וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור שר החוץ של האמירויות באנדרטת השואה בברלין הוא לא פחות מהיסטוריה

6.10.2020 / 22:29

הגעת בן-זאיד למקום בו שכנה לשכתו של היטלר היא אחד מצעדי הנורמליזציה החשובים שמדינתו יכלה לבצע. השר האמירתי ידע שהשואה נוגעת בכל ישראלי ויהודי, ורצה להשתמש בכך כדי לשגר מסר. במציאות שבה לא משתוללת מגיפה, האירוע היה תופס את הכותרות הראשיות במהדורות החדשות

בווידאו: אשכנזי ועמיתו מאיחוד האמירויות בביקור באנדרטת השואה בברלין/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

קשה להפריז בחשיבות של התמונות שיצאו היום (שלישי) מברלין. שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן-זאיד מבקר באנדרטת השואה בברלין, כשלצידו שר החוץ הישראלי גבי אשכנזי ומקבילו הגרמני הייקו מאס - זו לא פחות מהיסטוריה. במציאות אחרת, שבה לא משתוללת מגיפה ובכירי ממשלת ישראל לא מתחרים ביניהם בהפרת הנחיות הסגר, האירוע הזה גם היה תופס את הכותרות הראשיות של מהדורות החדשות.

הביקור הפומבי הזה, במקום בו שכנה לפני 75 שנה לשכתו של אדולף היטלר, הוא אחד מצעדי הנורמליזציה החשובים ביותר שאיחוד האמירויות הייתה יכולה לבצע. במדינה בה זיכרון השואה משחק תפקיד כל כך דרמטי, התמונות ליד עמודי הבטון שמדמות בית עלמין ענק נוגעות בכל ישראלי ובכל יהודי.

בן-זאיד ידע זאת היטב ורצה להשתמש בביקור הזה כדי לשגר מסר לישראלים וליהודים בכל העולם. מקורות שמעורים בנושא אומרים כי שר החוץ של האמירויות הוא זה שביקש לבקר במקום יחד עם אשכנזי, וכשהאמירתים עדכנו את הבית הלבן ושאלו אם מדובר ברעיון טוב, הם זכו לתגובות נלהבות.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד ושר החוץ, גבי אשכנזי בסיור במוזיאון השואה בגרמניה 6 באוקטובר 2020. רויטרס
לא פחות מהיסטוריה. בן-זיאד בסיור באנדרטת השואה בגרמניה, היום/רויטרס

שר החוץ של האמירויות הוא אחד מתוך רשימה קצרה ביותר של מנהיגים ערבים שביקרו במוזיאונים או אנדרטאות לזכר השואה. הראשון היה נשיא מצרים אנוואר סאדאת. במהלך ביקורו ההיסטורי בישראל ב-1977 הוא הגיע ל"יד ושם" יחד עם ראש הממשלה דאז מנחם בגין.

בינואר 1998 רצה יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת לבקר במוזיאון השואה בוושינגטון, אך הנהלת המוזיאון סירבה להזמין אותו. כתחליף ביקר ערפאת חודשיים לאחר מכן בבית אנה פרנק באמסטרדם. "רציתי לראות בעצמי את העובדות לגבי הסבל שהיהודים עברו", אמר אז.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד ושר החוץ, גבי אשכנזי בסיור במוזיאון השואה בגרמניה 6 באוקטובר 2020. רויטרס
מצעדי הנורמליזציה החשובים שאיחוד האמירויות יכלה לבצע. שרי החוץ בברלין, היום/רויטרס

השואה היא נושא רגיש ביותר ושנוי במחלוקת בעולם הערבי, במיוחד לאור הסכסוך הישראלי-פלסטיני והעובדה שבזמן מלחמת העולם השנייה היו מדינות ומנהיגים ערבים שתמכו בנאצים. אחת התפיסות הרווחות בעולם הערבי היא שהפלסטינים שילמו את המחיר על כך שמדינות המערב תמכו בהקמת מדינת ישראל כי רצו לנקות את מצפונן בנוגע לשואת היהודים.

במדינות ערביות רבות מערכת החינוך לא עוסקת כלל בלימוד מאורעות השואה, ובחלקן הכחשת שואה ואנטישמיות הן תופעה נפוצה בתקשורת ובשיח הציבורי והפוליטי. בשנים האחרונות חל שינוי איטי בנושא הזה באיחוד האמירויות וגם בערב הסעודית.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד ושר החוץ, גבי אשכנזי בסיור במהלך הצהרות לתקשורת 6 באוקטובר 2020. רויטרס
האמריקנים הביעו תמיכה בכינוס הפסגה. אשכנזי, בן-זיאד ומאס מוסרים הצהרה, היום/רויטרס

המארחים הגרמנים מאוד מרוצים מהפסגה שארגנו בין שרי החוץ של ישראל ואיחוד האמירויות. כדי לוודא שאשכנזי מגיע הם שלחו מטוס של חיל האוויר הגרמני להטיס אותו מנתב"ג לברלין. שר החוץ הגרמני הקפיד לעדכן את הבית הלבן מראש על יוזמתו לכינוס הפסגה, והבהיר שאינו מנסה לעקוף את ארצות הברית אלא רק לסייע ביישום ההסכם שנחתם לפני שבועיים בבית הלבן. מקורות שמעורים בנושא אמרו שהאמריקנים הביעו תמיכה במהלך ועודדו אותו.

הגרמנים גם עדכנו מראש את בכירי הרשות הפלסטינית במהלך שהם מקדמים. בכירים במדינה פנו לעמיתיהם הפלסטינים ושאלו אם יש נושא כלשהו שהיו רוצים שמאס יעלה בפני אשכנזי ובן-זאיד. הפלסטינים שעדיין רותחים על ההסכם בין ישראל לאמירויות הקשיבו והשיבו בשלילה.

שר החוץ גבי אשכנזי ומקבילו הגרמני הייקו מאס בברלין, גרמניה, 27 באוגוסט 2020. AP
רצה להתשמש בהסכם עם אמירויות כדי לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים. מאס/AP

שר החוץ הגרמני הדגיש בפני אשכנזי ובן-זאיד כי הוא לא רוצה שההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות יגרום לסוגיה הפלסטינית להידחק. להיפך, הוא רוצה למצוא דרכים להשתמש בהסכם כדי לדחוף לחידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. במסיבת העיתונאים בברלין קרא אשכנזי לפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן. "ככל שנגרור את זה יותר ונחכה יותר הסכסוך יעבור לדורות הבאים שיעמדו מול מציאות קשה יותר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully