וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן במפרץ: אמיר כווית החדש יתקשה להיכנס לנעלי אחיו

30.9.2020 / 20:11

סבאח אל-אחמד א-סבאח היה במשך עשרות שנים גורם מתווך באזור, אך יורשו, נוואף אל-אחמד א-סבאח, נעדר את הניסיון שלו. מול מנהיגים צעירים תוקפניים באיחוד האמירויות וסעודיה, האמיר החדש בן ה-83 יתקשה לשמור על הקו המתון של קודמו

בווידאו: השבעת אמיר כווית החדש/מתוך: טוויטר, עריכה: עמית שמחה

אמיר כווית החדש, נוואף אל-אחמד א-סבאח, הושבע היום (רביעי) אחרי מותו של השליט הוותיק אתמול, שעזר לנווט את הנסיכות לחוף מבטחים במשך עשורים של תהפוכות במזרח התיכון.

"האומה היקרה שלנו עומדת כיום בפני מצבים קשים ואתגרים מסוכנים שעליהם ניתן להתגבר רק דרך איחוד השורות ועבודה קשה יחד", הוא אמר לפרלמנט.

הממשלה של הנסיכות, שהיא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית באזור, אישרה במהירות את יורש העצר כשליט המיועד אתמול, אחרי שהאמיר בן ה-91, סבאח אל-אחמד א-סבאח, מת בארצות הברית. גופתו הגיעה למדינה היום, ובהלוויה השתתפו רק בני משפחת המלוכה ונציגים זרים בודדים בשל מגיפת הקורונה.

כשהאמיר הקודם, ג'באר אל-אחמד א-סבאח, מת ב-2006, אלפי כוויתים השתתפו בהלוויה, ורבים אחרים, כולל אזרחים זרים, הצטופפו ברחובות. נציגים מרחבי העולם חלקו כבוד עם הדיפלומט הוותיק, שזכה להוקרה אחרי שפעל לאיחוי הקרעים במזרח התיכון, בין היתר דרך רקימת יחסים עם עיראק, שכבשה למשך זמן קצר את הנסיכות. עד מותו, הוא ניסה לפתור את המשבר בין מדינות המפרץ לקטאר, אך ללא הצלחה.

אמיר כווית החדש, נוואף אל-אחמד א-סבאח, אחרי השבעתו בפרלמנט, 30 בספטמבר 2020. AP
אמיר כווית החדש נוואף א-סבאח בטקס ההשבעה שלו, היום/AP

מומחים רואים במותו של אמיר כווית, כמו זה בתחילת השנה של סולטן עומאן קאבוס, שהיה מנהיג מתון ומתווך באזור, כסוף של עידן במפרץ. במקומם, דור צעיר ואגרסיבי של מנהיגים עלה לשלטון, במיוחד בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות, המובילים קו נצי נגד איראן.

"על אף שהכוחות העולים במדינות המפרץ השכנות לא תמיד שמעו לעצתו, האמיר היה תזכורת לסדר שהושג בעמל רב לשותפות של רצון בינלאומי טוב באזור", כתבה קריסטן פונטנרוז, מומחית למזרח התיכון מהמועצה האטלנטית.

האמיר החדש, בן 83, לוקח את המושכות במדינה הקטנה אך העשירה, שבה שביעית מעתודות הנפט בעולם. זאת בתקופה שבה הממשלה מנסה לחזק את הכלכלה שנפגעה מירידה במחירי הנפט ומגיפת הקורונה, במדינה שבה אזרחיה נהנים ממערכת רווחה עשירה. מדיניות האנרגיה, ההשקעה והחוץ של הנסיכות לא צפויה להשתנות.

הלוויית אמיר כווית בכווית סיטי, 30 בספטמבר 2020. רויטרס
אבל בצל הקורונה. הלוויית האמיר בכווית סיטי, היום/רויטרס

גורמים דיפלומטיים ומומחים מעריכים כי נוואף, החסר את הניסיון העשיר של אחיו בתור גורם מתווך, צפוי להתמקד בסוגיות פנימיות כמו בחירת יורש עצר, שיכול להשיג קונצנזוס במשפחת המלוכה ולעבוד עם הפרלמנט. הפרלמנט הכוויתי הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר מבין מקביליו במדינות המפרץ, ולעתים הוא מתעמת עם הממשלה ומעכב רפורמות כלכליות. עם זאת, לאמיר יש את המילה האחרונה והוא יכול לפזר את הפרלמנט.

  • עוד באותו נושא:
  • כווית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully