וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצבני, אפוקליפטי ונרגן: נתניהו דרס את אנשי המקצוע והשרים בדרך לסגר השני

24.9.2020 / 19:54

שרים שהשתתפו בישיבת הממשלה סיפרו על תרחישי אימים אותם תיאר רה"מ: "2,000 מתים כבר כאן". נתניהו התעלם מהשרים שהעזו לבקרו ותקף את המומחים שהזהירו מהשלכות הסגר: "לא יתנו ציונים לדרג המדיני". רה"מ שינה את עמדתו בתכיפות, אך נותר איתן רק בניסיונותיו לאסור הפגנות

בווידאו: הודעת נתניהו על הטלת סגר מלא/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לישיבת הממשלה הלילית במצב רוח רע. לפי שרים שהשתתפו בישיבה הוא היה עצבני ונרגן. המונולוגים שנשא היו אפוקליפטיים. "2,000 מתים כבר כאן", הוא אמר לשרים לפי גורמים שהשתתפו בישיבה שהתקיימה בזום. נתניהו דחק בשרים לאשר במהירות את הצעתו לסגר כולל, החמור ביותר שהוטל במדינה כלשהיא בעולם מאז תחילת מגיפת הקורונה.

הוא הסביר לשרים כי בחודש מרץ עמד אחוז החולים המאומתים מתוך כלל הבדיקות בישראל 2% בלבד. "אז עשינו סגר ועכשיו אנחנו ב-13% של חולים מאומתים ואתם מתמהמהים", הוא אמר. שר המדע יזהר שי קטע אותו. "אתה טועה", הוא אמר. כשנתניהו התעלם השתמש שי במילים חריפות יותר. "אתה טועה ומטעה את השרים", הוא אמר לנתניהו.

מזכיר הממשלה צחי ברוורמן התערב. "אל תפריע לראש הממשלה", הוא גער. שי התעקש. "ראש הממשלה מטעה את השרים. אחוז המאומתים בסגר של מרץ היה 8%-9%". נתניהו התעלם והמשיך לדבר על הצורך לקבל החלטה על סגר כולל בהקדם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
שרים העידו כי המונולוגים שנשא היו אפוקליפטיים. נתניהו, החודש/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

נתניהו לא התעלם רק מדבריו של שי. הוא גם התעלם מכל הדיונים שהתקיימו ב-48 השעות שקדמו לכך. את מתווה התפילות וההפגנות שנתן למשרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה להכין רק ערב לפני הוא זרק לפח בלי לקיים עליו דיון רציני.

את דיון קבינט הקורונה הסוער ביום רביעי אחר הצהריים הוא הפסיק אחרי כמה שעות ובעוד שהשרים שותים קפה ואוכלים בורקס הוא ביצע מחטף. בשיחת טלפון בהולה עם בני גנץ, גבי אשכנזי ואריה דרעי החליט נתניהו לעקוף את הקבינט ולכנס בבהילות את מליאת הממשלה כדי להעביר את ההחלטה על הסגר הכולל.

שר האוצר ישראל כץ, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ושרים נוספים שמודרו, נדהמו לקבל למכשירי הטלפון הנייד שלהם פושים מאתרי החדשות על כך שהם עצמם החליטו להטיל סגר כולל על מדינת ישראל. והם אפילו לא ידעו שהם כאלה.

במהלך הדיונים אתמול הוא שינה את עמדתו כל כמה שעות. בתחילה רצה סגר מוחלט לשבועיים. אחר כך לארבעה ימים בלבד. אחר כך שקל לסגת מעניין הסגר הכולל. רק בדבר אחד הוא לא זיגזג - בנסיונותיו לאסור את ההפגנות נגדו בבלפור. כל שאר ההחלטות התיישרו בהתאם. כך למשל, כשהבין נתניהו שיוכל להביא לצמצום מקסימלי של ההפגנות רק אם יוטל סגר מוחלט - הוא שינה שוב כיוון ודחף לסגר המוחלט.

עוד בוואלה!

גמזו והגורמים הרפואיים התנגדו לסגר מוחלט - נתניהו דחה את עמדתם

לכתבה המלאה
דיון ועדת החוקה על מתווה הרמזור, 6 בספטמבר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"התפקיד שלך זה להמליץ". גמזו/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

גם מגורמי המקצוע התעלם נתניהו. בלחץ של כמה שרים ביקש ממונה הקורונה גמזו לומר את עמדתו המקצועית בישיבת הממשלה הלילית. בדחילו ורחימו אמר גמזו לשרים כי הוא חושב שאין צורך ללכת לסדק הדוק כל כך וכי הוא ממליץ לא לסגור לחלוטין את המשק. נתניהו ניפנף אותו. "שמעתי אותך. התפקיד שלך זה להמליץ והתפקיד של הדרג המדיני זה לקבל החלטות", הוא אמר לגמזו.

ליחס זהה זכתה הכלכלנית הראשית של משרד האוצר שירה גרינברג שניסה להסביר לשרים כי המשמעות של סגר המוחלט לשבועיים היא נזק של 35 מיליארד שקל למשק. "זה לא מהלך חכם", היא אמרה. כאן נתניהו כבר התפוצץ. "את אל תתני לי ציונים", הוא אמר. "את באת לכאן להציג את המלצתך. הפקידים לא יתנו ציונים לדרג המדיני".

גם השר כץ שהעז להטיל ספק בהחלטה לסגור את המשק באופן מוחלט והציע להשאיר 30% ממנו פתוח כמו בסגר הראשון זכה לתגובה נזעמת מצד נתניהו. "אנחנו לא בחודש מרץ. צריך לתת מכה בפטיש. מכה בפטיש", הוא צעק על כץ.

שר האוצר ישראל כץ בדיון במליאת הכנסת, 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"צריך לתת מכה בפטיש". כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ההשלכות של ההחלטה על הסגר המוחלט הן דרמטיות אך הדרך בה התנהלה ישיבת הממשלה היתה כאותית. כאשר השרים עלו לשיחת הזום לא הונח בפניהם אף מסמך כתוב שמפרט את תוכן ההחלטה עליה הם עומדים להצביע. שלוש שעות אל תוך הישיבה העיר השר זאב אלקין בכעס על כך. "למה אין נוסח החלטה? על מה בכלל אנחנו מצביעים?", הוא שאל.

יותר מ-30 שרים מונה ממשלת ישראל, אבל את מספרם של אלה שניסו לשאול שאלות קשות אפשר לספור על קצת יותר מאצבעות יד אחת - השרים שי וכץ, השרה אורית פרקש-הכהן והשרים פרץ, שמולי וזמיר. שאר השרים שתקו או השתיקו את אלה שהתקוממו.

השרים שי וזמיר והשרה פרקש-הכהן יצאו נגד הלחצים הפוליטיים שהביאו להחלטה לא לסגור את בתי הכנסת ביו כיפור וכן להעביר חוק להגבלת ההפגנות. חברם למפלגה שר החוץ גבי אשכנזי דווקא צידד בהחלטה להשאיר את בתי הכנסת פתוחים ביום כיפור והשתמש באנלוגיה מוזרה. "אני צם ומתפלל ומסכים שצריך להשאיר את בתי הכנסת פתוחים ביום כיפור. אפילו בשואה קיימו תפילות", אמר אשכנזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully