וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי בחורי ישיבות ישובו לבתיהם, והחרדים חוששים מעלייה דרמטית בתחלואה

עודכן לאחרונה: 27.9.2020 / 17:59

לאחר 40 יום במוסדות, תלמידי הישיבות ייצאו עם צאת הצום לחופשת סוכות, כשברקע קריסת מתווה הקפסולות ואבחון של אלפי חולי קורונה בישיבות. כעת, עולה החשש במגזר כי חלקם יחזרו לביתם מבלי לדעת שהם חולים, וידביקו את בני משפחתם. בכיר במשרד הבריאות: "זה מטריד מאוד"

בווידאו: סליחות בקפסולות בכותל המערבי/צילום: mx1, עריכה: שאול אדם

אלפי תלמידי ישיבות צפויים לעזוב מחר (שני) בערב, עם צאת יום הכיפורים, את מוסדות החינוך החרדיים ברחבי הארץ, ולצאת לבתיהם לטובת חופשת סוכות. התלמידים שהו ב-40 הימים האחרונים במתווה קפסולות שאושר על ידי משרד הבריאות, אך זה הראה בימים האחרונים סימנים מדאיגים לאחר שאלפי חולים אותרו בחלק מהישיבות. כעת, עולה החשש כי החזרה של חבריהם לביתם יגבירו את התחלואה במגזר החרדי.

"מתווה הקפסולות" נולד מיד לאחר חופשת פסח, בעיצומו של הגל הראשון, והתבסס על קבוצות של 20 תלמידים כל אחת, שכל אחת מהן בודדה באופן מוחלט מהעולם שבחוץ ומהקפסולות האחרות. לאחר שבועיים של לימודים, ארוחות ולינה באותה קבוצה - הקפסולות שלא נמצאו בהן חולי קורונה אוחדו, והתלמידים המשיכו לשהות בישיבה תוך ניתוק מהסביבה, מבלי לצאת אפילו לאירועים משפחתיים.

בני ברק בצאת החג, 20 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
היקף תחלואה דרמטי במגזר החרדי. בני ברק בצאת ראש השנה/ראובן קסטרו

המתווה הוכיח את עצמו, וברוב הישיבות שפעלו תחת פיקוח מיוחד שהוביל האלוף במיל' רוני נומה, לא נמצא אף חולה אחד. מיד לאחר תשעה באב, התלמידים שבו לבתיהם, ולקראת חודש אלול, תחילת זמן הלימודים בישיבות החרדיות, ישיבות נוספות אימצו את המתווה ופעלו לפיו, גם בזמן ששאר מוסדות החינוך ברחבי הארץ הושבתו. אלא שבשבועות האחרונים התפרצו בישיבות אלפי מקרי הדבקה, וחלק מהמבנים של הישיבות הפכו אוטומטית למלוניות קורונה לטובת חולים ומבודדים.

גורם חרדי בכיר העלה כמה סיבות לקריסתו של המתווה, והמרכזית שבהן היא חוסר המשמעת ביחס להנחיות של משרד הבריאות. הוא מציין בין היתר כי "בגל השני היו הרבה יותר ישיבות שהצטרפו למתווה, אבל למרביתן לא היה את האפשרות לנהל אותו או לאכוף את היציאה מהמוסד בצורה קפדנית וראויה".

עוד בוואלה!

במקום מאה אלף, 200 מתפללים בלבד השתתפו במעמד הסליחות המרכזי בכותל

לכתבה המלאה

לפי ההנחיות, הבחורים שחלו בתוך הישיבות וחבריהם שנדרשו לבידוד יישארו במבנים של הישיבות שיהפכו למלוניות קורונה. עם זאת, החשש הגדול הוא שאלה שיעזבו את הישיבות לבתיהם הצפופים בערים החרדיות ואינם יודעים מראש שהם חולים - יגבירו את היקף התחלואה בריכוזים אלה. גורם במשרד הבריאות השתמש במילים בוטות כשאמר לוואלה! NEWS כי "אנחנו על סף פיגוע גדול".

"העלייה בכמות החולים החרדים מפחידה"

אבי בלומנטל, יו"ר מטה ההסברה של משרד הבריאות למגזר החרדי, אמר כי "הישיבות לא ערוכות להחזיק את הבחורים עד אחרי סוכות, ויש חשש גדול שבחורים ישובו לבתים כשחלקם חולים ולא יודעים על כך". לדבריו, "זה מטריד מאוד ומחייב זהירות כפולה ומכופלת. ככל שישנה אפשרות לבודד את הבחור בבית זו תהיה הפעולה הנכונה ביותר לביצוע".

המנהיגים החרדים, בהם הרב שלום כהן, הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין פרסמו קריאה לציבור להשתדל להתפלל במרחב הפתוח ביום כיפור, ופוסקי הלכה אחרים במגזר החרדי חידדו את חובת עטיית המסכות, גם למי שחלה כבר בנגיף. עם זאת, ההוראות עשויות לחדד את חשיבות השמירה על ההנחיות אך אינן מהוות פתרון למספרים הגבוהים שכבר מצביעים על היקף תחלואה דרמטי במגזר החרדי.

בני ברק עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"הסטטיסטיקה סוגרת עלינו". בני ברק, לפני כשלושה שבועות/ראובן קסטרו

ירושלים ובני ברק הן הערים עם מספר החולים הפעילים הרב ביותר, בפער גדול מהיתר: 7,388 חולים פעילים בבירה, ו-4,031 בבני ברק, לעומת 3,010 באשדוד, הבאה ברשימה. הן מובילות גם את מספר החולים החדשים בשבוע האחרון (4,644 ו-2,782 בהתאמה). מספרים גבוהים נרשמו גם במודיעין עילית: 1,707 חולים פעילים (שביעית בין הערים), 1,231 מתוכם אובחנו בשבוע האחרון (חמישית בין הערים).

בלומנטל הדגיש את חומרת מצב התחלואה במגזר. "העלייה בכמות החולים בערים החרדיות מפחידה. גם בחולים קשים, ורבים מהם צעירים. הגיע הזמן שנפסיק להסתכל על אחרים למה הם מתנהגים כך או אחרת ונתמקד בחיים שלנו, בבריאות שלנו, בבני המשפחה", אמר.

"הסטטיסטיקה סוגרת עלינו. אם גדולי ישראל אומרים שצריך להתפלל במרחב הפתוח אז חובה לציית בלי להתחכם ובלי להתפלפל. לאדם חרדי קשה לחשוב על תפילה ביום כיפור בבית, אבל אם לנגד עינינו נציב את החולים והנפטרים והיתומים החדשים אולי יהיה קל יותר".

"מי שנמצאו חולים או חייבי בידוד - לא ישובו לבתיהם"

מטעמו של אלוף במיל' רוני נומה, בין האחראים על מתווה הקפסולות, נמסר כי "בהתאם לסיכום מול הישיבות שבהסדר הקפסולות עם דסק החרדים, בוצעו בדיקות ומי שנמצאו חולים או חייבי בידוד לא ישובו לבתיהם לאחר יום כיפור, וישהו בישיבות שהוגדרו כמלוניות קורונה או 'ישיבות המשך'. הבחורים שנמצאו שליליים ישוחררו לבתיהם".

עוד הוסיף נומה כי "בישיבות הפועלות שלא במסגרת ההסדר, אנו מתכוונים לבצע בדיקות במהלך הימים שלישי ורביעי - ועד לקבלת התוצאות אין לשחרר את הבחורים לבתיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully