וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובה של חיפה האדומה: הנגיף הכה בחיפה, אך הרשויות לא מפרסמות מידע מפורט

24.9.2020 / 14:20

העיר ה-3 בגודלה מתמודדת עם עלייה שבועית של 40% בכמות החולים. שבוע לאחר החתונה ההמונית והתקהלויות ראש השנה, מאובחנים בעיר 1,272 חולים, מתוכם 120 מאושפזים. בעירייה הורו להגביר אכיפה, בבתי החולים נערכים להגדלת הקיבולת. תושב: "גם אורח החיים החרדי אשם"

בווידאו: הודעת נתניהו על הטלת סגר מלא/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

בחיפה חלה לאחרונה עלייה משמעותית במספר חולי הקורונה, עם נסיקה שבועית של 40% בנתוני התחלואה, והיום (חמישי) היא הוגדרה כעיר אדומה על פי מודל הרמזור. נכון להיום יש בחיפה 1,272 חולים פעילים - עלייה של 161 מאתמול. מאז פרוץ המגיפה מתו 35 מתושבי העיר. בשבוע בו נערכו 9,044 בדיקות קורונה נוספו 743 חולים, 120 מהם מאושפזים בבתי החולים השונים בעיר.

אולם, העירייה, משרד החינוך ומשרד הבריאות כלל לא טורחים לפרט על אודות התפשטות המגיפה בבתי הספר ובגנים, בישיבות ובכוללים, בבתי הכנסת ובמקוואות, ולא מוסרים לציבור נתונים מפורטים אודות הידבקות של תלמידים ואנשי צוותי הוראה.

בניין הפקולטה לרפואה בטכניון, חיפה, אוגוסט 2019. יואב איתיאל, עיבוד תמונה
120 חולים מאושפזים בבתי החולים השונים בעיר. חיפה/עיבוד תמונה, יואב איתיאל

בשכונות החרדיות ובמרכז הדר הכרמל עלתה השבוע התחלואה ב-70%, זאת כשבוע לאחר החתונה ההמונית בשכונת ויז'ניץ והתקהלויות ראש השנה. בשכונות עם תחלואה גבוהה פועלת העירייה בשיתוף עם רבנים ומנהלי בתי ספר, ומדווחת כי הפעילות מסייעת להעלאת המודעות בקרב הציבור ולהורדה בהדבקות. בשכונה החרדית קריית שמואל חלה התייצבות, אך שכנתה קריית חיים מזרחית נותרה "שכונה אדומה".

בשכונות רכס הכרמל המבוגרות של דניה, אחוזה, רמות אשכול, בגין, גולדה, רמז, נרשמה עלייה שבועית בתחלואה של 90%. בנווה שאנן הייתה עלייה של 58%, בהדר והעיר התחתית 56%, גידול יציב של 32% בכרמל ו-31% בשכונות מערב העיר - קריית שפרינצק, נווה דוד ורמת הנשיא. בקריית חיים וקריית שמואל חלה עלייה של 7% בלבד.

נתוני התחלואה בקורונה בחיפה

  • נסיקה שבועית של 40% בנתוני התחלואה
  • 1,272 חולים פעילים - עלייה של 161 מאתמול
  • מאז פרוץ המגיפה מתו 35 מתושבי העיר
  • 120 חולים מאושפזים בבתי החולים בעיר

"לא יודע מי היו היבואנים של הנגיף אבל אני יודע מי המפיץ הראשי שלו ולצערי הגדול זה אורח החיים היהודי החרדי", אמר לוואלה! NEWS הפרסומאי דודי זילברשלג, תושב שכונת ויז'ניץ, בעיר. "אורח החיים שלנו בא עם שלוש פעמים תפילות בבית הכנסת, עובר במקווה, עם שכונה צפופה, עם נישוק מזוזות שעל משקוף כל דלת ועם הרבה מאוד ילדים שאולי עוברים את המחלה בקלות לשמחתנו, אבל נושאים את הנגיף ומוליכים אותו כנראה גם ביתר קלות".

לדבריו, ברגע שמערכות החינוך נסגרו בשבוע האחרון וראשי הקהילות החרדיות חידדו את הנהלים, "חל שינוי משמעותי בדפוס ההתנהגות גם אצלנו. ויז'ניץ, בכל העולם החרדי, ידועים בקפדנותם גם לעניין הזהירות וגם לעניין השמירה על החוק. מקור הסמכות שלנו הוא האדמו"ר והוא מהיום הראשון נותן הוראות קפדניות".

מחלקת קורנה בית חולים רמבם חיפה, 23 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה תת-קרקעית. עובדי מחלקת קורונה בביה"ח רמב"ם/ראובן קסטרו

זילברשלג מספר כי פעם ירד האדמו"ר מביתו וראה בחור עם מסיכה שלא על האף והעיר לו, "ומאז כולם מדברים על זה". הוא הוסיף כי "בשורה התחתונה חובת האחריות היא עלינו, עם שמירה קפדנית על ההנחיות, ואת זה אנחנו עושים אצלנו אף ביתר שאת בשבועות האחרונים ובימים האחרונים. כשאנשים בקהילה אומרים 'למה לא מתלוננים על התקהלויות בבלפור' אני אומר מה זה משנה מה קורה בבלפור. שם אסור וגם אצלנו אסור". אם יאסרו ללכת ביום הכיפורים לבתי הכנסת, אמר זילברשלג, "יצייתו לזה בוויז'ניץ. יעשו כנראה תפילת מרפסות כמו שעשו כל ימי הפסח".

הרמטכ"ל  אביב כוכבי בביקור חיפה ובמועצה המקומית דליית אל כרמל, בליווי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, ראש מועצת דליית אל כרמל,  רפיק חלבי וראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם.. דובר צה"ל
"יש צורך באכיפה ומנהיגות כדי לנצח את הנגיף". הרמטכ"ל בביקור בחיפה לצד קליש/דובר צה"ל

על רקע התחלואה הגבוהה בעיר, הורתה ראשת העיר עינת קליש רותם על הגברת האכיפה בעיר, שתכלול שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכות במרחב הציבורי וקיום הנחיות התו הסגול בכל בתי העסק המורשים לפעול, ובכלל זה חנויות ורשתות מזון. עד כה נרשמו על ידי פקחי העירייה 163 קנסות בסכומים הנעים בין 500 ל-5,000 שקלים נגד תושבים ובעלי עסקים שהפרו את תקנות שעת החירום. לדברי העירייה, היא נערכת עם המשטרה למניעת התקהלויות בערב יום הכיפורים.

בעירייה מדגישים כי אכיפת התקנות מתבצעת לצד פעולות הסברה נרחבות אותן היא מקיימת יחד עם פיקוד העורף. ההסברה מתבצעת על ידי חיילי פיקוד העורף ועובדי עיריית חיפה באמצעי התקשורת והמדיה החברתית וכן בשכונות עצמן.

נתוני תחלואה שבועיים בשכונות בחיפה

  • שכונות חרדיות ומרכז הדר הכרמל - עלייה שבועית של של 70%
  • בשכונות רכס הכרמל: דניה, אחוזה, רמות אשכול, בגין, גולדה, רמז - עלייה שבועית של 90%
  • שכונת נווה שאנן - עלייה שבועית של 58%
  • בהדר והעיר התחתית - עלייה שבועית של 56%
  • הכרמל - עלייה שבועית של 32%
  • שכונות מערב העיר: קריית שפרינצק, נווה דוד ורמת הנשיא - עלייה שבועית של 31%
  • קריית חיים וקריית שמואל - עלייה שבועית של 7%

בתוך כך, פיקוד העורף ומד"א פתחו השבוע פעם נוספת את מתחם בדיקות קורונה, דרייב-אין, בסמיכות למרכז הקונגרסים בעיר. המתחם יפעל עד סוף השבוע וצפוי לשוב ולפעול לאחר יום הכיפורים. אגף הרווחה הונחה לשמור על קשר רציף עם משפחות החולים והמבודדים ואוכלוסיית הקשישים בעיר, אף אם אינם מטופלים ברווחה, מתוך דאגה לשמירת בריאותם ורווחתם. בעירייה ממתינים גם למימון מלא לאוכלוסיית הגיל השלישי, אשר נמצאת בסיכון, אותו אמורה לקבל מהמדינה.

אתמול ביקרו בעיר הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין. בתום סקירה של ראשת העיר וראש אגף הביטחון בעירייה, יאיר זילברמן, על ההיערכות וההתמודדות עם הקורונה, אמר הרמטכ"ל כי "בעת הזו יש צורך באכיפה, הרתעה ומנהיגות כדי לנצח את הנגיף".

בבית החולים רמב"ם בחיפה אושפזו הבוקר 68 חולים, מהם 12 מונשמים, שניים מהם על מכונת "אקמו", ו-158 עובדים נמצאים בבידוד ביתי. כמו כן, הסתיימו אמש ההכנות האחרונות להכשרה סופית של בית החולים התת-קרקעי לקליטת שלוש מחלקות הקורונה ששוכנות כעת במבנה "מאייר" בבית החולים. המקום יכלול גם מיון לחולי קורונה. העברת המחלקות תחל היום בשעות הצהריים, והחלל התת-קרקעי יהפוך למתחם אטום ומבודד משאר מבני המרכז הרפואי. בשלב ראשוני, נערכים לאכלס במקום עד 110 חולים, אך בטווח הארוך ייתכן ויזרמו למקום גל החולים בצפון. בתרחיש קיצוני ניתן יהיה לאכלס שם עד 770 חולים, וכדי להיערך אליו כבר מוקמו בחלל התת-קרקעי מאות מיטות.

בבית החולים כרמל שתי מחלקות הקורונה כבר ב-100% קיבולת. נכון לעכשיו מאושפזים שם 32 חולים בהם 21 במצב קשה, שלושה מונשמים, ארבעה במצב בינוני וארבעה קל. 84 אנשי צוות של כרמל בבידוד. בימים אלו מסתיימת הקמת מחלקת קורונה שלישית, שתשבית למעשה את מחלקה פנימית א' ופנימית ב'. עם פתיחת המחלקה השלישית יכיל בית חולים כרמל מעל 90 מיטות ייעודיות לטיפול בחולי קורונה.

בית החולים רמב"ם חיפה לחולי קורונה. ראובן קסטרו
68 חולי קורונה מאושפזים. בית החולים רמב"ם/ראובן קסטרו

בעדכון אחרון מהמרכז הרפואי בני ציון הערב נמסר כי מאושפזים שם 25 חולים מהם 18 במצב קשה בהם שישה מונשמים. עוד שישה מאושפזים במצב בינוני ואחד במצב קל. אתמול אובחן כחולה בקורונה אח בחדר מיון. כ-70 אנשי צוות של בני ציון מצויים בבידוד.

מתוך מטרה לסייע לצוותים הרפואיים בבתי החולים, פתחה העירייה ארבעה מעונות עבור ילדי הצוותים במתחמי בתי ספר הסמוכים לבתי החולים. עבור בית החולים רמב"ם הוקם מעון בבית הספר "עלייה"; בית חולים בני ציון - בבית הספר "חוגים"; בית החולים כרמל - בבית הספר "זיכרון יוסף"; בית החולים פלימן - בבית הספר "פיכמן". בנוסף נפתחו שתי מעונות נוספים בבית הספר "יבניאלי" ובבית הספר "גורדון" בקריית חיים עבור עובדי מערכת החינוך המיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully