וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של האמירויות ביקר באנדרטה לזכר השואה בברלין: "לעולם לא שוב"

עודכן לאחרונה: 6.10.2020 / 19:00

עבדאללה בן-זאיד הגיע לביקור במקום יחד עם השר אשכנזי ומקבילם הגרמני. אשכנזי חתם בספר המבקרים: "נוכחותנו כאן יחד מסמלת תחילת עידן של שלום בין העמים". בתום פגישתם המשולשת, אמר שר החוץ הגרמני: "מקווה שהמומנטום שנוצר יעזור להתניע את תהליך השלום במזרח התיכון"

בווידאו: אשכנזי ועמיתו מאיחוד האמירויות בביקור באנדרטת השואה בברלין/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שר החוץ גבי אשכנזי נפגש היום (שלישי) בברלין עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן-זאיד ושר החוץ של גרמניה הייקו מאס. זאת, לאחר שהשלושה ביקרו באנדרטה לזכר השואה בברלין. בסיום הפגישה, הם מסרו הצהרות לתקשורת בהן הביעו תקווה לשלום במזרח התיכון.

מאס אמר כי עצם הביקור המשותף באנדרטת השואה מראה כי תהליך הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא רציני. "זה לא היה ביקור מובן מאליו. אני מקווה שהמומנטום שנוצר יעזור לנו להתניע מחדש את תהליך השלום במזרח התיכון", מסר. "אנו זקוקים לצעדים בוני אמון וקוראים לכל הצדדים לנקוט צעדים כאלה. כדי להשיג שלום מלא במזרח התיכון חייבים שלום גם עם הפלסטינים, ופתרון שתי המדינות הוא הדרך הטובה ביותר להשיג זאת".

בן-זאיד מסר בהצהרתו כי מטרת השלום היא שגשוג אזורי. "דנתי עם השר אשכנזי על הצעות שונות לשיתוף פעולה - כמו מחקר ופיתוח או אנרגיה. יש לנו אינטרס משותף להביא ליציבות באזור", אמר. "לא נקבל לעולם טרור, הסתה וקיצוניות. אנחנו רוצים שתהיה תקווה לישראלים ולפלסטינים, כדי שיוכלו לעבוד יחדיו על פתרון שתי המדינות".

השר אשכנזי אמר כי הסכם השלום עם האמירויות הוא צעד היסטורי וכי "זהו מסר לכל עמי האזור". הוא הוסיף כי "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה ששר חוץ של מדינה ערבית נכח באנדרטה לשואה, התרגשתי מכך". לדבריו, הוא שוחח עם בן-זאיד בנוגע לשיתוף פעולה בתחומי המסחר והתעופה, וקרא לפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד ושר החוץ, גבי אשכנזי בסיור במהלך הצהרות לתקשורת 6 באוקטובר 2020. רויטרס
"המומנטום שנוצר יעזור להתניע את תהליך השלום במזרח התיכון". שרי החוץ מוסרים הצהרה, היום/רויטרס

בביקורם של השלושה באנדרטת השואה, בן-זאיד כתב בספר המבקרים וחתם אותו במילים "לעולם לא שוב" באנגלית ובערבית. זאת, כשמדובר בפעם הראשונה בה מבקר שר חוץ של מדינה ערבית באנדרטה לשואה.

אשכנזי חתם אף הוא בספר המבקרים וכתב כי "כאן בברלין, במקום בו שכנה מפקדתה הראשית של החיה הנאצית, אשר גזרה את גורלם של ששה מליונים מבני עמי ושלחה אותם אל המשרפות ותאי הגזים, אני עומד כאן דומם כשר החוץ של ממשלת ישראל וכמפקדו לשעבר של צבאה, כשלצדי ניצבים שר החוץ של ממשלת גרמניה ושר חוץ איחוד האמירויות".

"נוכחותנו כאן יחד מסמלת את תחילתו של עידן חדש. עידן של שלום בין העמים. חתימתנו המשותפת בספר הזכרון הינה כזעקה ושבועה משותפת: לזכור ולא לשכוח, להיות חזקים ולהבטיח שלעולם לא עוד", הוסיף שר החוץ.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד ושר החוץ הישראלי, גבי אשכנזי בסיור במוזיאון השואה,
שם חתמו שלוש השרים בספר הזכרונות של המוזיאון. משרד החוץ
דבריהם של שרי החוץ של גרמניה ואיחוד האמירויות בספר המבקרים של האנדרטה/משרד החוץ

הפסגה מתקיימת ביוזמת שר החוץ הגרמני, שהעלה את הרעיון בפגישה שקיים לפני שבועיים עם שגרירי ישראל ואיחוד האמירויות.

לצד הפסגה, אשכנזי ייפגש בנפרד עם שר החוץ של האמירויות וידון עמו בהתקדמות המגעים בין הצדדים על הנספחים השונים של הסכם השלום בין המדינות. מדובר על הסכמי צד בתחומי התעופה, הוויזות, היחסים הדיפלומטיים, השקעות, מדע וטכנולוגיה, מים, חקלאות, אנרגיה ועוד.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד ושר החוץ, גבי אשכנזי בסיור במוזיאון השואה בגרמניה 6 באוקטובר 2020. רויטרס
בן זאיד, מאס ואשכנזי בברלין, היום/רויטרס

"זה כבוד גדול ששרי החוץ של ישראל והאמירויות בחרו בברלין לארח את פגישתם הראשונה ההיסטורית", מסר אמש מאס. "הסכם השלום האמיץ בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא החדשות הטובות הראשונות במזרח התיכון זה זמן רב - ובו זמנית הזדמנות לקידום הדיאלוג בין ישראל והפלסטינים. עלינו לנצל את ההזדמנות הזו, וגרמניה ואירופה רוצות לעזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully