וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בחברה הערבית מיציאה מהסגר: "אם נחזור ונחגוג - הכול ירד לטמיון"

7.10.2020 / 11:27

13% מהחולים החדשים בקורונה הם ערבים - פחות מחלקם באוכלוסייה. מגמת השיפור מיוחסת להגבלות ולמקרי המוות ביישובים שהביאו את הציבור להתייחס ברצינות לאזהרות על חומרת המגיפה. עם זאת, במשרד הבריאות חוששים מהקלות: "יפגע בשינוי התפיסה"

בווידאו: המשטרה נערכת לאכיפת הגבלות הסגר בסוכות/צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: איתי עמרם

במשרד הבריאות משדרים אופטימיות זהירה נוכח נתוני התחלואה העדכניים וירידה במספר החולים הקשים מקרב החברה הערבית, אך מחלקות הקורונה בבתי החולים בצפון עדיין מלאות בחולי קורונה ערבים.

מנתונים שמפרסם היום (רביעי) איימן סייף, ראש מטה הקורונה למגזר הערבי במשרד הבריאות, עולה ש-381 מתוך 4,674 חולים החדשים אתמול הם מהחברה הערבית, כלומר 13% מהחולים החדשים - פחות משיעורם של הערבים באוכלוסייה. 9.6% מהבדיקות בקרב החברה הערבית שנתקבלו בגינן תוצאות אתמול חזרו חיוביות - שיעור נמוך מה-11.8% באוכלוסייה הכללית. "אסור להיות שאננים", הזהיר סייף, "מסתמנת התחלה של מגמת שיפור אבל חייבים להיות זהירים כי אחרת לא עשינו כלום".

במרכז הרפואי לגליל, 63% מהמאושפזים - 56 מתוך 89 - באים מהחברה הערבית. נראה שהקורונה נגעה כך או אחרת בכל משפחה בחברה הערבית. השבוע, הודיע גם יו"ר הרשימה המשותפת של המפלגות הערביות, ח"כ איימן עודה, שנדבק בנגיף. הוא קרא לציבור להישמר: "הקורונה היא אמיתית, מסוכנת ומדבקת", מסר ותוך שבירך את הציבור וראשי הרשויות על "ההתנהגות האחראית והורדת התחלואה", הוא גם "קורא לכולם לא ליפול לאדישות ולצאת להיבדק".

בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
"חייבים להיות זהירים, אחרת לא עשינו כלום". בדיקת קורונה בג'לג'וליה/ראובן קסטרו

מנתוני משרד הבריאות עולה שמוקדי ההתפרצות בחברה הערבית כולם בצפון: בדיר אל-אסד אותרו 102 חולים חדשים בשבוע האחרון, שהם 26% בדיקות חיוביות, מג'ד אל-כרום עם 23% חיוביים בבדיקות ו-97 חולים. בטמרה 16% חיוביים ו-164 חולים חדשים בשבוע האחרון ובירכא 13% חיוביים ונתגלו 108 חולים חדשים. עוד יישובים בעשרת האדומים של החברה הערבית הם בוקעאתא, בית ג'ן, בענה וינוח-ג'ת.

המרכז הרפואי לגליל דיווח אמש על ארבעה מתים מקורונה בתוך כמה שעות, כולם מהמגזר הערבי: בדואי מערב אל-נעים שבמועצה האזורית משגב, בן 56, ערביה מוסלמית ממג'ד אל-כרום בת 66. מוסלמי בן 79 מכאבול ודרוזי בן 74 מאבו סנאן. במהלך אותה יממה, מת בבית החולים מקורונה דרוזי בן 90 מאבו סנאן שאחיו מת מהנגיף שבועיים קודם לכן.

בכפר דיר אל-אסד, שכל השבוע ראש המועצה אחמד דבאח את אחיו קאסם שמת מקורונה בגיל 54, ובעיר טמרה הביאו אתמול למנוחות את ראש המועצה לשעבר עאדל אבו אל-היג'א "אבו סלאם" כבן ה-80, שמת מקורונה בבית החולים כרמל בחיפה לאחר חודשיים של אשפוז, שבמהלכם, למרות מאמצי הרופאים הלך מצבו והתדרדר.

שוטרים מבצעים אכיפה למגבלות הקורונה בכניסה לירכא. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
"להתגבר על התודעה הישראלית שאומרת: 'לי זה לא יקרה'". בדיקת משטרה בכניסה לירכא/יואב איתיאל

"באזור הצפון בלבד יש 500 מאושפזים, חלקם הגדול מהמגזר הערבי, אבל כנראה שזה לא מספיק כדי להתגבר על התודעה הישראלית שאומרת: 'לי זה לא יקרה'", אמר לוואלה! NEWS מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעוד ברהום, חבר בוועדה המייעצת למנכ"ל משרד הבריאות למיגור התפשטות הקורונה במגזר הערבי.

"לצערי הרב, ימותו עוד המון אנשים - עשרות ביום, מאות בחודש. רק כשיהיו הרבה ארונות מתים, אנשים יתחילו להבין את חומרת המצב. אני חושש מאוד מקריסה של מערכת הבריאות. כרגע אנחנו עדיין לא שם, אבל כל יום מתקרבים עוד קצת", הזהיר ברהום. "אנשים צריכים לקחת את עצמם בידיים, הכול מתחיל ונגמר בהתנהלות היומיומיות של התושבים. אם כל אחד ישמור, הכול יהיה בסדר. עוד לפני שפתחתי את מחלקת הקורונה הרביעית אצלנו, אמרתי שבקרוב מאוד נפתח גם את החמישית, וכך כנראה יהיה".

"אופטימיות זהירה מאוד"

לדברי פרופ' ברהום, "כל הזמן התרעתי על ההתקהלויות, ובעיקר החתונות במגזר הערבי. אנשים לא הפנימו את חומרת המצב והמשיכו לערוך חתונות, ובהתאם לכך היו גם הידבקויות רבות. גם היום זה נמשך, אין לי ספק בכך. אולי לא חתונות המוניות, אבל יש טקסי אירוסין וימי הולדת. אנשים נפגשים במקומות סגורים ובצפיפות גדולה. כשדיברו על סגר חלקי מהשעה 19:00, הם ערכו חתונות מהשעה 15:00 עד 19:00".

"אופטימיות זהירה מאוד", אמר ד"ר נאיל אליאס, מנהל בית החולים הצרפתי הקטן בצנרת, בו יש 140 מיטות. בית החולים קלט 30 ילדים חולי קורונה - הצעיר מהם בגיל בן חמישה ימים והמבוגר בן 14 שנים, כולם ערבים. הם השתחררו מבית החולים בימים האחרונים.

לדבריו, "חשוב לנתח את הממצאים בצורה זהירה ביותר, שלא 'נאכל אותה' עוד פעם. טוב לראות שיש שינוי בכיוון הנכון אבל זה עדיין רחוק מלהיות היעד המיוחל. מעודד לראות את השיפור באום אל-פחם, סכנין ונצרת. מה שקרה הוא שהסגר עשה את שלו - יש ירידה בחתונות ובהתקהלויות אחרות, נפסקו הלוויות ההמוניות, המסעדות סגורות. אלה דברים שנמנעים על ידי הסגר. אני חושב שאם נמשיך עוד שבועיים נראה עוד שיפור. צריך להמשיך אבל אחר כך לצאת ממנו תוך שחרור מבוקר, למעין תכנית דיפרנציאלית משופרת. הבעיה של תכנית הרמזור עם יישובים ערביים הייתה שביישובים אדומים עשו מבחוץ כאילו מיישמים, אבל בשכונות הכול היה כרגיל. אם חוזרים לזה אז צריך לשים דגש על אכיפה".

מוקדי ההתפרצות במגזר הערבי

  • דיר אל-אסד 26% חיוביים ו-102 חולים חדשים בשבוע האחרון
  • מג'ד אל-כרום 23% חיוביים ו-97 חולים חדשים בשבוע האחרון
  • טמרה 16% חיוביים ו-164 חולים חדשים בשבוע האחרון
  • ירכא 13% חיוביים ו-108 חולים חדשים בשבוע האחרון

ד"ר אליאס הוסיף כי "כל המספרים האלה יחד מצביעים על מגמה של שיפור הנתונים בחברה הערבית, רואים שאחוז החיוביים יורד באופן מתמשך, רואים ירידה בתחלואה ורואים ירידה במספר החולים הקשים. זה קרה בזכות המדיניות ובזכות הניהול בחודשיים האחרונים, כולל הסגר. התחלנו עם סגר לילי ביישובים האדומים מהם רבים היו ישובים ערבים, בצפון, והיום ע" הרמזור נותרנו עם 8 ערים ערביות אדומות מתוך 80".

עוד אמר כי, "נכון שהסגר לא הרמטי, אבל אין ספק שהוא הביא לצמצום משמעותי בחתונות והתקהלויות שהיו מקור הדבקה וגם מערכת החינוך סגורה". בנוסף, הוא שיבח את מאמצי ההסברה בנושא ואמר כי הם תרמו לשיפור בנתוני התחלואה.

"הוספנו בהסברה שהביאה להגברת המודעות של המגיפה", אמר. "ולצערנו גם העליה במספר מקרי המוות שימשה אפקט מרתיע. כשכל אחד ראה לידו משפחות שמאבדות את יקיריהן התחילו לקחת את האזהרות יותר ברצינות".

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה ד"ר מסעד ברהום. ללא, אתר רשמי
"לצערי הרב, ימותו עוד המון אנשים - עשרות ביום, מאות בחודש". פרופ' ברהום/אתר רשמי, ללא

סייף מצביע גם על שיתוף אנשי הדת והעבודה עם הרשויות המקומיות. לדבריו, בכפר קאסם, דלית אל-כרמל, בית ג'ן ורהט - שם גובשו בין משרד הבריאות לרשות המקומית תוכניות עבודה להורדת רמת התחלואה - "הזרמנו תקציבים, הפעלו חמ"לים ברשויות, ובאמת כל הפעולות האלה ביחד עם ראשי הרשויות שהראו אחריות הביאו להצלחות ולהורדה המבוקשת בתחלואה וגם מאמצי האכיפה של המשטרה הלכו והשתפרו במיוחד בכל הנוגע לאכיפה בתוך היישובים, ראה מקרה סחנין ביום שישי האחרון כשהמשטרה פשוט הפסיקה חתונה בת שלושה ימים".

סייף הביע חשש מפני הסרת המגבלות מוקדם מדי, וטען כי היא יכולה לגרום להתרופפות בציות להנחיות. "אני מודאג מהיציאה מהסגר", הזהיר, "אסור לשנות את האווירה שקיימת עכשיו בחברה הערבית שהפנימה שיש דברים שאסור לעשות. אם נחזור ונחגוג אז כל מה שעשינו יכול להיעלם ולרדת לטמיון. חשוב יהיה מאוד להמשיך ולדחות את החתונות לשנה הבאה, לתקופה טובה יותר. צריך לשמור על החיים ולהישמר. נצטרך לצאת מהסגר באופן הדרגתי ממש כפי שחולה יוצא מבית חולים אחרי ניתוח".

כפר קאסם עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. איתן אלחדז/TPS, אתר רשמי
"מאמצי האכיפה של המשטרה הלכו והשתפרו". עוצר לילי בכפר קאסם, בספטמבר/אתר רשמי, איתן אלחדז/TPS

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ושדולת בריאות הציבור בכנסת, ח"כ ד"ר אחמד טיבי, בירך על המגמה, אך הזהיר כי למרות האופטימיות, המשך המגמה תלוי בהיענות להנחיות, וקרא לחיזוק ההסברה בשפה הערבית.

"יש שיפור בנתוני התחלואה בחברה הערבית. אבל זאת אופטימיות זהירה. הכל קשור בהמשך אי קיום התקהלויות והיענות להנחיות", אמר. "חייבים להרחיב ולחזק את ההסברה המקצועית בערבית. אני קורא לכולם לא להתקהל, לשמור על ההנחיות והכי הכי קל אבל הכי חשוב - מסכה מסכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully