וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים בין הקלות, בכפוף לתחלואה: קבינט הקורונה דן במתווה היציאה מהסגר

עודכן לאחרונה: 5.10.2020 / 18:40

השרים מתכנסים לישיבה בנושא החמרת האכיפה והגברת ההסברה. משרד הבריאות ממליץ לקבל החלטות בעניין המשך ההגבלות אם מקדם ההדבקה יהיה נמוך מ-0.8, ומספר החולים המאומתים היומי יהיה פחות מ-2,000. בנוסף, תידון האפשרות להטיל סנקציות על עסקים שיפרו הנחיות

בוווידאו: רה"מ אומר שיקבל החלטות על הסגר אחרי שמחת תורה/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה מתכנס היום (שני) לישיבה בנושא החמרת האכיפה והגברת ההסברה. השרים דנים גם במדדים ובעקרונות לפיהם ייקבע אם ניתן לבצע הקלות בסגר, אך לא צפויה להתקבל החלטה בנושא היום. משרד הבריאות ממליץ לקבינט כי העקרונות והמדדים ליציאה מהסגר יכללו המתנה של שבועיים לפחות בין סבבי הקלות בסגר ובכפוף לעמידה במדדי תחלואה ולא על פי תאריכים קבועים מראש, עצירת ההקלות במקרה של החמרה בתחלואה והטלת הגבלות חריפות יותר באזורים בהם יש תחלואה חריפה יותר.

בנוסף, מציע המשרד לקבינט הקורונה לבצע הערכת מצב ב-12 באוקטובר ולקבל החלטות בעניין המשך הסגר בהתאם לנתוני התחלואה. לפי המלצת המשרד, אם מקדם ההדבקה יהיה קטן מ-0.8 (כלומר, שחולה קורונה ידביק פחות מאדם אחד שבא איתו במגע) ומספר החולים המאומתים היומי יעמוד על 2,000 ומטה - ניתן יהיה להתקדם לשלב הראשון של פתיחת המשק מחדש. אם מקדם ההדבקה יהיה גבוה מ-0.9 יהיה על הממשלה לשקול את עצירת ההקלות, ואם המקדם יהיה גבוה מ-1.1 על הממשלה יהיה להטיל הגבלות מחדש.

טרם קבלת החלטה על מתן הקלות, במשרד הבריאות מבהירים כי יהיה צורך לוודא את קיומם של שלושה עקרונות: ממוצע של לפחות 30 אלף בדיקות ביום, שיעור חולים מאומתים שנמצא במגמת ירידה ולא עולה על 5% מסך הבדיקות ושיעור חולים קשים שלא עולה על 3% מסך החולים המאומתים.

אסטרטגיית היציאה שמוצגת בקבינט הקורונה

  • המתנה של שבועיים לפחות בין סבבי הקלות ובכפוף לעמידה במדדי תחלואה
  • עצירת ההקלות במקרה של החמרה בתחלואה
  • הטלת הגבלות חריפות יותר באזורים בהם יש תחלואה חריפה יותר
אכיפת הגבלות התנועה ברחבי הארץ במסגרת מבצע "אחריות מנצחת" של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
דיון בהגדלת מספר הפקחים. אכיפת ההנחיות בחגים/דוברות משטרת ישראל

במשרד האוצר דורשים פתיחה מלאה של כלל מקומות העבודה במגזר הפרטי שאינם מקבלים קהל, תחת מגבלות התו הסגול. לדברי גורמים באוצר, "אנחנו לא רואים סיבה לא לפתוח את מקומות העבודה ללא קבלת קהל, יש להחזיר אותם לפעילות מלאה".

על פי הערכות הגורמים, הימשכות הסגר לאחר החגים תביא לפגיעה בסך 13 מיליארד שקלים בתוצר הלאומי - נזק בשווי 25 מיליארד שקלים בסך הכול מאז תחילת הסגר. באוצר מעריכים כי פתיחתם המוקדמת של העסקים שאינם מקבלים קהל תביא לחיסכון של כשבעה מיליארד שקלים למשק.

מסדר היום המעודכן של הקבינט שהופץ לשרים, עולה כי הם ידונו באפשרות להטיל סנקציות כלכליות על בעלי עסקים שיפרו את ההנחיות, כולל שלילת הזכות לקבל הטבות או סיוע כלכלי מהמדינה.

שר האוצר ישראל כץ מתכוון להציג בפני קבינט הקורונה הצעה לפתיחת העסקים הפרטיים שאינם מקבלי קהל, מיד בסיום חג הסוכות. באירוע סוכות פוליטי ששודר ברשתות החברתיות, כץ שב על התנגדותו לסגר הכללי ואמר כי אין להשבית את המשק תמורת ביטול ההפגנות.

עוד בוואלה!

השתתף במסיבה למרות שנדבק בקורונה: כתב אישום ראשון הוגש בגין הפצת המחלה

לכתבה המלאה

הגבלות הסגר

  • מגבלת יציאה של עד קילומטר ממקום המגורים
  • איסור שהייה בביתו של אדם אחר
  • לא יתקיימו הפגנות בזמן הסגר הכללי אלא בקבוצות של 20 איש
  • המפגינים לא יורשו להתרחק יותר מק"מ מכתובת ביתם
  • יאסר אירוח בסוכה בזמן החג
  • איסור שהייה בחופי הים, למעט לצורך פעילות ספורט (כולל שחייה)
  • השבתת כלל מקומות העבודה, כולל שווקים, למעט עסקים חיוניים
  • מגבלת התקהלות של עד 20 איש בשטח פתוח ו-10 במבנה סגור
  • הפגנות ותפילות עד 20 משתתפים בשטח פתוח, במרחק ק"מ מהבתים
  • הגבלת מספר הנוסעים ברכב עד 3 בני אדם, לא כולל אנשים שגרים יחד
  • התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת

בנוסף, שרי הקבינט מקבלים סקירה על נתוני התחלואה העדכניים. היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמרו כי יש ירידה במספר החולים המאומתים אך גם יש ירידה במספר הבדיקות - במיוחד בציבור החרדי. לדברי גמזו, החרדים מהווים 16% מהאוכלוסייה, אך 40% מהחולים המאומתים.

לפי הנתונים שהציג בן שבת, חלה ירידה גם באחוז המאומתים מכלל הבדיקות - מ-15% לפני כשבוע ל-11% כיום. בנוסף חלה גם התמתנות במספר החולים הקשים. ממונה הקורונה גמזו ציין כי מקדם ההדבקה גם הוא במגמת ירידה ועומד כעת על כ-0.98.

בכירים במשרד הבריאות טוענים כי חרף הסימנים הראשונים לבלימת ההדבקות עדיין לא ניתן לקבל החלטות על בסיס הנתונים הללו ויש צורך בזמן נוסף כדי להחליט איזה צעדים לבצע בנוגע לסגר. נושא נוסף על סדר היום יהיה תכנית הסברה לאוכלוסיית הקשישים. זאת, יחד עם קבלת החלטה לפיה ניתן יהיה לבקר קשישים עריריים בביתם בכפוף להנחיות.

כמו כן, השרים דנים בהצעת ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו, להגדיל משמעותית את סכום הקנסות על מפרי ההנחיות. סוגיה נוספת שתעלה לדיון היא הגדלת מספר הפקחים לאכיפת הנחיות הקורונה.

פרויקטור הקורונה רוני גמזו קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
מציע להעלות את סכום הקנסות שיוטלו על מפרי התקנות. גמזו/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

פרופ' גמזו צפוי להציג המלצה לפיה ללא קשר ליציאה מהסגר, יש להקים צוותים להכנת מתווה בשלושה נושאים: מערכת החינוך, פעילות נתב"ג ורישום אנשים בכניסה לבתי עסק. כך למשל, גמזו ממליץ לבצע שינוי במתווה הקפסולות הקיים במערכת החינוך, תוך בדיקה של הצעדים שננקטו במדינות שונות בעולם, ובחינת הפעולות האפקטיביות ביותר. בנתב"ג מציע ממונה הקורונה לבצע מקצה שיפורים בכל הקשור לעמדות בדיקה לנכנסים לישראל, משום שהיום אין כאלו. בנוסף, הוא ממליץ לבצע רישום דיגיטלי בכניסה לעסקים.

כמו כן, גמזו יציג נתונים המראים כי השפעת הסגר השני על תנועת אזרחים במדינה קטנה מהשפעתו של הסגר הראשון, בכל המגזרים, ובמגזר הערבי ההשפעה קטנה במיוחד. הנתונים מבוססים על מחקר של חוקרים מאוניברסיטת ת"א שהתבססו על אפליקציות מיקום שונות. לפי הנתונים שיוצגו לקבינט לא זוהה הבדל בתנועתיות של אזרחים בין הימים שלאחר ראש השנה כאשר היה סגר חלקי לבין השבוע שאחרי יום הכיפורים - אז היה סגר מלא.

אכיפת הסגר באיילון דרום, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
ההמלצה: הערכת מצב בעוד שבוע. אכיפת הסגר בנתיבי איילון, אתמול/ראובן קסטרו

בהתאם להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, הובאו לישראל 200 ערכות בדיקה חדשות ומהירות שקיבלו את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) וכיום נמצאות תחת בדיקה של המכון הביולוגי לגבי רמת הדיוק שלהן. אם יימצאו יעילות, ערכות אלו יוכלו לסייע בפתיחת אולמות ומקומות עבודה, בילוי ופנאי. במקביל, גם חברות מקומיות פועלות לפתח חלופות מהירות לבדיקות לאיתור הנגיף, בכפוף לבדיקת המכון הביולוגי.

גורמים מקצועיים במשרד הביטחון יציגו לקבינט כי הליך פיתוח חיסון נגד הקורונה במכון הביולוגי עומד בלוחות הזמנים. בשבוע הבא עתיד להתחיל ניסוי שיאפשר לאמוד את הזמן שיידרש להמשך הפיתוח, בעוד היעדר שקבע נתניהו בתיאום עם המכון ומשרד הבריאואת לייצור סדרתי של החיסונים הוא חודש אפריל. במקביל, המטה לביטחון לאומי ומשרד הבריאות רכשו מנות חיסון עליהן עובדות חברות זרות.

גורמים צבאיים מתכוונים להציג בישיבת הקבינט את הכוונה לחדד את הליך קטיעת שרשראות ההדבקה במפקדת אלון, בפיקודו של תת-אלוף ניסן דוידי. במסגרת זו תוקם סיירת שתכלול מאות גורמים במטרה לשטח את עקומת הנדבקים.

מוקד מכבי, רמת השרון 5 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
מעבדה לבדיקות קורונה, היום/ראובן קסטרו

שר הביטחון בני גנץ אמר לקראת ישיבת קבינט הקורונה כי "אם ירידת התחלואה תימשך - נפעל לאפשר את צמצום המגבלות ופתיחת עסקים שאינם מקבלים קהל והפעלת החינוך לגיל הרך אחרי חג הסוכות". צוות השרים החברים בקבינט מטעם כחול לבן החליט, בהתאם לגורמי המקצוע, כי יש לקבל אסטרטגיית יציאה מדורגת ושקופה. לעמדתם, השלב הראשון בצמצום המגבלות יכלול פתיחת עסקים שאינם מקבלים קהל במתווה התו הסגול והפעלת החינוך לגיל הרך, והוא יחל מיד לאחר חג הסוכות, אם מגמת הירידה בתחלואה תימשך.

ראש הממשלה אמר אתמול כי ההחלטות הנוגעות להמשך הסגר הכללי לבלימת התפשטות הקורונה יתקבלו רק ביום חמישי. זאת, על מנת שניתן יהיה להעריך אם קיימת ירידה בתחלואה בעקבות המגבלות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה ממפקדת הקורונה בבסיס פיקוד העורף. 07 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום, אתר רשמי
ידונו בהמשך המגבלות. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, תומר אפלבאום

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 2,905 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-268,175. אתמול התקבלו תוצאות עבור 24,729 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 11.7%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים.

מספר החולים הפעילים הוא 65,063. בבתי החולים מאושפזים 1,624 חולים, מתוכם 215 מונשמים ו-878 חולים קשה. נכון להיום מתו 1,719 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

אתמול אובחנו 2,557 בני אדם בקורונה. מספר הבדיקות היה 23,164, מתוכן 11% חיוביות לנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully