וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל שריפות ברחבי הארץ: אלפים פונו מבתיהם, בתים עלו באש

דליקות פרצו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, בשל מזג האוויר השרבי. בכפר האורנים ובנוף הגליל האש הגיעה אל הבתים, ותושבים פונו גם באום אל קוטוף שבוואדי ערה ובהתנחלות מעוז צבי, מחשש לחייהם. נתניהו מקיים התייעצויות עם ראשי המשטרה והכבאות: "נשקול סיוע בינלאומי"

בווידאו: גל שריפות ברחבי הארץ/צילום: כבאות והצלה מחוז צפון, דוברות המשטרה, אשר פניאל, "iSeeYou מצלמות אבטחה"

אלפי תושבים פונו היום (שישי) מבתיהם בעקבות שריפות שפרצו ביותר מעשרה מוקדים ברחבי הארץ. כוחות כיבוי, משטרה וצבא גדולים הוזעקו לטפל בדליקות בכפר האורנים, נוף הגליל, חדרה, בת חפר, ההתנחלות מעוז צבי וציפורי. כמו כן, פרצו דליקות ביישובים לפידות ומרגליות שסמוך לגבול הצפון, ובאזור ואדי ערה. זאת, בחסות מזג האוויר השרבי השורר באזורים אלו. הכוחות הצליחו להשיג שליטה על האש בדליקות שפרצו בפוריידיס, ערערה וכפר קרע.

בנוף הגליל פונו כ-5,000 איש במבתיהם, מתוכם כאלף למרכזים עירוניים בעוד השאר התפנו באופן עצמאי. העירייה סיפקה מזון ושתיה למפונים ונערכת לאספקת ארוחות ערב במהלך השבת יחד עם פיקוד העורף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים בשעה זו התייעצויות בעניין השריפות ברחבי הארץ, בהשתתפות השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, נציב הכבאות דדי שמחי וראש המל"ל מאיר בן שבת. "קיבלתי עדכון וסקירה מנציב הכבאות על מאמצי הכיבוי, וביקשתי לוודא שנעזרים בכל המשאבים הקיימים ובמידת הצורך לשקול סיוע בינלאומי", כתב נתניהו ברשתות החברתיות. "אני מחזק את לוחמי האש ופיקוד העורף שעושים עבודה קשה בשעות אלה".

שריפה גדולה ביער מורדות נצרת. 9 באוקטובר 2020. אין, אתר רשמי
שריפה גדולה ביער מורדות נצרת. 9 באוקטובר 2020/אתר רשמי, אין
נסיונות להתגבר על שריפה שפרצה בכפר האורנים 9 באוקטובר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
ניסיון להתגבר על שריפה בכפר האורנים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

בעקבות הדליקות, המשטרה סגרה לתנועה כמה צירי תנועה מחשש להתפשטות הלהבות וסכנה לנהגים. בין הצירים שנחסמו: כביש 443 באזור מודיעין, וכביש 4 באזור פוריידיס. גם כביש 79 נחסם לתנועה מריינה לנוף הגליל בשני הכיוונים (דרך כביש 754 וכביש 77), כביש 6 נחסם בין ניצני עוז למחלף באקה בשני הכיוונים (התנועה מופנית דרך כביש 57 וכביש 4).

נזקי השריפה בכפר האורנים 9 באוקטובר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
נזקי השריפה בכפר האורנים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

בחיפה הצליחו כוחות כיבוי להשתלט על שריפה שפרצה בדירה ברחוב וינגייט בחיפה, והצליחו למנוע התפשטות לחורש סמוך. המבנה בו אירעה השריפה מוקף ביער והיתה סכנה ממשית להתפשטות השריפה. נזק כבד נגרם לדירה, אך לא היו נפגעים.

בשתי שריפות נוספות שפרצו בסמוך לנוף הגליל פעלו 200 שוטרים ומתנדבים בליווי כוחות נוספים. הם פינו עד כה כ-5,000 תושבים, ולוחמי האש ממשיכים בפעילות לכיבוי השריפה. לפחות שבעה בתים נפגעו מהאש, כמה אזרחים נפצעו קל משאיפת עשן, כשהחורש סביב העיר נשרף כליל. אנשים שהזדהו כחולי קורונה פונו באמצעות צוותים רפואי ופיקוד העורף לבתי חולים. האש התפשטה גם לבית הקברות בעיר, ואנשים נראו נמלטים מהמקום.

ליד היער ישנו גם מתחם של תעשייה צבאית, האש קרובה אליו ועשן כבד מורגש באזור. "האש הגיעה ממש סמוך לבתים והכבאים הצליחו לעצור אותה", אמר ד"ר אוריאל נימיץ שגר צמוד לחורש. "כרגע אנחנו בתוך עשן כבד. הרוחות המזרחיות חזקות מאוד והחשש שהן ילבו את האש מחדש. תושבים רבים מתפנים עכשיו מהשכונה בגלל העשן. קשה לנשום פה".

בית בשכונת מליבו בנוף הגליל עולה באש בעקבות שריפה ביער צ'רצ'יל הסמוך. 9 באוקטובר 2020. דוברות משטרת ישראל
בית בשכונת "מליבו" בנוף הגליל עולה באש/דוברות משטרת ישראל

ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט עדכן את התושבים בפוסט ברשתות החברתיות, שבו כתב כי "כוחות הכיבוי ממשיכים להילחם באש שמתרכזת כעת בשכונות המזרחיות של העיר ברחוב אלונים, הגיא, תבור ובסמוך לבית העלמין". לדבריו, "בסך הכל פונו עד כה כ-5,000 תושבים, מתוכם כ-1,000 לארבעה מרכזים עירוניים: במלון פלאזה, במרכז קהילתי ברקוביץ, במרכז גורדון ובמרכז יום לקשיש ברחוב תירוש, לשם פונו תושבים שנמצאים בבידוד".

הוא הוסיף כי "העירייה סיפקה מזון ושתיה למפונים, וכעת נערכת יחד עם פיקוד העורף לאספקת ארוחת ערב במידה והפינוי ייתארך והאירוע יכנס אל תוך השבת. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הגיע לישיבת הערכת מצב יחד עם נציגי כוחות ההצלה". עוד ציין ראש העיר כי "העירייה תיגברה את המוקד העירוני 107, ונערכת לפתיחת מרכזים עירוניים נוספים על פי צורך".

שריפה בנוף הגליל, 9 באוקטובר 2020. עיריית נוף הגליל, אתר רשמי
השריפה בנוף הגליל, היום/אתר רשמי, עיריית נוף הגליל
שריפה ליד כפר אורנים, 9 באוקטובר 2020. אשר פניאל, אתר רשמי
תושבים פונו מקו הבתים הראשון. השריפה ליד כפר האורנים, היום/אתר רשמי, אשר פניאל

שריפת החורש הגדולה הראשונה פרצה בבוקר סמוך לכפר האורנים, והתפשטה לתוך היישוב. מספר בתים אף עלו באש, אך לא ידוע על נפגעים. עשרות תושבי היישוב פונו לאולם הספורט במקום. 25 צוותי כיבוי, כמו גם שישה מטוסי כיבוי, הוזעקו למקום כדי לכבות את השריפה, וגם מסוק משטרתי נקרא להגיע למקום.

"[מתנהל] מאמץ כביר לבלום את האש", אמר רב רשף אסף אברס, סגן מפקד תחנה אזורית בנימין, וציין כי האש מתפרשת על פני "למעלה מקילומטר". לדבריו, "האש קרובה לאזור הבתים. אנחנו פרוסים בכל החזיתות. יחד איתנו צבא משטרה ומטוסי כיבוי מעלינו ומסוק משטרתי שנותן לנו תמונת מצב, הרוחות טיפה דעכו וזה עשוי לסייע להשתלט על המצב בקרוב".

איציק ירחי, דובר צוות החירום היישובי ציין כי נכון לעכשיו ישנם ארבעה בתים שניזוקו מהשריפה. "התושבים כולם פונו, כ-500 משפחות ו-2,400 תושבים יצאו מהבתים. אנחנו רוצים לחסור בהקדם לבתים כי אנחנו מבינים כי האש לא מגיעה כרגע לבתי התושבים". גם ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אישר כי מרבית היישוב פונה. "לוחמי האש עושים עבודה נהדרת בניסיון לכבות את הדליקה. מקווה שישתלטו עליה בקרוב והתושבים יחזרו לביתם לפני החג".

שריפה ליד כפר אורנים, 9 באוקטובר 2020. דוברות משטרת ישראל
השריפה ליד כפר האורנים, היום/דוברות משטרת ישראל

במקביל, שריפה חורש נוספת פרצה באזור הכפר אום אל קוטוף בוואדי ערה. 22 צוותי כיבוי, שני מטוסים וכוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום ופועלים גם שם לפינוי תושבים ולכיבוי השריפה. בסך הכל, 150 תושבים פונו בתיהם ביישוב. כעבור כמה שעות, הושגה שליטה על האש באזור.

ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה אמר כי "אנו ערוכים לקליטת תושבים ביישובים אחרים, יהודים וערביים, במועצה, אשר סייעו גם בכיבוי השריפה". יו"ר ועד אום אל קטף, סוהיל כבהא, הודה לכל הצוותים "אשר הובילו להשתלטות על השריפה בכוחות משותפים".

עץ זית בן מאות שנים נשרף היום במורדות המירון ליד עין אל אסאד, 9 באוקטובר 2020. גיא איילון, רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
עץ זית בן מאות שנים שנשרף במורדות הר מירון, ליד עין אל אסאד/אתר רשמי, גיא איילון, רשות הטבע והגנים
השריפה באום אל קוטוף, 9 באוקטובר 2020. דוברות כב"ה
השריפה באום אל קוטוף, היום/דוברות כב"ה

לאחר מכן פרצה שריפה נוספת באזור כפר קרע, וגם שם האש סיכנה את הבתים, אך לאחר שעות הצליחו כוחות הכיבוי הרבים להשתלט על האש. מפקד מחוז חוף ברשות הכבאות, טפסר חזי לוי, מסר לוואלה! NEWS כי "כל צוותי מחוז חוף טיפלו בכמות גדולה של שריפות משמעתיות ומסכנות בתים".

שריפות נוספות פרצו גם סמוך ליישוב בת חפר, שם פונו עשרות משפחות, בסיוע חיילי צה"ל. דליקות נוספות פרצו גם בערערה, באזור להבות חביבה, יער עירון, ואזור הכפר סאלם. "ואדי ערה בוער", אומרים כבאים. גורם המכיר את האזור אמר לוואלה! NEWS כי "ההיסטוריה הגזרתית רומזת למעשה אדם".

השריפה באום אל קוטוף, 9 באוקטובר 2020. דוברות כב"ה
השריפה באום אל קוטוף, היום/דוברות כב"ה

בפוריידיס הצליחו כוחות הכיבוי להשתלט על האש, לאחר שעות של מאמצים. כשבגזרה בערו שלוש דליקות נוספת במקביל. המוקד העיקרי היה בפוריידיס, שם פעלו חמישה צוותים ועצרו את התפשטות האש לבתים. השריפה הגיעה עד סמוך לקו צינור נפט ותשתיות לאומיות אחרות באזור.

נסיונות להתגבר על שריפה שפרצה בכפר האורנים 9 באוקטובר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
ניסיון להתגבר על שריפה בכפר האורנים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90
עשרות לוחמי צה"ל מסייעים בפינוי התושבים בעקבות שריפה שפרצה ביישוב כפר האורנים 9 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
השריפה בכפר האורנים, היום/דובר צה"ל

דליקות פרצו גם במוקדים נוספים. שריפת קוצים נוספת פרצה בסמוך לצומת עילוט/ציפורי, ליד היישובים לפידות ומרגליות בצפון הארץ, כמו גם בנחל עובדיה בחיפה. תושבים אומרים כי "כל הכרמל מלא עשן".

שריפה נוספת פרצה בהתנחלות מעוז צבי, והוחלט על פינוי כללי של המקום. "האש מתפשטת בשטח שבין מבוא דותן למעוז צבי, גם מכיוון כביש הגישה וגם מסביב, מקיפה כרגע מכל הכיוונים", אמר ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שהגיע למקום. לדבריו, "עד כה פונו כמעט כל התושבים. זה אירוע לא פשוט. אנו כרגע עמלים ומקווים שנצליח למנוע מהאש להגיע לבתי היישוב".

שריפת יער במבוא דותן שבשומרון. 9 באוקטובר 2020. ועד ישוב מעוז צבי, אתר רשמי
השריפה בשומרון, היום/אתר רשמי, ועד ישוב מעוז צבי

מזג האוויר, החם מהרגיל, יימשך גם הערב, כך נמסר מחברת מטאוטק. הטמפרטורות החזויות להלילה ומחר: בקריית שמונה 36-26, בקצרין 34-25, בצפת 32-23, בטבריה 39-24, בנצרת 33-24, בחיפה 33-23, בתל אביב 30-23, בירושלים 34-26, באשקלון 29-23, בעין גדי 37-28, בבאר שבע 33-23, בערד 32-22, במצפה רמון 31-22, ובאילת 39-28 מעלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully