וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברה הערבית דורשים לפתוח מחדש את תיקי החקירה מאירועי אוקטובר 2000

30.9.2020 / 16:27

בארגון עדאלה ובמרכז מוסאוא קראו לבחינה מחודשת של תיקי השוטרים שירו למוות ב-13 אזרחים, ונסגרו בידי מח"ש. בנוסף הם דורשים להקים ועדה שתבחן את כל התיקים שנסגרו מאז, לאור ההתפתחויות בפרשת אום אל-חיראן. "מערכת שיטתית של מתן פטור גורף מענישה הנובעת מיחס מפלה"

בווידאו: אירועי אוקטובר 2000/צילום: רויטרס וארגון עדאלה

20 שנה חלפו מאז אירועי אוקטובר 2000, במהלכם נהרגו 13 אזרחים ישראלים כתוצאה מירי שוטרים בעימותים בין מפגינים מהמגזר הערבי למשטרה. כעת, ארגונים בחברה הערבית דורשים לפתוח מחדש את תיקי החקירה נגד השוטרים היורים, ולחקור את נסיבות סגירת תיקי מח"ש שנפתחו כחלק מהמלצות ועדת החקירה. בנוסף, עלתה דרישה לפתיחה מחדש של כל תיקי מח"ש שנסגרו מאז, בהם בדיקת האירועים לפני שנתיים באום אל-חיראן במהלכם נורה למוות יעקוב אבו אל-קיעאן.

ארגון עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, פרסם אתמול (שלישי) הצהרה, בה נטען כי מתקיימת "מערכת שיטתית של מתן פטור גורף מענישה על ידי רשויות אכיפת החוק, הנובעת מיחסן אל האזרחים הערבים-פלסטינים כאל אויב". בארגון ציינו כי עובדה זאת מתחדדת לאור "ההתפתחויות החדשות בפרשת יעקוב אבו אל-קיעאן".

הפגנות אלימות במזרח ירושלים - אוקטובר 2000. GettyImages
13 אזרחים נורו למוות. אירועי אוקטובר 2000/GettyImages

ועדת החקירה שקמה בעקבות האירועים, בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר, תיאודור אור, הגישה ב-2003 דוח המותח ביקורת קשה נגד התנהלות המשטרה, הדרג המדיני וכן מנהיגים בציבור הערבי הישראלי. במסמך, המליצה הוועדה למח"ש על פתיחה בחקירה נגד שוטרים וקצינים, בהם בכירים. אולם, ב-2005 הודיעה מח"ש על סגירת כל תיקי החקירה, מנימוקים שונים.

בהצהרת עדאלה נכתב כי למרות המלצות ועדת אור, המדיניות של רשויות אכיפת החוק בישראל עדיין נסמכת על "דוקטרינת נתיני אויב" וכן כי בכירי משרד המשפטים נתנו גיבוי במשך שנים לסגירת תיקי חקירה במקרים של הרג אזרחים פלסטינים בידי שוטרים. עוד נטען, כי "פגמים אלה" מהווים הצדקה לחקור את "עשרות תיקי מח"ש בגין הריגת אזרחים ערבים-פלסטינים שנסגרו מאז שנת 2000".

הפגנת ערביי ישראל במלואת 10 שנים לאירועי אוקטובר 2000. רויטרס
"אירוע מכונן בחיי האזרחים הפלסטינים בישראל". הפגננה לציון עשור למהומות בסכנין/רויטרס

בארגון אמרו כי נטילת אחריות על תוצאות האירועים היא חלק הכרחי מתיקון כולל של האפליה נגד הציבור הערבי. "המדיניות של רשויות אכיפת החוק בישראל מציבה את חייהם של אזרחים פלסטינים בסכנה", נכתב בהצהרה. לדבריהם, כדי לשנותה, "דרוש בראש ובראשונה מהמדינה לשאת באחריות על אירועי אוקטובר, בהיותם אירוע מכונן בחיי האזרחים הפלסטינים בישראל".

עוד נכתב, כי "יחס שווה לחיי אזרחים פלסטינים בישראל, מחייב ראשית מאמץ כן ורציני לבטל את ההפליה המובנית והשיטתית נגדם וזה כולל את יישום המלצות ועדת אור בנוגע לחקירות מעשי ההרג והפסקת מדיניות הפטור הגורף מענישה".

הדרישה: הקמת ועדת חקירה מקצועית ועצמאית

במסמך הועלו דרישות שאומצו על ידי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, בראשות מוחמד ברכה: הקמת ועדה מקצועית ועצמאית; מינוי חברי הוועדה בהסכמת ההנהגה הפוליטית הערבית בישראל; סמכויותיה יהיו מחייבות מבחינה חוקית ויכללו את "בדיקת הכשלים של החקירות ושל מערכת חקירת תיקי אוקטובר 2000".

בנוסף לאלו, בארגון תבעו גם "הגשת כתבי אישום נגד האחראים בכל הדרגים להרג ולפציעה של אזרחים", בהם "מקרי ההרג של אזרחים פלסטינים בישראל שנסגרו על ידי מח"ש מאז 2000". בנוגע לתיק אל-קיעאן, "על המדינה להגיש מיידית כתבי אישום נגד האחראים להרג, ובנוסף נגד אנשי רשויות אכיפת החוק על חלקם בשיבוש הליכי חקירה", טוענים בעדאלה.

יעקוב אבו אל-קיעאן, נהרג במהלך העימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב. באדיבות המשפחה
"גם רה"מ אישש את ההתנהלות החשודה של פרקליט המדינה". יעקוב אבו אל-קיעאן/באדיבות המשפחה

גם מרכז מוסאוא הודיע השבוע כי הוא דורש לפתוח מחדש את כל התיקים שהמחלקה לחקירות שוטרים סגרה, בגיבוי פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה דאז, השופט מני מזוז. לדברי מנהל מוסאוא, ג'עפר פרח, "נדרשת חקירה עצמאית בה יקחו חלק מומחים בינלאומיים, לאחר שגם ראש הממשלה אישש את ההתנהלות החשודה של פרקליט המדינה שי ניצן בפרשת הירי במחנך יעקוב אבו אל-קיעאן".

על פי נתוני המרכז, מאז שנת 2000, נורו ומתו 44 אזרחים ערבים בהתנגשויות עם המשטרה, אך רק בשני מקרים הורשעו שוטרים ונשפטו לעונשי מאסר, אותם כינו "מגוחכים" (15 חודשים ושישה חודשים).

היום, מקיים מרכז מוסאוא כנס משודר בנושא "אלימות משטרתית", בו ישתתפו בנוסף לברכה ופרח גם עו"ד עמי הולנדר, המייצג בתיקים של הרג אזרחים ערבים, עו"ד לאה צמל המייצגת קורבנות אלימות בשטחים, אברהים סיאם ג'בארין שבנו מוחמד נורה בידי שוטרים באום אל-פחם ודמויות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully