וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהבסיסים לבית החולים: לראשונה רופאים צבאיים יסייעו במאבק בקורונה בחיפה

5.10.2020 / 6:30

ברמב"ם מכשירים צוותי רפואה צבאיים לשילוב במחלקות הקורונה, ומאות חיילי פיקוד העורף ייפרסו בשכונות להסברה ופינוי חולים. זאת, כחלק מפיילוט לפעילות מוגברת של צה"ל למאבק בנגיף בערים הגדולות. ראשת העיר בירכה על המהלך, אך התושבים חוששים מ"משטר צבאי"

בווידאו: הערכת מצב של פיקוד העורף בטבריה/צילום: אלי אשכנזי, עריכה: עמית שמחה

פיקוד העורף וחיל הרפואה יחלו לפעול בחיפה על מנת לסייע לעירייה, למשטרה ולגורמי הרפואה בבלימת התפשטות נגיף הקורונה. מדובר בפעם הראשונה מקום המדינה שחיל הרפואה של צה"ל יטפל באזרחים. בבית החולים רמב"ם בעיר החלו אתמול (ראשון) הכשרות לצוותים רפואיים מהחיל, שישתלבו במערך הטיפול בקורונה. בנוסף, מאות לוחמי חטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף ייפרסו מחר בשכונות השונות. לטענת התושבים, המהלך מגיע בשל כישלון העירייה בניהול המשבר.

בבית החולים רמב"ם, בו מאושפזים 85 חולי קורונה, ש-52 מהם במצב קשה ו-23 מונשמים, יסייעו צוותי רופאים, אחיות וכוחות עזר מצה"ל במחלקה התת-קרקעית. מנהל בית החולים, ד"ר מיקי הלברטל, בירך הבוקר את הסגל הרפואי שהגיע לחפיפה מול צוות רמב"ם על תחילת שיתוף הפעולה.

בנוסף לסיוע הרפואי, הפעילות של פיקוד העורף בעיר תחל כפיילוט לבחינת השיטות למאבק בנגיף בערים הגדולות. במסגרת המבצע, לו נבחר השם "ההר הירוק תמיד", החיילים יובילו את ההסברה, נטילת הדגימת ופינוי החולים בשכונות השונות, יחד עם ארגוני מתנדבים, יקימו נקודות בדיקה ויבחנו אם יש צורך בסיוע לתנאי הבידוד של הנדרשים בכך. הפיקוד יפעל בתיאום עם העירייה, המשטרה וגורמי הרפואה, תחת ניהולה של ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם.

הכשרת צוותים רפואיים מצה"ל לסיוע במחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה, 4 באוקטובר 2020. דוברות רמב"ם, אתר רשמי
הכשרת הצוותים הרפואיים ברמב"ם, היום/אתר רשמי, דוברות רמב"ם

"זו גאווה גדולה שלנו שצוות הנהגת חיפה נבחר על ידי פיקוד העורף להיות שותף", כתבה קליש רותם בחשבון הפייסבוק שלה, ויצאה נגד הקולות הקוראים להקלה באכיפה. "בימים בהם נדרשת אכיפה יותר קפדנית, אתם כותבים לי ומבקשים דווקא להקל. אתם מבקשים להשאיר את הפארקים פתוחים, לא לקנוס את מי שמגיע לחופים, מתחננים לא להקשות על החיים הקשים ממילא", מסרה.

היא הוסיפה כי "דווקא בימים אלה, הייתי שמחה שנהפוך את המסר. במקום לשאול 'למה הם עושים לי את זה?', תשאלו: 'איך אני יכול/ה לעזור להם? ובעצם, לכולנו".

עוד בוואלה!

דובר צה"ל על הסיוע באכיפת הסגר: יעילות החיילים אינה גבוהה

לכתבה המלאה

אולם במקומונים השונים בעיר תוארה ההודעה על המהלך כ"מכבסת מילים", שנועדה לכסות על הטיפול הלקוי של העירייה. "בשעות האחרונות מפיצים סיפורים ונסיונות הפחדה עם פייק ניוז על 'משטר צבאי' בחיפה", הגיבו בעירייה, תוך התנערות מההאשמות. "אז בואו נדייק: פיקוד העורף לא 'משתלט' על העיר. הוא מגיע ככוח עזר לסייע לעיריית חיפה, למשטרה ולגורמי הרפואה, במטרה להביא להורדת מדדי התחלואה".

לדברי העירייה, "החיילים והמפקדים של פיקוד העורף, שפועלים בכל הארץ מאז פרוץ המגיפה, עושים מלאכת קודש במסירות רבה. הפרסומים הכוזבים האלה פוגעים גם בהם, וחבל".

בית חולים רמב"ם, חיפה, 23 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
נבחר משום שהוא ביה"ח הגדול בצפון ובשל מיעוט מחלקות פנימיות. בי"ח רמב"ם/ראובן קסטרו

צה"ל נרתם למשימת הסיוע למערכת הבריאות הציבורית בסיכום עם משרד הבריאות ולבקשתו. במסגרת הסיוע, יפתחו שתי מחלקות קורונה גדולות בבית החולים התת קרקעי לשעת חירום, שהופעל בשבוע שעבר לראשונה מאז שהוקם.

על הפיילוט בבית החולים הממשלתי רמב"ם, הוחלט גם בגלל שהוא בית החולים הגדול בצפון וגם כיוון שיחסית יש בו מעט מחלקות פנימיות, ועקב הקורונה עוד פחות. מחמש "וחצי" מחלקות בשגרה, נותרו שלוש, והמשך קליטת חולי הקורונה היה יכול להביא לצמצום גם באלה. המחלקות שפותח חיל הרפואה ברמב"ם עם צוותים שלו, הן "תוספת כוח אבסולוטית" למערך של בית החולים.

"זה כמו משלחת סיוע לחו"ל", אומרים בצה"ל על כוח חיל הרפואה שהגיע לרמב"ם. בכוח בפיקודו של מפקד הרפואה של פיקוד צפון אל"מ ד"ר ארז קרפ, ישנם עשרות רופאים, אחיות וכוחות סיוע נוספים. מדובר בכוח רפואי מהמערך הסדיר, שעד היום מעורבותו במיגור המגיפה הייתה פנים-צה"לית. אתמול הגיעה המשלחת לרמב"ם, והחלה הדרכה של אנשי הצוות לעבודה במרכז הרפואי. פתיחת המחלקות צפויה לאחר שמחת תורה, ביום שלישי הבא.

הסיוע בטיפול ברמב"ם עלול לפגוע בטיפול בחיילי צה"ל

המחלקות שיפעיל חיל הרפואה גדולות יותר ממחלקה אזרחית רגילה, שקיבולתה בדרך כלל כ-30 חולים. תפיסת הפעולה של הסיוע הצה"לי, היא שילוב בכוח אדם של רמב"ם לעבודה הרמונית יותר, כך שרופא בכיר אחד בכל צוות יהיה רופא של רמב"ם, אבל רוב כוח האדם יהיה צבאי.

לסיוע שמעניק צה"ל, יש מחיר מבחינת המענה הרפואי שמוענק לחיילי צה"ל, משום שרוב חיילי המילואים של חיל הרפואה עובדים בבתי החולים האזרחיים. באשר לחיילי צה"ל עם קורונה, רוב החולים בצה"ל במצב קל ומאושפזים במתקני החלמה צה"ליים. המעט שבמצב קשה מקבלים גם כך טיפול בבתי החולים הממשלתיים.

רוב הציוד והאספקה לתוספת כוח האדם יגיעו מרמב"ם, רכש של משרד הבריאות. כך גם תרופות, אוכל, ביגוד ועוד. גם מכונות הנשמה הן של בית החולים. מצה"ל יביאו את אמצעי הניטור שהצוותים רגילים להם, ובינתיים החלה גם התקנת טלוויזיות, מצלמות, מערכות תקשורת, FI-WI, והקמת חמ"ל. הצוותים יקבלו מגורים ליד בית החולים במלוניות, ובסופי השבוע יצאו הביתה. סגן קרפ"ר אל"מ ד"ר נעם פינק, שהוא קודמו של אל"מ ד"ר קרפ בפיקוד צפון, יגבה אותו במהלך יציאותיו.

חיילי פיקוד העורף ברחובות בני ברק, 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מאות חיילים בשכונות. פיקוד העורף בבני ברק, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

פיקוד העורף שלח לעיר את חטיבת החילוץ בפיקודו של אל"מ שלומי בן מוחה, שתתגבר את כוחות מחוז חיפה של הפיקוד, עליו מופקד אל"מ אלעד אדרי. בשלב ראשון מדובר בכ-200-300 חיילים, שרובם בשירות סדיר. המשימה האינטנסיבית שיועדה להם, היא בת 14 יום, ובהנחה שעד תום שלב זה יורגש שיפור, הם צפויים להישאר עוד עשרה ימים בעיר, בכוח מצומצם, כדי לתחזק את השיפור המיוחל. לפי התכנית, אחרי שיסיימו עם חיפה הם יעברו לעיר אדומה אחרת.

באופן מעשי, כניסת הצבא לעיר כבר החלה היום כשראשוני החיילים נפגשו עם ראשת העיר וארגוני מתנדבים ואף חלק מהרבנים. מטרת צה"ל היא "לסייע לעיר לעזור לעצמה לחזור לעצמה", כלומר צה"ל יישאר "כינור שני" למאמץ.

היה אמנם מבצע דומה בשכונת רמות בירושלים, אבל לא בעיר שלמה - והפעם מדובר בעיר של יותר מרבע מיליון תושבים. צה"ל צפוי לפרוש מתחמי בדיקות, לסייע למערך החקירות האפידמיולוגיות, למפות ולרכז מאמץ במוקדי התחלואה הגדולים יותר בעיר. המאמץ כולל גם את אגף הרווחה בעירייה, והחיילים יסיייעו למשפחות הזקוקות לבידוד, עם משלוחי אוכל לביתם. החיילים יסייעו גם במאמץ ההסברה.

לפי נתוני משרד הבריאות, בחיפה אובחנו 4,679 חולי קורונה מפרוץ המגיפה, בהם 1,387 חולים פעילים. 7,346 בדיקות נערכו השבוע בעיר, ו-8.7% מהן חזרו חיוביות - 645 חולים חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully