וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בנוף הגליל לא הורשו לשוב לבתים: "שריפה כזו לא הייתה אף פעם"

עודכן לאחרונה: 9.10.2020 / 23:57

כ-5,000 תושבים נדרשו לעזוב את בתיהם בעקבות השריפה שפרצה ביער הסמוך לעיר, כחלק מגל הדליקות ברחבי הארץ. כעת, מחשש להתלקחות מחודשת, הם נאלצים לשהות בערב החג במרכזים שהקימה העירייה ואצל קרובי משפחה. "חוששים לקשישים, כבר הספקנו לשכוח מהקורונה"

בווידאו: גל שריפות ברחבי הארץ/צילום: כבאות והצלה מחוז צפון, דוברות המשטרה, אשר פניאל, "iSeeYou מצלמות אבטחה"

אלפי תושבי נוף הגליל נאלצים לשהות הערב (שישי) מחוץ לבתיהם, לאחר שפונו בעקבות שריפת הענק ביער הסמוך לשכונות המזרחיות בעיר. מתוך 5,000 האזרחים שהתבקשו לעזוב את הבתים, כאלף פונו לארבעה מרכזים שהקימה העירייה, בעוד השאר התפנו באופן עצמאי. סמוך לשעות הערב כוחות הכיבוי וההצלה הצליחו להשיג שליטה באש במרבית האזורים, אולם רק חלק מהתושבים הורשו לשוב לבתים.

כבר בשלבים המוקדמים של השריפה ונוכח הרוחות המזרחיות החזקות שדחפו את האש מהיער, הוחלט במשטרה להורות על פינוי של התושבים. ליה הרטמן יצאה עם משפחתה מהבית בשעות הצהריים ומאז הם נמצאים אצל אחותה בשכונה אחרת.

"האש הגיעה ממש קרוב לבית שלנו ובמקביל גם שמענו קולות של פיצוצי כדורים ממתחם תע"ש הסמוך, זה היה ממש מפחיד", סיפרה הרטמן לוואלה! NEWS. "זה היה מחזה מאוד לא נעים; אש, עשן, רוחות חזקות מאוד, קולות פיצוצים ומטוסים שמפזרים את החומר האדום כדי לעצור את האש. הכל נצבע - הבתים, הכביסה, המכוניות. אנחנו גרים בשכונה כבר 20 שנים והיו בעבר שריפות, אבל שריפה כזאת לא היתה אף פעם".

השריפה הגדולה ביער מורדות נצרת, 9 באורטובר 2020. גיל עצמון יערן קק״ל, אתר רשמי
השריפה הגדולה ביער מורדות נצרת, הערב/אתר רשמי, גיל עצמון יערן קק״ל

הרטמן אמרה כי התושבים הקשישים היו מאוד מבוהלים והיה צורך לשכנע אותם כי עליהם לצאת מהבתים. "לידי גר אדם בן 96, הוא רצה להישאר בבית. קשה לאנשים כאלה לעזוה את הבית ולצאת", סיפרה הרטמן. "המבוגרים קיבלו עזרה של העיריה ושאר הגופים". כרגע מחכים התושבים להנחיה האם יוכלו לשוב לבתיהם. "כבר שכחנו שחג היום, אפילו שכחנו לרגע שיש קורונה", הוסיפה.

גם משפחת חלפון יצאה מביתה מאז שעות הצהריים. בתחילה עברו למלון פלאזה בו כונסו המפונים. כשהבינו שמדובר בארוע שימשך שעות ארוכות, נסעו למשפחתם בעפולה. "ראינו את האש מתקרבת במהירות לעבר הבתים. אף פעם לא ראיתי דבר כזה", אמרה סטלה חלפון. הם עדיין לא יודעים מתי יוכלו לשוב לביתם ומחכים להנחיות מהעיריה ומשירותי הכבאות. "כל החגים השנה שונים מתמיד והחג הזה במיוחד", אמרה חלפון.

שריפה גדולה ביער מורדות נצרת. 9 באוקטובר 2020. אין, אתר רשמי
מאמצי הכיבוי נמשכו עד שעות הערב. סמוך לנוף הגליל/אתר רשמי, אין
צוותי מד"א בשריפות בנוף הגליל, 9 באוקטובר 2020. דוברות מד״א, אתר רשמי
כוחות מד"א סמוך לנוף הגליל, הערב/אתר רשמי, דוברות מד״א

במהלך השריפות סמוך לעיר, עלו באש עשרה בתים וכ-30 בני אדם נפגעו באורח קל משאיפת עשן. בין הנפגעים - עשרה כבאים. פעולות הכיבוי במרבית הדליקות כבר כמעט הושלמו, וההערכה בשטח היא כי מדובר בגל הצתות.

נציב הכבאות דדי שמחי לא התבטא מפורשות, אבל גם הוא הזכיר הערב לכל מי שרצה לשמוע כי "ברקים לא ראינו". בזהירות המתבקשת ומבלי להפנות אצבע מאשימה כזו או אחרת, אמר כי לפחות בחלק מ-250 השריפות של היום ובכתריסר השריפות הגדולות, "המשטרה תצטרך לבדוק". בצפון, אמר גורם המצוי בנושא כי "מי שמצוי בהיסטוריה הגזרתית רואה רמזים למעשה אדם".

70 כבאים ב-18 צוותים גויסו למשימה, וטיפלו בשמונה אירועים מרכזיים, רובם סמוך ליישובי המגזר הערבי. בשטח יודעים אמנם כי עתה סוף עונת מסיק הזיתים וגזם נערם בשטחים החקלאיים, אבל מספר המוקדים בעת ובעונה אחת ייצטרך להיבדק וחוששים לסיבוב נוסף דומה.

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, המתגורר בעצמו בוואדי ערה, אמר בעקבות גל השריפות בצפון כי "המצב בגליל ובמשולש הצפוני מבהיל. שוחחתי עם ראשי רשויות ואני מחזק את המשפחות המפונות". הוא הוסיף כי "הניסיונות לייחס את האש לרקע 'ביטחוני' בזויים ומקוממים. לפני ארבע שנים הסיתו נתניהו ושריו, והאשימו ציבור שלם ב'טרור הצתות' שהתגלה כשקר. כולנו ממוקדים במאמצים לעצור את האש ולסייע לתושבים, ערבים ויהודים".

שריפה בבית חפר 9 באוקטובר 2020. "iSeeYou מצלמות אבטחה", אתר רשמי
השריפה בבת חפר, היום בצהריים/אתר רשמי, "iSeeYou מצלמות אבטחה"

גם ראש הרשימה המשותפת איימן עודה חזר על המסר, לפיו "השריפות ביישובי הצפון היום, כמו נגיף הקורונה, לא מבדילות בין תושבים יהודים לערבים". לדבריו, "לפני שמערכת הביטחון בוחרת להאשים שוב פלסטיניים בהצתות לשווא כמו פעמים קודמות - שתביט רגע לממשלה ותראה איך היא פשוט הפקירה בשנים האחרונות את מערך הכבאות, למרות השריפות החוזרות בשנים האחרונות".

ח"כ עופר כסיף אמר כי "לבי יוצא אל עשרות אלפי אזרחים החוששים לחייהם ולרכושם בשל גל השריפות, ואני מחזק את העוסקים במלאכת הכיבוי וההצלה". הוא הוסיף: "הממשלה הזאת לא טובה בכיבוי שריפות אבל מאוד טובה בהצתת שנאה. אל תתנו להם לעבוד עליכם: האש לא מבדילה בין ערבי ליהודי. במקום להסית ללא הרף הגיע הזמן לחזק את מערך הכבאות אשר שוב ושוב נתפס ללא משאבים בעת חירום".

במקביל לעיריית נוף הגליל, התנועה האיסלאמית יחד עם הרשימה הערבית המאוחדת, רע"מ ועמותת אל אג'את'ה 48 (עמותת הסיוע האיסלאמית 48), הודיעו על הקמת חדר חירום לתמיכה בנפגעים מאזור נצרת, עין מהל, ריינה, אכסאל, דבורייה שגם תושביהם נפגעו במהלך השריפות היום.

נסיונות להתגבר על שריפה שפרצה בכפר האורנים 9 באוקטובר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
"ראינו את האש מתקרבת"/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

גם בוואדי ערה פעלו כוחות הכיבוי משעות הבוקר במספר רב של גזרות, במועצה באזורית מנשה וביישובים סמוך לכביש החוף וכביש 4. כ-70 לוחמי אש, מתנדבים וצוותי כוננות ישוביים פעלו בסיוע מטוסי כיבוי בכל מוקדי האש. הכוחות עצרו את התפשטות האש שסיכנה את הבתים.

מפקד תחנת הכיבוי בחדרה טפסר משנה יוסי דקלו סיכם את אירועי היום, ואמר כי "התחנה התמודדה עם שמונה אירועים מרכזיים, שבהם הופעלו 19 צוותים, שישה מטוסים ומסוק בעת ובעונה אחת ובמקביל, לכל הגזרות". הוא הוסיף כי "הקצינים והלוחמים פעלו במקצועיות ונחישות, תוך סיכון חיים אישי בלחימה באש ובהצלת חיים, בשמירה על תושבי האזור".

עשרות לוחמי צה"ל מסייעים בפינוי התושבים בעקבות שריפה שפרצה ביישוב כפר האורנים 9 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
לוחמי צה"ל מסייעים בפינוי התושבים וכיבוי השריפות/דובר צה"ל

במהלך היום ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצויות בעניין השריפות ברחבי הארץ, בהשתתפות השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, נציב הכבאות דדי שמחי וראש המל"ל מאיר בן שבת. "קיבלתי עדכון וסקירה מנציב הכבאות על מאמצי הכיבוי, וביקשתי לוודא שנעזרים בכל המשאבים הקיימים ובמידת הצורך לשקול סיוע בינלאומי", כתב נתניהו ברשתות החברתיות. "אני מחזק את לוחמי האש ופיקוד העורף שעושים עבודה קשה בשעות אלה".

בתוך כך, מרכז מוסאוא קרא לעורכי מהדורות החדשות ואמצעי התקשורת להימנע מפרסום דברי הסתה על "חשד לרקע לאומני של חלק מהשריפות". מהמרכז נמסר כי "מאז שריפות הכרמל הממשלה לא עשתה כלום כדי לטפל בשריפות, אין טאנקר ולא סופר טאנקר, אבל יש צוללות ושמפניה. יש גורמים שעסוקים בהסתה נגד אזרחים". למשטרה אין בשעה זו כל אינדיקציה להצתות, וחוקרי שריפות של רשות הכבאות טרם ביצעו בדיקה יסודית של הממצאים בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully