וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מחסור בכוח אדם ועומסים כבדים, בבתי החולים חוששים מהחורף המתקרב

מספר המאושפזים במחלקות הקורונה ברחבי הארץ הולך וגדל, בעוד מניין המאובחנים היומי מוסיף לשבור שיאים. במרכזים הרפואיים מספרים על צוותים שעובדים מסביב לשעון, מיטות שמתמלאות במהירות ותחושה של שדה קרב. "יגיע החורף, יהיה כאוס נוראי וישאלו מי אשם"

בווידאו: יו"ר ארגון המתמחים וראש שירותי הבריאות בדיון בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי הארץ, סך המאובחנים היומי שובר שיאים ומספר החולים שמצבם קשה חצה את רף ה-700 בני אדם. בתי החולים בישראל נמצאים כבר אחרי שלב הנפת "הדגל האדום", וזאת עוד לפני שהגיעה עונת החורף. מספר המאושפזים במחלקות הקורונה, שרק הולך וגדל, יוצר מחסור בצוותים רפואיים ועלול להביא להשבתת יתר המחלקות במרכזים הרפואיים. השלכותיו של הגל השני על בתי החולים.

מחלקת קורונה בית חולים זיו צפת, 5 בספטמבר 2020. דוד כהן \ פלאש 90, פלאש 90
38 מיטות, 25 חולים. מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת/פלאש 90, דוד כהן \ פלאש 90

בית החולים זיו בצפת

מספר מחלקות קורונה: 2
מספר מיטות במחלקות הקורונה: 38
מספר חולים מאושפזים: 29

בבית החולים זיו בצפת נפתחה בשבוע שעבר מחלקת קורונה שנייה, המוגדרת כמחלקת טיפול נמרץ קורונה. כעת יש בבית החולים 38 מיטות לחולי קורונה, מתוכן מאוישות 29 נכון לעכשיו. עשרה מהחולים במצב קשה, בהם שבעה מונשמים. בבית החולים שבים ואומרים כי יש לתגבר אותו בכוח אדם.

מנהל בית החולים, פרופ' סלמן זרקא, יצא בחריפות נגד הכוונה לפתוח בית חולים שדה. "גם כשפיקדתי על בית החולים הצבאי ברמת הגולן, גייסנו רופאי מילואים. גיוס כזה הוא משיכת השמיכה הקצרה מבתי החולים. זה לקחת את הרופא המרדים מזיו. זה לקחת את המומחה לטיפול נמרץ מרמב"ם. זה לקחת את אחות טיפול נמרץ משיבא ואז להקים בית חולים צבאי. אם יש לצה"ל כוח אדם רפואי מיומן פנוי, אשמח לקלוט אותם בתוך בית החולים הקיים", אמר.

פרופסור סלמאן זרקא מנהל המרכז הרפואי זיו. באדיבות המרכז הרפואי זיו, אתר רשמי
"הבעיה היא מחסור בכוח אדם". פרופ' זרקא/אתר רשמי, באדיבות המרכז הרפואי זיו

"אנחנו לא רוצים לאשפז את חולי הקורונה באוהלים ותיכף גם יבוא החורף", התריע פרופ' זרקא. "הבעיה היא לא המקום - יש לי מקום. הבעיה היא מחסור בכוח אדם. בית חולים צבאי אינו רלוונטי למחלת הקורונה במדינת ישראל. המענה הוא תוספת כוח אדם שהם החיילים האמיתיים של המלחמה הזו וכל שעה קובעת. הצוות זקוק לזמן הכשרה טרם יגיע החורף והגל השלישי".

בית החולים פוריה בטבריה

מספר מחלקות קורונה: 3
מספר מיטות במחלקות הקורונה: 60
מספר חולים מאושפזים: 26

גם בבית החולים פוריה שליד טבריה נערכים להמשך העלייה במספר חולי הקורונה. אתמול נפתחה במקום מחלקה שלישית לטיפול בחולי קורונה. נכון להבוקר, במרכז הרפואי מאושפזים 26 חולי קורונה, בהם 16 במצב קריטי או קשה.

מבית החולים נמסר כי לאחר שנפתחו כבר מחלקה ייעודית לחולי קורונה ומחלקת טיפול נמרץ קורונה (שתיהן בתוך מחלקה פנימית ב'), הוחלט להשלים את ההכנות ולפתוח מחלקה שלישית לטיפול בחולי קורונה, אשר כוללת 20 מיטות אשפוז נוספות. כעת יש במרכז הרפואי 60 מיטות אשפוז לחולי קורונה, מתוכן 12 מיטות טיפול נמרץ. בגל הראשון טופלו במחלקת הקורונה במקום כ-95 חולים, ומאז טופלו קרוב ל-400 חולים נוספים.

פתיחת מחלקת קורונה שלישית בבית חולים פדה פוריה. דוברות בית חולים פדה פוריה, אתר רשמי
פתיחת מחלקת קורונה שלישית בבית החולים פוריה, אתמול/אתר רשמי, דוברות בית חולים פדה פוריה

"פתיחת מחלקת קורונה והתאמתה דורשת תהליך מורכב והתגייסות כלל צוותי האחזקה והלוגיסטיקה שלנו", תיאר שמעון סבח, המנהל האדמיניסטרטיבי בבית החולים. "בהכשרה מסוג זה נדרשת הוספת עמדות ניטור ממוחשבות, התקנת מצלמות ומסכים בכדי שהצוות המטפל יוכל להשגיח על כל אחד מהמטופלים 24 שעות ביממה. הכול תוך הקפדה על נהלי הבידוד וההתמגנות הנדרשים".

מנהלת המרכז הרפואי (בפועל), ד"ר הגר מזרחי, אמרה כי "אין ספק שהתמודדות עם הגל השני מורכבת יותר. מספר החולים הקשים הדורשים טיפול אינטנסיבי ומורכב עולה בהתמדה ולצערנו הגל הזה מתאפיין בעלייה במספר החולים הקשים והקריטיים הצעירים. העומס על הצוות שלנו הוא קשה ומתמשך על פני חודשים. אני רוצה לשבח את הצוות, מכל הסקטורים. כולנו ביחד בחזית ההתמודדות נגד נגיף הקורונה".

בית החולים האנגלי בנצרת

מספר מחלקות קורונה: 1
מספר מיטות במחלקות הקורונה: 42
מספר חולים מאושפזים: 25

בבית החולים האנגלי בנצרת הוסיפו השבוע עוד 17 מיטות למחלקת הקורונה, בה מאושפזים 25 חולים, בהם 16 במצב קשה. לדברי בכירים בבית החולים, לתפוסה ההולכת וגדלה במחלקה יש השלכות משמעותיות. עוזר מנהל בית החולים האנגלי והאחראי על היערכותו לקורונה, ד"ר אמיר עלימי, התריע כי "לצעדים אלו יש השפעה ישירה על מחלקות פנימית וכירורגית, שסובלות כעת ממצוקת אשפוז".

ד"ר עלימי ציין כי יש ירידה של קרוב ל-60% בניתוחים אלקטיביים (ניתוחים שאינם דחופים - א"א) וכי ההיערכות החדשה משפיעה ישירות גם על קליטה לחדר המיון שכרגע נעשית על בסיס של שחרור אדם. לדבריו, אנשים מגיעים למצב שהם נמצאים במיון 24 שעות ובנוסף בבית החולים נאלצים לקצר ימי אשפוז. "אנחנו במצב שכמוהו לא היינו מעולם", אמר.

ד"ר אמיר עלימי ביה"ח האנגלי בנצרת, נצרת. באדיבות בית החולים האנגלי בנצרת, אתר רשמי
ירידה של כשני שלישים בניתוחים שאינם דחופים. ד"ר עלימי/אתר רשמי, באדיבות בית החולים האנגלי בנצרת

העברת צוותים - רופאים ואחיות - ממחלקות אשפוז למחלקת הקורונה יוצרת בבית החולים מחסור בכוח אדם. ד"ר עלימי ציין כי כרגע חסרים חמישה רופאים ו-30 אחיות וזה עוד לפני עונת החורף, אז יהיה צורך בתגבור נוסף.

לבית החולים יש די ציוד ל-95 מיטות אשפוז לחולי קורונה, אבל אם יגיע לכך, מדובר יהיה בתפוסה של כ-84% מתפוסת בית החולים - כלומר השבתה כמעט מוחלטת של שאר המחלקות. עלימי הזהיר כי "אנחנו על הסף. לא ידוע לנו לאן הולכים. אנחנו חוששים שזה ילך ויהיה גרוע יותר". לדבריו, לבית החולים הובטחו תקנים נוספים, אבל לא ברור עדיין מתי ההבטחה תמומש.

בית החולים שערי צדק בירושלים

מספר מחלקות קורונה: 3
מספר חולים מאושפזים: 64

בבית החולים שערי צדק בירושלים מאושפזים כיום כ-64 חולי קורונה בשלוש מחלקות שונות, כ-37 מהם במצב קשה ותשעה מונשמים. אחרי סוכות צפוי בית החולים לפתוח מחלקה נוספת. אמנם מדובר במספר נמוך יחסית של חולים ביחס לגל התחלואה הראשון, אך אז כמעט ולא היו מאושפזים אחרים.

"להבדיל מהגל הראשון שבית החולים היה ריק ויכולנו לטפל בהרבה מאוד מטופלים, היו לנו 120 מטופלים, המצב עכשיו הוא שבית החולים מלא מקצה לקצה. אנשים ממשיכים לחלות", אמר סמנכ"ל בית החולים, ד"ר ספי מנדלוביץ'. "אנחנו נכון לעכשיו לא באי ספיקה, אבל מסתכלים במבט מפוכח על הימים הקרובים והשבועות הקרובים, ומבינים שאם שלושה דברים דרמטיים לא יתרחשו נגיע לאי ספיקה, גם ברמה הלאומית וגם ברמת שערי צדק".

מחלקת קורונה בית חולים שערי צדק, ירושלים 5 בספטמבר 2020. נתי שוחט\ פלאש 90, פלאש 90
"בית החולים מלא מקצה לקצה". מחלקת קורונה בשערי צדק/פלאש 90, נתי שוחט\ פלאש 90

מנדלוביץ' סבור כי לפני תקציבים וסיוע לוגיסטי, הצורך הראשון החשוב הוא "לגייס מנהיגות לאומית ומקומית מכל המגזרים ומכל הקטבים, צריכים להתעלות מעל הקונפליקטים הזמניים שברורים לכולנו שמונעים את העצירה של הנגיף". לדבריו, "יש בשטח כל כך הרבה כוחות חיוביים שצריכים להרים את הראש ולהתאחד ולהציל אותנו מהאסון הזה. אם עכשיו לא יפעלו אז אני שואל מתי".

שני הנושאים הנוספים שהדגיש הם האחריות האישית של האזרחים והמחסור במשאבים והמאבקים מול המדינה. "לא ייתכן שבמקביל למלחמה שאנחנו מנהלים בנגיף אנחנו מנהלים מלחמה תקציבית כדי להמשיך לתפקד ביעילות ולתת שירות מצוין", מחה מנדלוביץ'. "כמו שבמלחמה פותחים ימ"חים, זה הזמן לפתוח את הימ"חים. צריך לתת את כל הכלים, את כל המשאבים האפשריים כדי להגדיל פעילות, תפוקות, לא לחשוב פעמיים. כל מטופל שמצליחים לטפל בו, אנחנו חוסכים זמן של סגר".

סמנכ"ל שערי צדק, ספי מנדלוביץ'. באדיבות שערי צדק, אתר רשמי
מלחמה בנגיף ובתקציב. ד"ר מנדלוביץ'/אתר רשמי, באדיבות שערי צדק

מנדלוביץ' אמר כי ככל שמספר החולים יעלה, "זה ברור שתהיה פגיעה בסטנדרט הרפואי. לא הגענו לזה. אבל זה ברור שתהיה". עוד הוסיף כי אם קיים צורך בהעברת מטופלים מהקהילה לבתי החולים, יש לייצר מערכת יעילה שתפנה אותם למקומות פחות עמוסים מאשר אלה בירושלים.

בית החולים הדסה בירושלים

מספר מחלקות קורונה: 4 + 2 יחידות טיפול נמרץ
מספר חולים מאושפזים: 100

בבית החולים הדסה עין כרם יש כיום את מספר חולי הקורונה הגבוה ביותר. 25 מהם בטיפול נמרץ ומתוכם 12 מונשמים. מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, סיפר כי "אנחנו עובדים מאוד קשה על חשבון הרבה זיעה של הצוות המסור, מחזיקים מעמד כי אין ברירה ועושים את המקסימום ומטפלים בכל חולה כאילו הוא היחיד".

עם זאת, רוטשטיין לא חסר בביקורת כלפי המדינה. "המדינה לא מפרגנת ללוחמים בקורונה אינה משפה אותנו בגין ההוצאות וגורמת לנו להיות פושטי יד ורגל בצורה שאינה אופיינית למדינה מתקדמת שרוצה באמת למגר מגיפה", אמר והתריע כי הדבר עלול להוביל בפגיעה בחיי אדם עם התחלואה העולה.

פרופסור זאב רוטשטיין, 1 בספטמבר 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
"צריך לבודד את מדביקי העל ולא לעשות סגר נוראי". פרופ' רוטשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

גם רוטשטיין הצטרף לאזהרות מפני החורף, והסביר כי במקום סגר יש להתמקד בבידוד החולים. "יגיע החורף, יהיה כאוס נוראי וישאלו מי אשם. אני רוצה להזכיר לכולם שהם לא ממלאים את חובתם ושלא יבואו בטענות כשיגיע הגרוע מכל", הוא אמר. "צריך לבודד את מדביקי העל, ולא לעשות סגר נוראי שלא תורם את מה שהיינו רוצים שיתרום. הסגר אותו התחלנו לפני מספר ימים אכן עשוי להקטין את המגעים וההתקהלויות, אבל אינו מחסל את הסיבה האמיתית למגיפה ולכן כיוון שאי אפשר להיות בסגר הרמטי אינסופי, צפויה כרגע הדבקה בסקאלה יותר קטנה בבתים, ובהמשך, עם שחרור הסגר נחזור לאותו מקום שהיינו קודם".

בית החולים ברזילי באשקלון

מספר מחלקות קורונה: 3
מספר מיטות במחלקות הקורונה: 55
מספר חולים מאושפזים: 49

במרכז הרפואי ברזילי באשקלון ישנן 55 מיטות אשפוז לחולי קורונה בשלוש מחלקות. נכון להיום מאושפזים בבית החולים 49 חולים בנגיף, בהם 24 במצב קשה ומתוכם ארבעה מונשמים.

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' יניב שרר, הביע חשש כי העומסים הכבדים יוסיפו לגדול בשבועות הקרובים. "עומס החולים בקהילה מתבטא באשפוז של חולים קשים בפער של שבועיים מאוחר יותר", הסביר. "כרגע אין מצב בו אין מיטה לחולה קורונה שצריך אשפוז".

פרופ' יניב שרר, מנהל המרכז הרפואי ברזילי. דוברות המרכז הרפואי ברזילי, אתר רשמי
"בכל רגע נתון חלק גדול מהצוות נמצא בבידוד". פרופ' שרר/אתר רשמי, דוברות המרכז הרפואי ברזילי

לדברי שרר, אם העלייה בתחלואה תימשך בית החולים יצטרך לפתוח מחלקת קורונה רביעית על חשבון מחלקה פנימית. הוא הזהיר כי תרחיש כזה יגרום לעומס על הצוות. "בכל רגע נתון חלק גדול מהצוותים הרפואיים נמצא בבידוד, 150 עובדים כרגע בבידוד או במחלה עקב הקורונה", אמר. "יש לנו מחסור בכוח אדם, אבל למרות העומס והמשימה הגדולה שעומדת בפנינו - לא נקרוס ונעמוד באתגרים".

בית החולים סורוקה בבאר שבע

מספר מחלקות קורונה: 2
מספר מיטות במחלקות הקורונה: 78
מספר חולים מאושפזים: 47

בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזים בשתי מחלקות הקורונה 47 מטופלים, מתוכם 31 במצב קשה ומונשם אחד. מנהל המחלקה הפנימית קורונה, פרופ' ויקטור נובק, סיפר כי המרכז הרפואי נמצא בעומס, אך לא במצב של קריסה.

גם נובק הזהיר כי פתיחת מחלקות קורונה נוספות ייפגע בשאר המטופלים בבית החולים. "המשך פתיחת מחלקות לטיפול בחולי קורונה יחייב אותנו בצמצום משמעותי של הפעילות השגרתית החשובה לתושבי הנגב. כך למשל נאלץ לצמצם חלק מהניתוחים האלקטיביים כדי להסיט אחיות למחלקות הקורונה", אמר.

מחלקת קורונה בית חולים סורוקה, באר שבע, 5 בספטמבר 2020. יוסי זלינגר\ פלאש 90, פלאש 90
מחפשים פתרונות למחסור בכוח אדם. מחלקת קורונה בסורוקה/פלאש 90, יוסי זלינגר\ פלאש 90

"אם לפני שבועיים הייתה תפוסה של 20% במחלקות הקורונה, היום היא עומדת על 60%", תיאר. נכון לעכשיו בסורוקה ישנן 78 מיטות לחולי קורונה, ללא חוסרים בציוד או צוותים רפואיים. עם זאת, בבית החולים כבר נערכים לשלב הבא.

נובק ציין כי בסורוקה פועלים לגיוס רופאים ואחיות. לדבריו, "צריך למצוא פתרונות להתמודד עם החוסר בכוח אדם שיהיה בעתיד. כך למשל אנו חושבים שבשלב הבא נצטרך הזרמה של כוח אדם שלא בהכרח יהיה ברמת מיומנות של רופא או אחות. צריך לחשוב יצירתי, למשל גיוס של מתנדבים שהם מחלימי קורונה שיעברו הכשרה בסיסית ויעזרו בטיפול בחולים במחלקות. הכי חשוב זה שנקפיד כולנו על הנחיות משרד הבריאות, זה מציל חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully