וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל הפחיתה ניתוקים בקורונה, אך דווקא אחר העניים ביותר אין מעקב

מדוח של הכנסת עולה כי מספר הניתוקים של בעלי חוב ירד למאות בחודש מאז החל המשבר. עם זאת, אין נתונים לגבי ניתוקי עשרות אלפי צרכנים עניים בעלי מונה נטען בתשלום מראש. בארגונים מתחו ביקורת: "לא סופרים אותם, זה עוול". חברת החשמל: המערכת עצמאית, מספקים קצבת חירום

בווידאו: מנכ"ל משרד הבריאות אומר שחסינות עדר תגבה מחיר יקר/צילום: לע"מ

חברת החשמל הפחיתה משמעותית ניתוקי בעלי חוב מאז החל משבר הקורונה בישראל, והמספר עומד על מאות ניתוקים בחודש, אך אין בידיה נתונים לגבי ניתוקים של בעלי מונים לתשלום מראש - כך עולה מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת. בחברת החשמל אמרו כי אינם יכולים לדעת מתי הסתיימה המכסה של לקוחות אלה, וכי הם נותנים קודי חירום להטענה עבור מי שזקוקים לכך. לפי רשות החשמל, מדיניות הגבייה בחודשים אלה הביאה לגידול של כמאה מיליון שקלים בהיקף חובות הצריכה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

חברת החשמל מנתקת עשרות אלפי אנשים מאספקה מדי שנה, אך בשל הקורונה חל שינוי. על פי הנתונים שמסרה רשות החשמל, בחודש מרץ האחרון ניתקה החברה 1,010 צרכנים עקב חובות, לעומת 3,438 החודש המקביל בשנה שעברה, ובחודשים אפריל ומאי - ניתקה רק שני צרכנים.

בחודש יוני האחרון ניתקה חברת החשמל 571 צרכנים ביתיים לעומת 3,470 ב-2019, וביולי 417 לעומת 3,356 בשנה שעברה. ברשות החשמל אמרו, לפי הדוח, כי ניתוק הינו הצעד האחרון שננקט לאחר מיצוי אמצעים אחרים.

דרום תל אביב. מרץ 2015. ראובן קסטרו
עשרות אלפים מחוברים למונה נטען מראש כדי לקבל אספקת חשמל/ראובן קסטרו

עם זאת, בישראל ישנם עשרות אלפי צרכנים שמחוברים למונה שעליהם להטעין בתשלום מראש כדי לקבל אספקת חשמל, זאת לרוב כחלופה לניתוק עבור בעלי חוב. צרכנים אלה מקבלים התראה כשהיתרה יורדת לעשרה שקלים, ואז יכולים לקבל קצבת חירום של 50 שקלים.

לאחר שהקצבה אוזלת, אותם לקוחות מנותקים. אך כאמור, לחברת החשמל אין נתונים על ניתוקים של לקוחות אלה. בחברה ציינו כי החל מחודש מרץ נוספו מאות צרכנים לשירות של תשלום מראש.

בנוסף, רשות החשמל ציינה כי גם היקף החובות גדל בשל מדיניות הניתוקים, וכי היא "עוקבת בדאגה אחר נתון זה ומזהירה מפני פריצת הגדר והצטברות בלתי נשלטת של חובות. משכך, השימוש במדיניות זו צריכה להתבצע באחריות וזהירות, והוא מחייב מתן גמישות לרשות ולחברה בהפעלתה".

עוד בוואלה!

פי 2 תקיפות מיניות, גידול בנפגעי הנפש: השלכות הקורונה על נוער בסיכון

לכתבה המלאה

כרמן אלמקייס וספיר סלוצקר עמראן מתנועת "שוברות קירות", המסייעות למנותקי חשמל, מתחו ביקורת על התנהלות החברה. הן אמרו כי "חברת החשמל מעולם לא הפסיקה לנתק מחשמל אוכלוסיות החיות בעוני עם מונה נטען מראש (מת"מ) ואף לא סופרת אותם בדוחות".

"בתנועה מלווים בשנה האחרונה משפחות שלא עמדו בתשלומי החשמל החודשיים, ובגלל חובות לחברת החשמל העבירו אותם למונה נטען מראש", מסרו. "חברת החשמל לא מספקת לנו את הנתונים, וכלל לא עוקבת אחרי אספקת החשמל לאוכלוסיות שחיות בעוני. זו לא חוכמה - זה עוול".

איסוף בקבוקים לקבלת פיקדון. גבעתיים, אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
"יש צורך מידי וקריטי לקדם הצעת חוק שתאסור לחלוטין על ניתוקי חשמל"/ראובן קסטרו

הדוח הוכן לבקשת חברת הכנסת הילה שי-וזאן (כחול לבן), שאמרה כי "אזרחי ישראל נמצאים בעת זו שעות על גבי שעות בבתים, חרדים לעתיד המדינה, לעתידם הכלכלי והאישי. לא ייתכן שבעת זו יש עשרות אלפי אנשים שחיים בפחד מפני ניתוק ואף מנותקים, ונמצאים במצב זה משך כל היום בבתים".

לדבריה, ישנו "צורך מידי וקריטי לקדם הצעת חוק שתאסור לחלוטין על ניתוקי חשמל. אעמוד על כך, שלא יהיה בית אחד בישראל שבחורף הקרוב ובמיוחד בתקופת משבר זו יישאר ללא חשמל".

באגודה לזכויות האזרח פנו בחודש מרץ לשר האנרגיה יובל שטייניץ וליו"ר רשות החשמל אסף אילת בבקשה להפסיק את ניתוקי החשמל, וכן להורות על אספקת חשמל שוטפת לצרכנים ביתיים הנסמכים על מונה תשלום מראש ללא תלות.

"משמח שחברת החשמל החליטה לבחון את מדיניות ניתוקי החשמל לאנשים החיים בעוני, בעיקר בתקופה זו, אבל לא די בכך. יש לקבוע כי אנשים שמחוברים למונה לא ינותקו מחשמל כלל. האגודה לזכויות האזרח מקווה שזו מדיניות קבועה שתיושם גם בשגרה", מסרו באגודה.

חברת החשמל: זו מערכת עצמאית, מספקים קצבת חירום

מחברת החשמל נמסר כי היא "נוקטת מדיניות מקלה ומכילה כלפי לקוחות 'חברתיים' אשר אינם יכולים לשלם עבור צריכת החשמל בתקופת משבר הקורנה. לקוחות מונה תשלום מראש, מקבלים קודי חירום להטענת המונה בהיקפים של מיליוני שקלים".

לפי החברה, "שני עובדים זמינים, באופן רציף, לספק מענה אישי לפניות חירום דרך ארגונים חברתיים ומחלקות רווחה, כדי למנוע מצב לפיו לקוח נמצא ללא חשמל. משום שמדובר במערכת עצמאית, לחברת החשמל אין כל דרך לדעת מתי המכסה של הלקוח הסתיימה, אלא על בסיס פנייה ודיווח של הלקוח והטענת קוד חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully