וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משדות קרב למוקדי קורונה, לתכנית המזון יש 100 מיליון איש להאכיל

9.10.2020 / 22:30

הארגון מספק סיוע לכמה מהאזורים המסוכנים ביותר בעולם, ומאמציו ההומניטריים ב-88 במדינות זיכו אותו בנובל לשלום היוקרתי. בראשו עומד מושל רפובליקני לשעבר המקורב לטראמפ, שבעצמו מקווה לזכות בפרס הנחשק

בווידאו: מנהל תוכנית המזון של האו"ם מספר על הזכייה בנובל לשלום/צילום: רויטרס

במשך תקופה הארוכה תכנית המזון העולמית של האו"ם עוסקת בהגשת סיוע לכמה מהמקומות המסוכנים בעולם. היא סיפקה בשנה האחרונה סיוע לכמעט במאה מיליון בני אדם ב-88 מדינות. מאספקת מזון בדרום סודאן ועד ליצירת שירות משלוחי חירום למרות המגבלות של הנגיף הקורונה. על מאמצי הארגון להילחם ברעב באזורי סכסוך ברחבי העולם, זכתה התכנית בפרס נובל לשלום.

"בהענקת הפרס השנה, מבקשת (הוועדה) להפנות את עיני העולם למיליוני האנשים הסובלים או המתמודדים עם איום הרעב", אמרה יו"ר ועדת פרס נובל הנורבגית בריט רייס-אנדרסן בניסיון להמחיש את חשיבותו במצאיות השברירית בה מצוי העולם כיום. "תכנית המזון העולמית ממלאת תפקיד מפתח בשיתוף פעולה שהופך את הביטחון התזונתי למכשיר של שלום".

ראש הארגון, דיוויד ביזלי, סיפר כי נודע לו על הזכייה בפרס מכלי התקשורת. הואאמר כי כל צוותו ראוי לפרס ולכבוד הנלווה אליו. "אני יודע שלא מגיע לי הפרס הזה, אלא לכל הגברים והנשים ברחבי העולם שהשתתפו בתכנית המזון העולמית, ושותפינו שמסכנים את חייהם מידי יום", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי בשיחת טלפון מניז'ר. ביזלי שכיהן כמושל קרוליינה הדרומית מונה על ידי למנהל התכנית משנת 2017, על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבעצמו מקווה לזכות בפרס הנחשק. גם לפני כן, עמד אמריקני בראש התכנית הבינלאומית.

תושבים אוספים סיוע במזון הניתן על ידי תכנית המזון העולמית של האו"ם בזימבבואה, 14 בספטמבר 2016. רויטרס, רויטרס
להגביר מודעות. תושבים אוספים סיוע הניתן ע"י התכנית בזימבבואה ב-2016/רויטרס, רויטרס

עובדי התכנית בניז'ר בירכו את ביזלי על ההישג בתשואות ומחיאות כפיים, לאחר ההודעה על הזכייה. בנאום שנשא בפני עובדיו, הוא אמר "אני לא מאמין שאני בניז'ר כשאנחנו מקבלים את הפרס. לא אני זכיתי בו, אתם זכיתם בו".

ההכרזה על הזכייה בפרס

בווידאו: תכנית המזון העולמית של האו"ם היא זוכת פרס נובל לשלום ל-2020/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בעת ההכרזה על ההחלטה, ועדת הפרס ציינה כי בעיית הרעב בעולם שוב החריפה בשנים האחרונות, לא מעט בגלל מגיפת הקורונה, שהוסיפה לקשיים שעמם מתמודדים מיליוני אנשים ברחבי העולם. "בשנה האחרונה 135 מיליון איש סבלו מרעב חריף, המספר הגבוה ביותר מזה שנים רבות", נכתב. "עיקר הגידול נגרם כתוצאה ממלחמות ועימותים מזוינים. גם מגיפת הקורונה תרמה לעלייה במספר קורבנות הרעב בעולם". בסך הכל מעריכים באו"ם כי 690 מיליון בני אדם סובלים מסוגים שונים של רעב.

מנהל תכנית המזון של האו"ם דייוויד ביזלי בניז'ר, לאחר שנודע לו על הזכייה, 9 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
"לא מגיע לי הפרס הזה". מנהל תכנית המזון של האו"ם דייוויד ביזלי/AP, אי-פי

לצד החלטתה, הוועדה קראה לממשלות להבטיח שתכנית המזון העולמית של האו"ם, כמו גם ארגוני סיוע אחרים, יקבלו את התמיכה הכספית הדרושה להזרמת סיוע למיליוני בני אדם במדינות כמו תימן, קונגו, ניגריה, דרום סודן ובורקינה פאסו.

התכנית הוציאה לפועל השנה שירות עולמי למשלוחי חירום של סיוע הומניטרי. גורמים רשמיים אמרו כי המאמץ חסר התקדים כלל כמעט 130 מדינות, והיה המפתח להענקת סיוע למגיפה, בנוסף לסיוע למשברים אחרים. בין היתר, הועברו באופן זה תרופות וחיסונים הדרושים למאבק בקורונה ובמחלות אחרות.

מטה תכנית המזון העולמית ברומא, איטליה. לאחר ההודעה על הזכייה בפרס נובל לשלום לשנת 2020. 9 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
אספקת מזון במציאות שברירית. מטה תכנית המזון העולמית ברומא, איטליה/רויטרס, רויטרס

לא היה מחסור בסיבות או במועמדים לקבלת הפרס ברשימה השנה, כש-211 בני אדם ו-107 ארגונים היו מועמדים לקבל את הפרס לקראת המועד האחרון להצעת מועמדים - 1 בפברואר.


211 אישים ו-107 ארגונים היו ברשימת המועמדים לקבלת הפרס השנה, לקרא המעוד האחרון להצעות ב-1 בפבוראר. ועדת הנובל שומרת על סודיות מוחלטת לפני ההכרזה על הפרס היוקרתי בעולם, אך התכנית כבר הופיעה ברשימה הקצרה שהגיש המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם. "בעיית הרעב העולמית גוברת וכך גם הבעיה העולמית של סכסוכים אלימים", אמר מנהל המכון דן סמית. "תכנית המזון העולמית פועלת בצומת שבו נפגשות שתי הבעיות הללו".

מטוס של תכנית המזון העולמית (WFP) ממריא משדה התעופה הבינלאומי ביירה לאחר שהוריד אספקה לניצולי סופת ציקלון במוזמביק. 9 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
מאמץ חסר תקדים ב-130 מדינות. מטוס של תכנית המזון ממריא משדה התעופה במוזמביק/AP, אי-פי

לצד מדליית הזהב המזוהה עמו, הפרס כולל סכום כספי של עשרה מיליון קרונה (כ-1.1 מיליון דולר), המתגמד מול המימון שהתכנית דורשת עבור הפעלתה. בשנת 2020 קיבל הארגון כמעט 6.4 מיליארד דולר במזומן או בסחורות, כשיותר משליש, מעל 2.7 מיליארד דולר, הגיעו מארצות הברית.

המסע של ביזלי לניז'ר, שם נפגש עם מנהיגים וביקר בכפרים, מגיע לאחר ביקור בן שלושה ימים בבורקינה פאסו השכנה. האזור שבו ממוקמות שתי המדינות מדרום לסהרה, מותקף על ידי קיצונים באופן תדיר ומאופיין באקלים קיצוני. ביזלי ציין כי האזור עובר תקופה "הרסנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully