וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פי 2 תקיפות מיניות, גידול בנפגעי הנפש: השלכות הקורונה על נוער בסיכון

דוח של עמותת עלם מעלה כי בחודשים יוני עד אוגוסט, בהם לא חל סגר, נרשמה עלייה של עשרות עד מאות אחוזים במספר בני נוער הסובלים ממצוקה ואלימות, בהשוואה ל-2019. לפי הדוח, פי 2 בני נוער העידו על אלימות בבית וברחוב, וזינוק חל גם בקרב המשתמשים בסמים

בווידאו: סניגורו של אחד הנערים שיואשם במעורבות באונס מתייחס לשחרור למעצר בית/צילום: ניב אהרונסון

עלייה של עשרות עד מאות אחוזים במספר בני נוער וצעירים הסובלים ממצוקה ואלימות נרשמה בחודשים יוני עד אוגוסט, זאת על אף שבתקופה זו לא היה סגר - כך עולה מדוח שמפרסמת היום (שלישי) עמותת עלם לנוער בסיכון. הדוח מתייחס ל-6,051 צעירים להם ניתן סיוע בחודשים אלה, וזאת לעומת 4,622 בתקופה המקבילה אשתקד.

בחודשי הקיץ צעירים רבים מבלים יותר ברחוב וישנה עלייה במספר מקרי האלימות, אך מהדוח עולה כי השנה המצב אף חמור יותר בשל משבר הקורונה. לפי עלם, בחודשים אלה דיווחו 387 בני נוער וצעירים על אלימות מינית - פי שניים מאשר בתקופה המקבילה ב-2019 ופי 2.5 מאשר ברבעון הקודם. בנוסף, 774 בני נוער העידו על אלימות בבית וברחוב, פי שניים מאשר ב-2019.

לצד זה, עולה מהדוח של עמותת עלם כי חלה החמרה גם בקרב הסובלים ממצוקה נפשית. 1,609 צעירים דיווחו על דיכאון וחרדה, פי שלושה מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, וכן בהתאם חלה עלייה גם בקרב הצעירים שפגעו בעצמם, לצד זינוק גם בקרב המשתמשים בסמים.

בני נוער בגן מאיר. יותם רונן
436 בני נוער התלוננו על אלימות ברחוב. צעירים בגן מאיר בת"א/יותם רונן

661 צעירים דיווחו גם על פגיעה משמעותית בתפקוד המשפחתי שהובילה למצוקות כמו רעב ועוני, דיכאון ואף ניסיונות אובדניים של אחד או שני ההורים. "תמיד בקיץ יש עלייה, אבל גם כשהשוונו לתקופה המקבילה, המראות שאנחנו פגשנו היו הרבה יותר קיצוניים, עלייה דרמטית של תופעות הקצה", מסביר ראש תחום עבודת רחוב בעמותת עלם רועי חומרי.

לדבריו, בעמותה ציפו לעלייה בפניות משום שאחרי הסגר נחשפים מקרים רבים שהתרחשו בבתים, אך לא להחמרה כה קשה. "לא רק העובדים ברחוב אלא גם במרכזים שאליהם מגיעים בני נוער יש סיפורים מאוד קשים, מקרים יותר קיצוניים", אומר חומרי. "הנחת העבודה היתה שברגע שייגמר הסגר הראשון, לאט לאט יתחילו לצאת סיפורים, ולצאת דיווחים".

הוא הוסיף כי "הסיבה שהנחנו שזה מה שיהיה כי הניסיון מראה למשל עם אזורים בדרום, שאחרי שהיו זמנים ארוכים במקלטים ויוצאים, צצים סיפורים שקרו בבתים בתקופה הזו. אז הנחנו שכנראה אחרי תקופה שכולם בבית ויש סיר לחץ, ואין שירותים פעילים, נראה עלייה".

זינוק בכמות המתלוננים על אלימות בחודשים יוני-אוגוסט בזמן הקורונה

  • 338 בני נוער התלוננו על אלימות בבית - פי 2 מ-2019
  • 436 בני נוער התלוננו על אלימות ברחוב - פי 2 מ-2019
  • 387 התלוננו על אלימות מינית - פי 2 מ-2019, ופי 2.5 בהשוואה לרבעון הקודם
  • 264 התלוננו על אלימות ברשת - פי 2 מ-2019, ופי 2.5 לעומת הרבעון הקודם

חומרי מתאר כי בני נוער רבים מסתובבים ברחוב ולא עומדים בהנחיות הסגר, והם מגיעים למצב של התפרקות. "הם בלי מסגרת המון זמן, כי שום דבר לא חזר כמו שצריך, וזה חוצה מגזרים, גילים ואזורים גאוגרפיים". לדבריו, בין היתר הם רואים ברחובות גם ילדים בגילים קטנים יותר מבדרך כלל, בני 8-10, שנמצאים שם משום שאין להם מסגרת. ומקבלים מנגד פניות של צעירים שכבר התחילו לתפקד ולהיכנס למסלול מסודר, אך כעת קורסים. "יש המון אמהות צעירות, שהמציאות שלהן הפכה לבלתי נסבלת", הוא מסביר.

החרפה במצוקות הרגשיות והנפשיות

  • 1,609 בני נוער, צעירים וצעירות דיווחו על דיכאון וחרדה - פי 3 לעומת 2019
  • 1,271 דיווחו כי הם חשים בדידות - פי 2 לעומת 2019

נשיאת עמותת עלם נאוה ברק אמרה כי "שנת 2021 תעמיד בפנינו אתגרים קשים אף יותר, ותגביר את הצורך בהגדלת התקציבים הממשלתיים והתגייסות המגזר העסקי והציבור הרחב למען אוכלוסיות חלשות בחברה, ובתוכם בני הנוער וצעירים וצעירות אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully