וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפילות בחוץ ואיסור ריקודים: הנחיות מועצת חכמי התורה של ש"ס לסוכות

29.9.2020 / 18:57

חברי הגוף הרבני הבכיר בש"ס קראו לציבור להקפיד בחומרה על ההוראות, ואף העניקו להן תוקף מחייב: "שלא יגיע חלילה לספק רציחה". בכירי הרבנים הספרדים בישראל הורו על תפילות בחוץ ואסרו לנשק ספרי תורה או להעבירם מיד ליד. עוד נכתב, כי אין להתארח אצל אחרים בחג

בווידאו: סליחות בקפסולות בכותל המערבי/צילום: mx1, עריכה: שאול אדם

מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס, בראשות הרב שלום הכהן, פרסמה הערב (שלישי) קריאה מיוחדת לציבור להישמע להוראות משרד הבריאות למאבק בנגיף הקורונה, זאת בעקבות העלייה הגדולה במספר החולים הקשים והמתים מהנגיף.

באיגרת אף הובאו הנחיות הלכתיות לקראת ימי חג הסוכות בצל המגבלות, להן ניתן תוקף מחייב של דיני נפשות. הם הזהירו כי מי שלא יקפיד בהנחיות נכנס בספק רציחה. "על כל אחד ואחד להתחזק בכל כוחו לשמור ולהקפיד על כל הנחיות הבריאות אחת לאחת, ללא שום מורה היתר כלל, שלא יזיק ולא יוזק, וחלילה להגיע בזה לספק רציחה", נכתב.

בנוסף לכך, המועצה קראה לקיים תפילות אך ורק במרחבים פתוחים - גם בימי החג - וכן להקפיד על שמירת המרחק באירועי ההקפות ובחג שמחת תורה. "ובאנו בקריאה קדושה לכל אשר נגע יראת ה' בלבבו, לקיים את כל התפילות גם בימי החג במרחב הפתוח בלבד, במניין מצומצם, בשמירת מרחק וחבישת מסיכה כל התפילה", פסקו הרבנים. "ויקפידו היטב על המרחק גם בעת ההושענות וההקפות ואין לקיים כלל תפילות במקומות סגורים, באשר "חמירא סכנתא מאיסורא".

תפילות במרחבים פתוחים בכפר חב"ד בהתאם להגבלות הקורונה 25 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
יש להתפלל בחוץ תוך שמירת מרחק. תפילות במרחבים פתוחים בכפר חב"ד, בשישי/ראובן קסטרו

בנוסף לכך, המועצה פרסמה גם הנחיות מיוחדות לקיום חג שמחת תורה, לפיהן קיים איסור לנשק ספרי תורה ויש להימנע מהעברתם מיד ליד. כמו כן, המאמינים התבקשו שלא לחוג במעגלים, אלא לרקוד במקום למשך זמן קצר ובמרחק זה מזה.

"בשמיני עצרת ושמחת תורה יש לנקוט במשנה זהירות, ויקפידו שלא להעביר את ספרי התורה מאיש לרעהו. אין צריך לומר שלא יחוגו יחד במעגלים, אלא גם בעת ההקפות יקפידו על המרחק וכל אחד יפזז ויכרכר במקומו בשמחה ובמחיאת כף", נפסק. "ועל אף אהבתינו הגדולה לתורה - לא לנשק בשום פנים ואופן את ספר התורה, ובמקום שאמרו לקצר אינו רשאי להאריך, ויעשו כל התפילות וההקפות

עוד נכתב, כי "כל משפחה ומשפחה תחגוג את ימי החג אך ורק בביתם, בחיק משפחתם, ואין ללכת ולהתארח בימי החג, אף לא בן אצל אביו וכלה אצל חמותה. ואף על פי כן, אל תעצבו כי חדוות ה' מעוזכם וכל אחד יראה לשמח את בני ביתו בכל מה שיוכל".

מטה מפלגת ש"ס, ירושלים 2 במרץ 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
מטה ש"ס בירושלים, מרץ/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

האיגרת נחתמה בתפילה למיגור המגיפה. "חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו, להתעצם בתפילה לפני אבינו שבשמים וישוב מחרון אפו ויסיר מעלינו את הנגף הזה, ובפרט ביום הושענא רבה המסוגל לישועה ושערי שמים פתוחים לקבלת התפילות, ותזכו לשנים רבות נעימות וטובות ולגאולה קרובה. ושומע לנו ישכון בטח".

דרעי: אף אחד לא תכנן סגר בחגים כדי 'לסדר' את החרדים

בעיתון 'הדרך', ביטאונה של תנועת ש"ס, שפרסם את האגרת, התפרסם גם ראיון חג עם יו"ר התנועה השר אריה דרעי לכתב שמעון ליברטי, בו דחה דרעי את הטענות הנשמעות במגזר החרדי על אפליה, "אף אחד לא 'מחפש' אותנו. מי שאומר את זה, הוא רוצה תירוץ כדי שלא ישמור על ההנחיות", הבהיר.

שר הפנים דחה גם את הטענה לפיה הסגר היה כוונה מתוכננת מראש. "אף אחד לא רוצה לעשות סגר, זה נזק גדול מאוד מאוד למדינה ולכלכלה, ובוודאי שלא באים ואומרים בואו נעשה סגר רק כדי 'לסדר' את החרדים. ניסו את כל הדרכים כדי למנוע סגר בפעולות כאלו ואחרות, וזה לא הועיל. לא תכננו את הסגר לחגים".

דרעי הוסיף כי הסיבה לסגר הינה העלייה בתחלואה שנרשמה בחודש שקדם לחגים. "התחלואה פשוט התפרצה, יש זינוק במספרים, באחוז החולים הקשים, באחוז התמותה, וזה הגיע למצב שבתי החולים ומערכת הבריאות זעקו זעקה והרימו דגל אדום, והבנו שאין ברירה אחרת ואין פתרון אחר מלבד סגר".

בנוסף לכך, דרעי קרא לציבור החרדי להימנע מההשוואות לציבורים אחרים ולהקפיד בהנחיות בכל מקרה וללא תנאים. "אני שומע את הטענות, פותחים את זה ואת זה, ופתאום כשזה מגיע לבתי כנסת מחמירים איתנו. אבל אני אומר לכם מתוך דאגה עצומה, אני אוהב אתכם, אני דואג לכם, מה זה משנה מה האחרים. הם גם מחללים שבת, אז אני אלך ואחלל שבת בגלל שהם עושים?".

ראיון בחירות עם אריה דרעי, פברואר 2020. ראובן קסטרו
"מה זה משנה מה האחרים עושים. הם גם מחללים שבת, אז אני אחלל שבת?". דרעי/ראובן קסטרו

לדבריו, יש ציווי לשמור על ההנחיות, שכן מדובר בדיני נפשות. "הם (ציבורים אחרים) יודעים מה זה 'ונשמרתם'? מה זה דינים של פיקוח נפש כמה שאנחנו עושים הכל כדי להציל נפש אחת? אז מהם אני צריך לבוא ולקחת דוגמה? נכון, אני בקבינט דיברתי נגד ההפגנות ונלחמנו בזה, אבל לא בגלל טענות שאם להם מותר אז למה לנו אסור".

בראיון, דרעי תקף את ההפגנות והבהיר כי הסיבה להתנגדותו להן לא קשורה לאיסור התפילות, אלא כי "כי טענתי שאם ימשיכו ויתירו את ההפגנות, אז אי אפשר יהיה לאכוף את הסגר, זה פורם את כל המשמעת, כל אחד אומר אני הולך להפגנה, כל אחד בא בטענות. ראינו מה היה בשבוע שעבר שהיה כביכול סגר, וכל הכבישים פקוקים והכל כמעט כרגיל, אי אפשר להמשיך ככה".

הוא חתם את הראיון בפנייה לציבור החרדי. "אנחנו לא צריכים להיות עסוקים באחרים. לצערנו האחוזים של התחלואה בציבור החרדי הם גבוהים מאוד, פי שלושה מאחוז התחלואה במגזר הכללי, ואנחנו יודעים שיש אצלנו שלא נבדקים בכלל, אז המספרים גדולים עוד יותר", אמר. "אנחנו לא יכולים להאשים אף אחד בזה שיש אצלנו יותר תחלואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully