וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לשלום הוענק לתכנית המזון העולמית של האו"ם

עודכן לאחרונה: 9.10.2020 / 13:11

הוועדה הכריזה על התכנית שפועלת בכ-88 מדינות בעולם כזוכת הפרס לשנת 2020. זאת, בגין הענקת ביטחון תזונתי וסיוע ל-97 מיליוני בני אדם הסובלים מרעב. "הצורך בסולידריות בינלאומית חשוב מאי פעם", אמרה יו"ר הוועדה. ראש התכנית: "אני המום, נותרתי ללא מילים"

בווידאו: תכנית המזון העולמית של האו"ם היא זוכת פרס נובל לשלום ל-2020/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

תכנית המזון העולמית של האו"ם זכתה היום (שישי) בפרס נובל לשלום לשנת 2020. זאת, בגין פעולתה בכ-88 מדינות ברחבי העולם, תוך הענקת ביטחון תזונתי וסיוע ל-97 מיליוני בני אדם הסובלים מרעב. זאת, בנוסף לפעולתה נגד הניסיון להשתמש ברעב ככלי נשק במלחמות.

דובר התכנית מסר לאחר ההודעה על הזכייה כי "זהו רגע של גאווה". ראש תכנית המזון העולמית, דייוויד ביזלי, אמר כי הזכייה בפרס נובל הפתיעה אותו. "אני חושב שזו הפעם הראשונה בחיי שאני נותר ללא מילים. אני המום", מסר לסוכנות הידיעות AP.

פליטים חולפים על פני משאית מזון של תכנית המזון של האו"ם מחוץ לעיר גומה שבמזרח קונגו. 25 ביולי 2012. רויטרס
"בתוך שנה בלבד יהיו 265 מיליון רעבים בעולם". משאית מזון של תכנית המזון בקונגו/רויטרס

ראשת ועדת הנובל, בריט רייס-אנדרסן, אמרה כי "הצורך בסולידריות בינלאומית ושיתוף פעולה בין מדינות חשובים מאי פעם". לדבריה, "עם הענקת הפרס השנה, הוועדה מבקשת להפנות את עיני העולם למיליוני בני האדם שמתמודדים עם איום הרעב. תוכנית המזון העולמית ממלאת תפקיד מפתח בהפיכת הביטחון התזונתי לכלי של שלום".

רייס-אנדרסן הדגישה כי התפרצות מגיפת הקורונה הגבירה את הרלוונטיות של תכנית המזון העולמית. "המגיפה גרמה לעלייה משמעותית במספר קורבנות הרעב בעולם", אמרה. "עד ליום שבו יהיה לנו חיסון נגד הנגיף, מזון הוא החיסון הטוב ביותר נגד כאוס".

היא הוסיפה כי "ההערכה היא שבתוך שנה בלבד יהיו 265 מיליון בני אדם רעבים ברחבי העולם. אז כמובן שזו גם קריאה לקהילה הבינלאומית לממן את תכנית המזון העולמית".

ראשת ועדת נובל, בריט רייס-אנדרסן, מכריזה על תכנית המזון של האו"ם כזוכת פרס נובל לשלום לשנת 2020. אוסלו, נורבגיה, 9 באוקטובר 2020. רויטרס
"הצורך בסולידריות בינלאומית חשוב מאי פעם". רייס-אנדרסן מכריזה על הזוכה/רויטרס

תכנית המזון של האו"ם זוכה במדליית זהב, וכן בפרס כספי של כ-1.1 מיליון דולרים. אלו יחולקו בטקס שיתקיים באוסלו ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של מייסד הפרס אלפרד נובל. הטקס יתקיים השנה באופן מצומצם בגלל מגיפת הקורונה.

ועדת הפרס, היושבת באוסלו שבנורבגיה, בחרה בתכנית המזון של האו"ם מבין 318 מועמדים בסך הכל - 211 אנשים ו-107 ארגונים.

נשים אוחזות בארגזי המזון שנשלחו כסיוע מתכנית המזון העולמית של האו"ם למחנה פליטים בסוריה. 10 באוקטובר 2017. רויטרס
התכנית מעניקה סיוע ל-97 מיליוני בני אדם. פליטות מחזיקות ארגזי מזון בסוריה/רויטרס

המועמדים הבולטים לזכייה בפרס היו פעילת האקלים השבדית גרטה תונברג, וכן מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני שהתאושש מהרעלה, שמאחוריה, לטענתו, עומד נשיא המדינה ולדימיר פוטין. גם תנועת "חיי שחורים חשובים" מארצות הברית הייתה מועמדת לזכייה בפרס.

מדליית הזוכה בפרס נובל לשלום. 9 בספטמבר 2020. AP
הענקת הפרס תתקיים בדצמבר. מדליית פרס נובל לשלום/AP

דן סמית', מנהל המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם, אמר טרם ההכרזה על הזוכה כי הוא סבור שפרס יוענק השנה לארגונים ולא לבני אדם. "רבים חשים שהמצב גרוע למדי" הסביר. "לוועדה עשויה להיות נטייה לנסות להעביר מסר של תקווה ואפשרות לשינוי, ואחת הדרכים לעשות את זה תהיה על ידי מתן הפרס לתנועה או ארגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully