וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות אחר טעות: המשטרה איבדה כיוון - המעצרים בהפגנות אינם חוקיים

כרמי מוסק

9.10.2020 / 8:11

חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש קובע בדיוק מי מוסמך לאכוף את התקנות למלחמה בנגיף וכיצד. קריאה פשוטה שלו מעלה כי המעצרים שראינו בשבוע שעבר בהפגנות - אינם חוקיים

בווידאו: 38 מפגינים נעצרו בת"א לאחר עימותים עם שוטרים/מערכת וואלה! NEWS

האם לשוטר סמכות לעצור מי שעבר על הוראות חוק הקורונה ותקנות הקורונה? כל המגזרים הרגישו השבוע את נחת זרועם של השוטרים, שלעתים נוהגים באלימות בלתי סבירה לחלוטין. אין מקום לעצור את מי שעובר על התקנות או על סעיפי חוק שקובעים ברירות קנס. לדעתי, אין כלל עילת מעצר.

התקנות שקובעות את החובות המוטלות על האזרח מכוח חקיקת החירום הן במעמד זהה לכל התקנות האחרות שקובעות ברירות קנס. האם יעצרו אדם שפנס ברכבו אינו תקין? או שעבר באור אדום עם רכבו או הולך רגל במעבר חציה?

המפגינים צריכים להתאגד ולנקוט בהליך משפטי שיביא לפסיקה ברורה בעניין. מה קורה כשהדוח מגיע בדואר ובינתיים השוטרים עוצרים? לא ברור אם העצור מוזהר כדין טרם מעצרו. לא ברור אם נעשית כריזה כדין שההפגנה אינה חוקית ואם העצור שמע זאת והיה מודע לכך.

גם העבירה המיוחסת לעצור אינה ברורה. המשטרה טועה טעות חמורה כשהיא מייחסת לו עבירה של תקיפת שוטרים. התמונות והסרטונים מדברים בעד עצמם. אי ציות לתקנות - דהיינו אי שמירת מרחק בין אדם לאדם, ריחוק מהבית או הימנעות משימוש במסיכה - אינו מהווה עילת מעצר.

הפגנת הדגלים השחורים נגד רה"מ, נתניהו בתל אביב 1 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
התמונות מדברות בעד עצמן. אי ציות לתקנות - לא מהווה עילה למעצר/ראובן קסטרו

מדובר במשטרה שאיבדה כיוון, פועלת שלא כדין ופוגעת בציבור מפגינים שעומד על זכותו החוקתית להפגין. מישהו צריך להסביר זאת למשטרת ישראל. לשם כך בדיוק קיימים היועץ משפטי ובתי המשפט. דברים אלה עולים בבירור מהוראות חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) תש"ף - 2020.

סעיף 4 בחוק מקנה לממשלה סמכות להתקין תקנות הנוגעות למלחמה בנגיף באמצעים שונים - תקנות הכפופות לאישור של ועדה בכנסת. החוק קובע פתרונות למצבים שונים בעניין אישור הוועדה. סעיף 23 לחוק העוסק בענישה קובע כי העונש יהיה ברירת קנס, בלבד.

שוטר הוא אחד מאלה להם העניק החוק סמכות להטיל קנס. סעיף 26 בחוק קובע את הסמכויות שהוענקו למי שמוסמך להטיל קנס, בהן דרישת תעודה מזהה ומסמכים נוספים, הוראה על פיזור התקהלות שנעשתה בניגוד לאמור בתקנות והפעלת כוח סביר לצורך כך.

סעיף 28 עוסק באפשרות הענקת סמכויות נוספות לצורך קיום החוק והתקנות. סעיף 28א' לחוק מתייחס לסירוב לפיזור התקהלות בנסיבות המפורטות בחוק וקובע כי זו עבירה מנהלית, שבצידה קנס.

עוד בוואלה!

מפגינים שנעצרו על הפרת הנחיות: "הוחזקנו בצפיפות, השוטרים לא עטו מסיכות"

לכתבה המלאה
פעולות אכיפה של המשטרה בבני ברק 4 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
התמונות שאנחנו חוזים בהן בתקשורת אינן בגדר כוח סביר. בני ברק, השבוע/ראובן קסטרו

קריאת החוק מלמדת כי מטרתו לקבוע סוגי הגבלות לצורך מלחמה בהתפשטות הנגיף. ביצוע העבירות שנקבעות בו, או בתקנות המותקנות מכוחו - מביאות לענישה של ברירת קנס. בחוק, לא נזכרת אפשרות של מעצר. זאת אומרת - המחוקק לא העניק לשוטרים סמכות מעצר בגין העבירות שמצוינות בחוק.

לפיכך, לטעמי, אין למשטרה סמכות לעצור אדם בגין עבירות אלה. סמכותה מתמצה לכל היותר בהשתת "ברירת קנס", עליה ניתן לחלוק בבית המשפט, ולפיזור התקהלות בלתי חוקית תוך הפעלת כוח סביר - מונח שפורש בפסיקה פעמים רבות. התמונות שאנו חוזים בהן בתקשורת אינן בגדר הפעלת כוח סביר. טוב תעשה משטרת ישראל אם תפנים את סמכויותיה ותימנע מלנהוג בניגוד לחוק כפי שהוסבר לעיל.

הכותב הוא שופט בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, בורר ומגשר במשרד עורכי הדין בוגט-קידר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully