וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לפני הבחירות: טראמפ ורעייתו מלניה נדבקו בקורונה

סוכנויות ידיעות וברק רביד

עודכן לאחרונה: 2.10.2020 / 13:38

הנשיא בן ה-74, שמיעט לעטות מסיכה וזלזל בחומרת הנגיף, נדבק ככל הנראה מיועצת קרובה שלו: "נעבור את זה יחד". רופא הבית הלבן אמר כי אין לשניים תסמינים וכי הוא מצפה שהנשיא ימשיך בעבודתו כרגיל. לא ברור אם זה ישפיע על העימות הבא מול ביידן בעוד שבועיים

בווידאו: דונלד טראמפ מספר כי עבר בדיקת קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הבוקר (שישי) כי הוא ורעייתו, מלניה טראמפ, אובחנו כחולים בקורונה. זאת, לאחר שהיועצת הקרובה שלו, הופ היקס, נדבקה בעצמה בנגיף. ההודעה מגיעה בישורת האחרונה של הקמפיין הנשיאותי של טראמפ, המתמודדד על כהונה שנייה, וכחודש לפני מועדן של הבחירות.

"הלילה, הגברת הראשונה של ארצות הברית ואני אובחנו כחיוביים לקוביד-19. אנחנו נתחיל את תקופת הבידוד שלנו ותהליך ההחלמה מיד", צייץ הנשיא. "נעבור את זה יחד", הוסיף. הנשיא האמריקני, בן 74, נמצא בקבוצת הסיכון הן בשל גילו והן מפני שהוא סובל מעודף משקל. לא ברור היכן טראמפ והיקס נדבקו, אך הנשיא אמר כי ייתכן שהוא הועבר להם דרך מישהו מהצבא או רשויות אכיפת החוק.

במסמך רשמי עליו חתום רופאו של טראמפ, שון קונלי, שפרסמה רשת ABC, נכתב כי השניים חשים בטוב נכון לעכשיו. "אני מצפה מהנשיא להמשיך למלא את חובותיו ללא הפרעה במהלך תקופת ההחלמה", נכתב.

לפי דיווחים, בכירים רבים בממשל ובקונגרס יידרשו להיכנס לבידוד בעקבות ההתפתחות הדרמטית. הבית הלבן טרם השיב אם סגן הנשיא מייק פנס נבדק אחרי שטראמפ אובחן. פנס איחל לזוג החלמה מהירה ואמר כי הוא וקארן אשתו שולחים להם את "אהבתם ותפילותיהם". בציוץ בטוויטר כתב פנס כי "אנו מצטרפים למיליונים ברחבי אמריקה ומתפללים להחלמתם המלאה והמהירה".

שר החוץ, מייק פומפאו, אמר כי הוא נבדק ויצא שלילי, אך הוא שוקל אם לצאת למסע ביקורים מתוכנן באסיה. לדבריו, הוא נפגש בפעם האחרונה עם טראמפ לפני יותר משבועיים.

טראמפ ומלניה בשדה התעופה הבינלאומי בקליבלנד, אוהיו, ארצות הברית, 29 לספטמבר 2020. רויטרס, רויטרס
אובחנו כחולים. דונלד ומלניה טראמפ/רויטרס, רויטרס

ברשת CNN דווח כי קבוצה קטנה של גורמים רשמיים ידעה אתמול שהיקס אובחנה חיובית לנגיף, אך טראמפ נסע בכל זאת לאירוע איסוף תרומות בניו ג'רזי והדוברת שלו ערכה תדרוך לעיתונאים.
אין לדעת אם האבחון של טראמפ כחיובי לקורונה ישפיע על קיומו של העימות הנשיאותי הבא, שאמור להיערך בעוד שבועיים בפלורידה. הנשיא כבר ביטל נסיעה מתוכננת למדינה, שתהיה אחת הזירות המרכזיות בבחירות בחודש הבא.

בעקבות התנהלותו וטיפולו במשבר הבריאותי, שגבה את חייהם של יותר מ-208 אלף בני אדם ברחבי ארצות הברית, טראמפ זכה לביקורת חריפה.

הנשיא האמריקני ערך בשבועות האחרונים עצרות בחירות בהשתתפות אלפי אנשים, למרות אזהרות מומחים לבריאות הציבור מפני התקהלויות המוניות. כמו כן, הוא נמנע מעטיית מסיכות, ומתח ביקורת על אחרים שהקפידו על כך. ככלל, הוא הפחית בחומרת המגיפה, ורק אתמול הצהיר כי סופה נראה באופק.

טראמפ ודוברת הבית הלבן הופ היקס בבית הלבן - 29 למרץ 2018. AP, AP
שהו ביחד בדרך לעימות. טראמפ עם היועצת הופ היקס/AP, AP

בעימות בין השניים, טראמפ לעג ליריבו במרוץ, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, בנושא המסיכות. "אני לא עוטה מסיכות כמוהו. בכל פעם שאני רואה אותו, יש לו מסיכה. הוא יכול לדבר במרחק 200 רגל ממני והוא יופיע עם המסיכה הגדולה ביותר שאי פעם ראיתי", אמר.

ביידן השיב לו: "מנהל הסוכנות שלו לבקרת מחלות ומניעתן אמרו שאם כולם יעטו מסיכות וישמרו על ריחוק חברתי מעכשיו ועד ינואר. נוכל להציל עד 100 אלף בני אדם. זה משמעותי".

טראמפ אישר הלילה בראיון לרשת פוקס כי היקס אובחנה חיובית לנגיף הקורונה. מוקדם יותר דווח בבלומברג כי היקס שהתה עם הנשיא במטוס הנשיאותי בדרך לעימות מול המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן ביום שלישי האחרון, וכן בטיסה למינסוטה ביום רביעי.

הנשיא טראמפ מסר בריאיון כי הוא ואשתו עברו בדיקה. "בכל מקרה אנו בבידוד, אם יש לנו את זה? אני לא יודע", אמר טראמפ במהלך הראיון הטלפוני. "פשוט עשיתי בדיקה ונראה מה יקרה".

אחרי שנודע שהשניים אובחנו כחיוביים לקורונה, הגברת הראשונה כתבה בטוויטר: "כפי שעשו יותר מדי אמריקנים השנה, נשיא ארצות הברית ואני נכנסים לבידוד בבית אחרי שאובחנו חיוביים לקוביד-19. אנו מרגישים טוב, ואני דחיתי את כל פגישותיי הקרובות". עוד הוסיפה רעיית הנשיא: "ודאו שאתם נשארים בטוחים, כולנו נעבור את זה יחד".

בעולם שולחים איחולים, בסין עוקצים

טראמפ אינו המנהיג הראשון בעולם שאובחן כחולה בקורונה. מוקדם יותר השנה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו נדבקו אף הם בנגיף. שניהם החלימו מאז, הגם שג'ונסון נזקק לטיפול בחמצן כדי לייצב את הנשימה שלו במהלך האשפוז.

מדינות רבות ברחבי העולם שלחו איחולי החלמה לטראמפ ולרעייתו. ממשלת בריטניה הביעה תקווה שהנשיא האמריקני יחלים במהירות. "כולנו רוצים לשלוח את מיטב איחולינו לנשיא טראמפ, לגברת הראשונה ולמשפחת טראמפ, ולאחל להם החלמה מהירה", מסר שר השיכון הבריטי רוברט ג'נריק לרשת סקיי. "פוליטיקה בצד, כולנו רוצים לראות אותו ואת אשתו מבריאים בהקדם".

הקרמלין אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאחל לטראמפ להבריא במהירות, ומסרים דומים נשמעו מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר דברים ברוח דומה. "כמו מיליוני ישראלים, שרה ואני חושבים על הנשיא דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ, ומאחלים לחברינו החלמה מהירה ומלאה".

בסין, שאותה מאשים טראמפ בהתפשטות המגיפה לרחבי העולם, עקצו את הנשיא. "הוא משלם את המחיר של ההימור שלו", צייץ חו שיג'ין, העורך הראשי של העיתון הממשלתי "גלובל טיימס", על כך שטראמפ בחר להמעיט במכוון בחומרת הקורונה. לדברי עורך העיתון, המוביל קו נצי, זה עשוי "להשפיע בצורה שלילית" על הקמפיין של טראמפ.

טראמפ במאי: "לא פגיע בשום צורה"

גורמים רבים בבית הלבן כבר אובחנו חיוביים לנגיף, בראשם, עד הלילה, היועץ לביטחון לאומי לשעבר רוברט אובריאן והדוברת של סגן הנשיא. מאז, הבית הלבן העביר בדיקות קפדניות ליועציו של הנשיא ושל סגנו, ולכל מי שבא עמם במגע, כולל לכתבים.

למרות זאת, טראמפ התייחס בביטול לחששות מפני הידבקות בווירוס, וסירב לציית לתקנות שמירת הבריאות הבסיסיים, כולל אלו שהוציא ממשלו, כמו עטיית מסיכות בציבור ושמירה על מרחק. במקום זאת, הוא המשיך ללחוץ ידיים לאנשים, והמשיך לקיים עצרות המוניות עם אלפים מתומכיו.

"אני לא מרגיש שאני פגיע בשום צורה", אמר טראמפ לכתבים עוד בחודש מאי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באירוע בחירות בקרוליינה הצפונית, 19 בספטמבר 2020. רויטרס
ללא מסיכה. טראמפ באירוע בחירות בקרוליינה הצפונית, ספטמבר/רויטרס

כניסתו של טראמפ לבידוד, חודש בלבד לפני הבחירות, עשויה לפגוע בהמשך הקמפיין שלו, בעודו מפגר בסקרים אחרי יריבו הדמוקרטי. לא ברור אם ביידן עצמו עבר בדיקות, אחרי שנכח לצד טראמפ על במת העימות שלשום, ואם הוא מתכנן לעצור את הקמפיין שלו. סגן הנשיא בן ה-77 נותר חודשים ארוכים בביתו בדלוואר עם פרוץ המגיפה, והוא נוהג לחבוש מסיכות בכל אירוע שבו הוא משתתף.

שאלות רבות צפויות לעלות עתה לגבי התנהלות הבית הלבן, ומדוע עבר זמן כה רב עד שטראמפ נבדק לאור האספקה הבלתי-נדלית של בדיקות קורונה מהירות שברשות הממשל. זאת בזמן שארצות הברית עדיין מתקשה לגבש תכנית לפתיחה בטוחה של הכלכלה שלה לפני שהושגה שליטה על המגיפה ופותח חיסון יעיל.

מה יקרה אם טראמפ לא יוכל לתפקד?

בשלב זה אין סימנים לכך שטראמפ לא יכול לתפקד או עם תסמינים כלשהם, אך הבדיקות החיוביות מעלות שאלות לגבי מה יקרה אם הוא לא יוכל לתפקד.

התיקון ה-25 לחוקה מפרט את הנהלים שבהם נשיא יכול להכריז על עצמו כמי "שאינו יכול למלא את הסמכות והחובות" של הנשיאות. אם טראמפ יבחר לעשות זאת, הוא יצטרך להעביר מכתב כתוב לנשיא הזמני של הסנאט, הסנאטור הרפובליקני צ'אק גרייסלי, וליו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי. פנס ישמש הנשיא בפועל עד שטראמפ יעביר הצהרה כתובה שבה הוא טוען שהוא שב לאיתנו.

פרט לטראמפ, גם סגן הנשיא ורוב חברי ממשלו יכולים להכריז שהנשיא אינו יכול למלא את תפקידו, וגם אז פנס ישמש הנשיא בפועל באופן מידי - עד שטרפ יספק הצהרה כתובה שלפיה הוא כשיר לתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully