רונן פלוט הנחה את התושבים לדווח למוקד העירוני על נזקים לרכוש והודיע על חלוקת ארוחות לאלה שפונו למלונות. "אני פונה לתושבים אשר בתיהם ניזוקו להתקשר למוקד העירוני 107 ולהשאיר פרטים, המוקד פועל במתכונת מוגברת וערוך לקבל את פניותיכם", אמר. "בנוסף מתבצעת כעת חלוקת ארוחת בוקר לחדרי התושבים במלונות".

"כראש העיר אני מבקש להודות בשמם של כל תושבי העיר למשטרת ישראל, ללוחמי האש, למד"א, לפיקוד העורף צפון על עבודה מקצועית משותפת באופן יוצא מן הכלל. כל הזרועות עבדו יחד והודות לכך נמנע אסון כבד בגוף ובנפש. תודה גדולה ומיוחדת לכל המתנדבים תושבי העיר שהתגייסו לסייע והושיטו יד בכל בקשה - גאה בכם ואוהב אתכם", הוסיף פלוט.

צוותי הנדסה מבצעים בקרת נזקים בנוף הגליל בעקבות שריפת ענק שפרצה ביער הסמוך, 10 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
בקרת נזקים בבתי היישוב, היום/אתר רשמי, -

במהלך הלילה פעלו צוותי כיבוי רבים מכלל המחוז במוקדי האש בנוף הגליל, שם נעשו מאמצים למנוע את התחדשות השריפה והתפשטותה לעבר הבתים, וביער צ'רצ'יל הסמוך, בו נמשכו הדליקות בכמה נקודות. "בשלב זה לא נשקפת לתושבים כל סכנה. מאמצי הכיבוי ימשכו לאורך כל היום, ואני קורא לציבור להישמע להוראות גופי החירום", אמר מנהל האירוע בכבאות, מפקד מחוז צפון טפסר ניזאר פארס.

עשרה בתים עלו באש וכ-30 בני אדם נפגעו באורח קל משאיפת עשן בזמן השריפה. בין הנפגעים - עשרה כבאים. מבית החולים האנגלי בנצרת נמסר כי כלל הנפגעים משאיפת עשן שאושפזו אצלם שוחררו לביתם, כמו גם כמה חולים סיעודיים שנאלצו להתפנות בעקבות התפשטות האש.

אתמול פונו תושבי השכונות המזרחיות בנוף הגליל לאחר שפרצה שריפת הענק, ברקע גל דליקות שהכה ביותר מעשרה מוקדים ברחבי הארץ. מתוך המפונים, כאלף פונו לארבעה מרכזים שהקימה העירייה, בעוד השאר התפנו באופן עצמאי. סמוך לשעות הערב כוחות הכיבוי וההצלה הצליחו להשיג שליטה באש במרבית האזורים.

כבאי במבנה שנשרף בשריפה בנוף הגליל, 10 באוקטובר 2020. דוברות כב"ה
כבאי במבנה שנשרף בנוף הגליל, הבוקר/דוברות כב"ה

גם בשריפה שפרצה באזור כפר קרע סיכנה האש את הבתים, אך לאחר שעות ספורות הצליחו כוחות הכיבוי הרבים להשתלט עליה. לדברי מפקד מחוז חוף, טפסר חזי לוי, חלק מ-95 השריפות שפרצו באזור, מרביתן בוואדי ערה, נגרמו מהצתה. "הנחיתי את חוקרי הדליקות של המחוז לפתוח בחקירת הדליקות. הכיוון הראשוני מורה על שריפות מעשה ידי אדם בדגש על ואדי ערה", אמר.

"הגדרתי את המאמצים העיקריים בלחימה - הצלת חיי אדם ותעדוף המענה והסיוע האווירי במקומות שצריך להציל בהם חיים. הצלחנו במשימה, שבה לא נשרפו בתים ולא היו פצועים או נפגעים במחוז", סיכם. "היום כוחות כיבוי כדולים ימשיכו לסייע למחוז צפון ולהמשיך לבצע כיבוי סופי בשריפות של אתמול".

ראש המועצה המקומית כפר קרע, עו"ד פיראס בדחי. -, אתר רשמי
"למזלנו לא נדרשנו לפינוי בתים". ראש מועצת כפר קרע, פיראס בדחי/אתר רשמי, -

ראש המועצה המקומית כפר קרע, עו"ד פיראס בדחי, סיפר גם הוא על אירועי היום. "עברנו יום לא קל שהסתיים עבורי בשטח רק בסביבות שמונה בערב. פיקדתי על כל פעולות הכיבי לסנכרון בין המערכות, ולא עזבתי את הזירה עד שהמוקד האחרון כובה", אמר. "אני עכשיו בדרכי לשם לפגוש את התושבים, לראות מה הם צריכים. מחלקת רווחה אצלנו הייתה בכוננות ותישאר בכוננות אבל למזלנו לא נדרשנו לפינוי בתים".

ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה הסביר כי "בעקבות החורף האחרון, שהיה גשום, צמחה כמות גדולה של עשבי בר - שהתייבשו בקיץ, והיוו כר פורה לשריפות". לדבריו, "גל החום אתמול הוביל לשריפה באום אל-קוטוף שהשתוללה עד כדי סכנה לבתים. לכן פינינו כ-150 תושבים אל פנים הכפר. למרבה התושיה והמזל כוחות לוחמי האש ומתנדבים מהמועצה הצליחו להשתלט על השריפה מטרים ספורים מבתי התושבים ובכך נמנע נזק רב לרכוש. בשעות הערב התושבים אף שבו לביתם, אמנם מותשים אך מצבם ומצב רכושם טוב משל הרבה אחרים היום".

שריפה בנוף הגליל, 10 באוקטובר 2020. דוברות כב"ה
השריפה בנוף הגליל, הלילה/דוברות כב"ה

במהלך גל השריפות התפשטה אש גם באזור כפר האורנים, נוף הגליל, חדרה, בת חפר, ההתנחלות מעוז צבי וציפורי, וכוחות כיבוי, משטרה וצבא גדולים הוזעקו למוקדים השונים. כמו כן, פרצו דליקות ביישובים לפידות ומרגליות שסמוך לגבול הצפון, ובאזור ואדי ערה. זאת, בחסות מזג האוויר השרבי השורר באזורים אלו.

כבר אתמול הגורמים הרשמיים העלו חשד כי כמה מהשריפות נגרמו מהצתה. נציב הכבאות דדי שמחון אמר כי"המשטרה תצטרך לבדוק" את הגורמים לחלק מ-250 השריפות שפרצו. בצפון, אמר גורם המצוי בנושא כי "מי שמצוי בהיסטוריה הגזרתית רואה רמזים למעשה אדם". 70 כבאים ב-18 צוותים גויסו למשימה, וטיפלו בשמונה אירועים מרכזיים, רובם סמוך ליישובי המגזר הערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully