וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצת אחרת: מבתי הכנסת לחנויות האופניים, יום הכיפורים הזה לא ייראה אותו הדבר

כשהקורונה משנה סדרי עולם, גם מנהגים עתיקים והרגלים ישנים נאלצים להשתנות תחת המגבלות. מהחרדים שוויתרו הפעם על הכפרות, דרך המתפללים שיישארו בבית ועד המטיילים הסדרתיים שנשארו השנה בבית - הישראלים מתכוננים ליום כיפורים מיוחד

בווידאו: סליחות בקפסולות בכותל המערבי/צילום: mx1, עריכה: שאול אדם

יום הכיפורים של שנת תשפ"א ייראה מעט שונה מקודמיו, בצל הסגר הכללי והגבלות הקורונה. רבים יוותרו על המקום הקבוע בבית הכנסת, אחרים יימנעו מהתקהלויות מסוג אחר, וגם רוכבי האופניים בערים יחשבו מסלול מחדש. עם כניסת הצום, שאלנו כמה ישראלים איך ישתנו השנה מנהגי יום החג, היקרים להם כל כך.

עבור רבים, ההגבלות על התפילות ישברו הרגלים של שנים ארוכות. אחד מהם, משה דוידי, הוא מתפלל קבוע בבית הכנסת הגדול ברמת גן. "כל שנה ביום כיפור, אני מגיע בבוקר ויוצא בערב. משתתף שם קבוע בתפילות וזו חוויה רוחנית שאין לה אח ורע", תיאר. "יש חזן, מקהלה גדולה ותנאים טובים לתפילה ארוכה".

חרדים עושים את דרכם לתפילות במרחב הפתוח בתל אביב 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
יום כיפורים, קצת אחרת. תל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

השנה, בגלל התפשטות נגיף קורונה ולמרות שבתי הכנסת יישארו פתוחים, דוידי ועוד רבים כמוהו ייאלצו לחפש אלטרנטיבה באוויר הפתוח. "השנה אתפלל מתחת לבית", אמר. "התארגנו כמה שכנים, הקמנו פרגולה מאולתרת ונתפלל בחוץ. אסור לקחת סיכונים מיותרים".

"זה לא יהיה קל", המשיך דוידי. "התפילה ביום כיפור נמשכת שעות ארוכות, גם אם יש לנו מחסה מהשמש, עדיין, כשאתה בצום ולא אוכל ולא שותה ויש לחות מאד גבוהה בחוץ, זו משימה לא פשוטה בכלל. אני מקווה שאנחנו ואנשים מבוגרים יותר, יצליחו לעבור את זה בשלום". הוא הבהיר כי על עצם התפילה לא היה מוותר בשום מצב. "אין סיכוי כזה שנוותר על תפילות ביום הכי קדוש בשנה אבל אנחנו מקווים לשרוד את זה בחוץ", הסביר.

עוד בוואלה!

זמני הצום, ההגבלות וכיצד ייראו התפילות: מדריך ליום כיפור בסגר

לכתבה המלאה
יום כיפור בדרום תל אביב, 12 באוקטובר 2016. יותם רונן
"אנשים עדיין בלחץ". ילדים רוכבים על אופניים בדרום תל אביב ביום כיפור התשע"ז/יותם רונן

מייקל קסרזון, הבעלים של "אופן", חנות אופניים שקיימת כבר למעלה מ-20 שנה בתל אביב, מראה שיש דברים שגם הקורונה לא תשנה. לדבריו, למרות הסגר והקורונה, אנשים "עדיין בלחץ" מיום כיפור ונזכרים "בדקה ה-90 להוציא את האופניים מהבוידעם" ולהגיע כדי לתקן אותם - ונוהגים כך אפילו יותר מבשנים קודמות, מחשש שהחנות תיסגר מראש בגלל ההנחיות.

"הם כאילו חושבים שנסגור ולא נהיה פתוחים, אבל על פי ההנחיות מותר לחנויות שמתקנות אופניים להיות פתוחות על פי התו הסגול", הסביר. "מותר לנו לעבוד עם דלת סגורה, אסור למכור ולקבל קהל, אבל אפשר להשאיר אופניים מחוץ לדלת".

לדבריו, בשנים קודמות אנשים תמיד נזכרו שיום כיפור מגיע יומיים לפני, ואילו השנה התכונה נמשכת כבר זמן רב. "אני מרגיש שכאילו שבועות אני עובד על אופניים לפני כיפור, זו התחושה. גם עכשיו אם אנשים עומדים ומחכים, אני הבנתי שממליצים לאנשים לצאת ולרכב על אופניים ולתת לילדים לרכב על אופניים בכיפור. לא יודע למה המליצו - אבל זאת ההמלצה ששמעתי: לא לשבת בבתים וכן לצאת ולרכב", סיפר.

גלריה: הכנות ליום הכיפורים ה'תשפ"א (צילום: ראובן קסטרו)

ראובן קסטרו

יחד עם זאת, הוא הסביר כי השוק היה השנה תנודתי מאוד לאור ההתפתחויות הכלכליות והבריאותיות. "ההיצע מבחינת מכירה הרבה יותר קטן, בגלל הקורונה המפעלים בסין לא עבדו, ואחרי שהם חזרו לעבוד לא היה ייצוא ולא היה ייבוא. אחרי שהכל חזר לתיקונו, אז החברות והמפעלים בסין פשוט העדיפו מדינות אחרות. כמותי, הסינים מעדיפים למכור בכמויות", אמר.

לדבריו, "השוק השתנה לא בעקבות כיפור, אלא בעקבות הקורונה: [כבר] כמה חודשים שאנשים מעדיפים תחבורה נקייה, הם לא רוצים להתנייד בתחבורה ציבורית, כולם לובשים גופיות ויוצאים לפארק לעשות ספורט. זה גרם לגידול במכירות, הם כן מעדיפים אופניים יותר מבעבר".

אצל "אופני משיח" התחושות אחרות. משיח נאמן, הבעלים של החנות המיתולוגית, ציין "ירידה חזקה במכירות" לנוכח המשבר. "גם אם אני רוצה לעבוד באופן מלא אסור לי, אנשים לא יכולים לצאת מהבית וגם אין להם כסף - אלו שלושה דברים שביחד הם משפיעים", הסביר, תוך שהוא מביע דאגה מהשלכות הסגר על החנות עד לכניסת הצום.

"בדרך כלל, לפני כל יום כיפור אני עובד 24 שעות רצוף, ועכשיו אני לא בטוח שמישהו יגיע במוצאי שבת", סיפר. "אם יגיע שוטר אני אסגור את החנות. אם לא אני אמשיך הלאה, יכול להיות שאני אוכל רק לתקן להם כשאנשים בחוץ ואני בפנים".

בלוגרית הטיולים כרמל קמין. באדיבות המצולמים
"יש גבול כמה שנגיף קטן יכול לשתק את עולם התיירות ואותי". כרמל קמין/באדיבות המצולמים

כרמל קמין, בלוגרית טיולים, נוהגת על פי רוב להעביר את תקופת החגים מעבר לים, אך השנה תיאלץ להישאר בישראל. "בשנים האחרונות בחגי תשרי אני בדרך כלל לא נמצאת בארץ, ומעדיפה לנצל את ימי החופש האלו לנסיעות וטיולים. פייסבוק מזכיר לי כל הזמן איך בשנה שעברה טיילתי בתקופה זו במיאנמר, וייטנאם וקמבודיה, לפני שנתיים בקירגיזסטן, כשלפני שלוש 'רק' קפצתי לירדן לצלילות, ובשנים קודמות יצא לי להיות בתקופה הזו בכרתים, נפאל והודו. התחביב הזה של הנסיעות מתבטא גם בבלוג הטיולים שלי 'מסוף כרמלית', בו אני מתעדת את מסעותיי וחולקת טיפים עם הגולשים", סיפרה.

אלא שהקורונה שינתה באחת גם את התכניות שלה: למעלה מחצי שנה שלא פקדה את נתב"ג, וגם את החגים, ובהם יום הכיפורים, היא תעשה הפעם כאן. "מאז פברואר האחרון לא הייתי בחו"ל, והקורונה גרמה לזה שבפעם הראשונה זה שנים אני מבלה בארץ את החגים. אנסה להיזכר איך עושים יום כיפור בבית", אמרה, תוך ניסיון להביט קדימה.

"זה מבאס ומצער, אבל גם האופציה של לטייל עם מסיכה ולחשוש שהיעד יהפוך למדינה אדומה תוך כדי הביקור נשמעת לי פחות מרנינה", הוסיפה. "נראה לי שאחכה עוד קצת כדי שהעולם יחזור להיות נורמלי. מניחה שעד החגים הבאים כבר יהיה חיסון כי די, יש גבול כמה שנגיף קטן יכול לשתק את עולם התיירות ואותי".

יואליש קרויס ומשפחתו בביתם בירושלים. יהונתן זינדל, פלאש 90
"הרבה עשו השנה כפרות על כסף. הייתה היענות נמוכה". יואליש קרויס/פלאש 90, יהונתן זינדל

גם עבור יואליש קרויס החג הזה ייראה אחרת לגמרי. הוא מנהל כבר שנים ארוכות את המשחטה הכי פעילה בארץ בתקופה שבין ראש השנה ליום כיפור, שיותר מ-1,500 איש מגיעים מדי שנה לשכונת מאה שערים בירושלים ועורכים בפתח המשחטה שלו את מנהג הכפרות. הפעם המספרים היו נמוכים באופן משמעותי.

"השנה אולי הגיעו 700 איש", תיאר קרויס. "נערכנו כמו שנדרש על פי ההנחיות, הגדלנו את השטח משמעותית, קבענו שאסור לשהות סתם במקום אלא צריך לעשות כפרות וללכת הלאה, אבל אנשים לא באו. יש חשש מאוד גדול מהתקהלויות, וגם אלה שהיו מגיעים תמיד בלילה האחרון לפני כיפור - לא הגיעו בגלל הסגר או הגיעו מוקדם יותר בשבוע שעבר".

קרויס הוסיף כי בניגוד לכל שנה, הוא ושאר עובדי המשחטה אף ביצעו משלוחים ישירים לבתיהם של אנשים. "מי שבכל זאת רצה לעשות כפרות מבלי לצאת מהבית, הבאנו לו תרנגולים עד הבית לפי הזמנה, ואחר כך החזרנו אותם למשחטה", אמר. לדבריו, "הרבה עשו השנה כפרות על כסף. הייתה אצלנו היענות מאוד נמוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully