וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון וישראל הסכימו על מו"מ בתיווך ארה"ב והאו"ם על סימון הגבול הימי

עודכן לאחרונה: 1.10.2020 / 22:04

שר האנרגיה שטייניץ אמר כי השיחות יהיו ישירות וייערכו בבסיס יוניפי"ל בדרום לבנון, בעוד יו"ר הפרלמנט הלבנוני אמר שהן עקיפות. זאת הפעם הראשונה זה 30 שנה שיתקיים מו"מ בין המדינות, אחרי שמהלך דומה נכשל בשנה שעברה. וושינגטון: "הסבב הראשון - כנראה בעוד שבועיים"

בווידאו: גבול ישראל - לבנון/צילום: רויטרס

בכירים בלבנון ובישראל הודיעו היום (חמישי) כי הושגו הבנות לתחילת משא ומתן על שרטוט הגבולות הימיים בין המדינות בתיווך ארצות הברית ובחסות האו"ם. בשבועות האחרונים, בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, המשבר הכלכלי בלבנון והביקורת הפנימית על חיזבאללה, החליטו בוושינגטון לחדש את המאמצים להתניע את המשא ומתן בין ישראל ללבנון.

בין ישראל ללבנון לא התקיים משא ומתן מדיני ישיר זה 30 שנה, והתנעתו תהיה הישג מדיני גדול לממשל טראמפ שתיווך בין הצדדים, בהמשך להסכמי הנורמליזציה שתיווך בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין.

מוקדם יותר, העריך עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, דיוויד שנקר, בתדרוך לכתבים כי השיחות יתחילו בשבוע של ה-12 באוקטובר. "הסבב הראשון יהיה ככל הנראה ב-14 באוקטובר אך זה לא נסגר סופית", אמר. שנקר, שיתווך בין הצדדים, ונציג האו"ם בלבנון, יאן קוביש, ישתתפו בסבב השיחות הראשון, שייערך בבסיס האו"ם בעיירה נאקורה בדרום לבנון.

כוחות יוניפי"ל בלבנון. AP
יתווכו בין הצדדים. כוחות יוניפי"ל בלבנון/AP

לדברי שנקר, לשיחות אין כל קשר לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל ללבנון או לנורמליזציה בין המדינות אלא רק לשרטוט הגבול הימי. "אנחנו רוצים לאפשר לשני הצדדים להגיע להסכם שיאפשר להן להשתמש במשאבי הטבע שלהן", הבהיר.

עוד אמר, כי "לבנון במשבר כלכלי ותרוויח הרבה מאוד אם תנצל את משאבי הטבע שלה. זה יוכל להניב רווחים ללבנון ולסייע לשפר את המצב הכלכלי". הוא הוסיף כי לשכתו של נשיא לבנון, מישל עאון, אחראית על הרכבת המשלחת לשיחות עם ישראל.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ אישר מוקדם יותר כי יהיו אלו מגעים ישירים בתיווך ארצות הברית, בעוד שיו"ר הפרלמנט של לבנון, נביה ברי, אמר כי יהיה זה משא ומתן עקיף. השיחות צפויות להיפתח אחרי סוכות בבסיס יוניפי"ל שבעיירה נקורה. "מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור", מסר שטייניץ.

עוד בוואלה!

ממשל טראמפ דוחף מחדש למו"מ בין ישראל ללבנון על מאגרי הגז בים התיכון

לכתבה המלאה

לדברי השר, פריצת הדרך בין המדינות נרשמה במהלך ביקורו האחרון באזור של תת-שר החוץ האמריקני, דיוויד שנקר. הוא הודה לכלל הגורמים המעורבים בנושא, בהם שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו. שר החוץ האמריקני בירך על השיחות בין ישראל ללבנון, שיובילו לדבריו להגברת היציבות באזור. "מקווה שבמקביל ניתן יהיה להתחיל בשיחות מומחים גם על המחלוקות בעניין הגבול היבשתי בין המדינות", הוסיף פומפאו.

בצד הלבנוני, ברי, העומד בראש מפלגת אמל השיעית, אמר כי הצבא יוביל את השיחות, שיתקיימו בבסיס של האו"ם בדרום לבנון. ברי הוסיף כי לבנון וישראל ביקשו מארצות הברית לשמש מתווכות בשיחות. הוא ציין כי לאחר שיושג הסכם, נציגים מלבנון, ישראל וכוח יוניפי"ל יחתמו על ההסכם. הוא אמר כי שליח ארצות הברית לאזור והמתאם המיוחד של האו"ם יהיו מעורבים בשיחות, וכי ארצות הברית אמורה לפעול למען אווירה חיובית שתוביל להצלחת השיחות בהקדם האפשרי.

יו"ר הפרלמנט הוותיק אמר במהלך במסיבת עיתונאים בביירות כי ההבנות הושגו עוד לפני שארצות הברית הטילה סנקציות בחודש שעבר על גורמים לבנוניים, בהם אחד ממקורביו, בניסיון ללחוץ על חיזבאללה הנתמך על ידי איראן.

יו"ר הפרלמנט של לבנון, נביה ברי, במסיבת עיתונאים בביירות, 1 באוקטובר 2020. רויטרס
מכחיש קשר לסנקציות האמריקניות. יו"ר הפרלמנט הלבנוני ברי, היום/רויטרס

בעשור האחרון יש מחלוקת בין ישראל ללבנון על סימון המים הכלכליים ביניהן, ובמיוחד באזור המכונה "בלוק 9", ובו, לפי ההערכות, פוטנציאל לגילוי מצבורי גז טבעי. בשל המחלוקת בין המדינות, לא מבוצעים חיפושי גז בשטח המחלוקת, דבר שמונע רווחים כלכליים גם מישראל, אך בעיקר מלבנון.

ביוני אשתקד היו הצדדים קרובים מאוד למשא ומתן ישיר לפתרון הסוגיה. האמריקנים הגיעו למסמך עקרונות שהיה מקובל על שני הצדדים לפתיחה במשא ומתן בתיווך אמריקני תחת חסות האו"ם שיתקיים בבסיס כוח יוניפי"ל בראש הנקרה. עם זאת, הלבנונים נסוגו ברגע האחרון בלחץ חיזבאללה וסירבו לפתוח בשיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully