וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשויות המקומיות מתורגלים לסגר, וסומכים על התושבים שיצייתו להנחיות

בעיריות ובמועצות הפיקו לקחים מאכיפת המגבלות בגל הראשון ונערכים לקראת הסגר הכללי שיוטל על המדינה בעוד פחות מיממה, ולמשך שלושה שבועות לפחות. ברשויות יסייעו למשטרה באכיפה וידאגו לקשישים ולנזקקים בתקופת החגים. "המעט שנוכל לעשות הוא להיות שם בשביל התושבים"

בווידאו: לקראת הסגר הנשיא ריבלין מודה שההנהגה אכזבה את הציבור/צילום: לע"מ

ברשויות המקומיות והאזוריות נערכים להתמודדות עם הסגר, שייכנס לתוקף מחר (שישי) ב-14:00 למשך שלושה שבועות לפחות. מנהלי האגפים בעיריות וביישובים מתכוננים לסייע למשטרה באכיפה, לדאוג לרווחת תושביהם, לביטחון ולטיפול בקשישים ובנזקקים - עד הרגע בו יוחלט על ביטול המגבלות.

"אסור לנו לזלזל ולהמעיט בחשיבות הצעד הזה. הסגר הוא כורח המציאות ואם נישמע להנחיות נוכל להוריד את גרף התחלואה ולחזור לשגרת חיים בתוך זמן סביר", אמרה ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם לוואלה! NEWS. "בגל הראשון חיפה הוכיחה סולידריות, אחריות ודאגה לזולת, ואין לי ספק שגם הפעם החיפאים יפעלו על פי ההנחיות ולא יפרו את הסגר", הוסיפה.

לדבריה, "עיריית חיפה נערכת לסגר הכללי, וההיערכות המקיפה והמורכבת כוללת סיוע לאוכלוסייה המבוגרת בעיר ולמוחלשים". היא הוסיפה כי "העובדים הסוציאליים ואנשי אגף הרווחה יתנו מענה לכל פנייה, גם המוקד העירוני זמין לשירות החיפאים, וגם הפקחים יסייעו בכל משימה אליה יידרשו".

מימדיה של העיר השלישית בגודלה בישראל הם האתגר הגדול של יאיר זילברמן, מנהל אגף ביטחון ושירותי חירום בעיריית חיפה, שעל כתפיו ניהול הסגר בפועל. "יש לנו שכונות כמו נווה שאנן, שהן בגודל של עיר לא קטנה ולכולן אנחנו צריכים לתת מענה, וניתן", הוא מבטיח.

אחרי כניסת העוצר, מרכז הכרמל חיפה, 8 באפריל 2020. יואב איתיאל
"בגל הראשון הוכחנו סולידריות". רחובות חיפה בזמן סגר, אפריל/יואב איתיאל

"אנחנו נערכים להרבה פעילות רווחה, ובמקביל הרבה פעילות בטחון ופיקוח", הסביר זילברמן. "נקיים סיורים בכל השכונות, גם לפיקוח וגם לאכיפה. בין אם מדובר בבתי כנסת או במקומות בילוי או עסקים אחרים שצריכים להישאר סגורים". לדבריו, "בחלק מהמשימות שלנו מדובר בסיוע למשטרה, למשל בסגר הפיזי, ובהמשך אנחנו נערכים לדאגה לכל מה שקשור לרווחה של התושבים".

הוא הסביר כי "להבנתי, המאפיינים של תנאי הסגר הזה מעט מקלים עליהם. הבאת תרופות, מזון על פי הצורך וכל הזמן לוודא שיש קשר רציף ושהכול בסדר אצלם". זילברמן סיפר על הכנות העירייה, ואמר כי "מתבצעות הערכות מצב יומיות בראשות ראש העיר. במסגרתן אנחנו מנתחים את הצרכים ומבצעים מה שצריך".

הוא התייחס גם לסוגיית עלויות אכיפת הסגר, ואמר כי "בנקודת זמן זו עוד לא דיברו איתנו על הקצאת כספים. כאב הראש הכי גדול שלי כעת הוא היכולת להגיע לכל אחד. לא רק פיזית בעת הצורך, אלא גם עם המסרים". לדבריו, "זה חשוב כי רק אם כללי הסגר נשמרים כראוי, אז שווה לקיים אותו, משום שהמטרה היא להגיע לירידה בתחלואה".

אחרי כניסת העוצר, שדרות העצמאות חיפה, 8 באפריל 2020. יואב איתיאל
"כאב הראש הכי גדול הוא היכולת להגיע לכל תושב". רחובות חיפה בזמן סגר, אפריל/יואב איתיאל
"רק אם כללי הסגר נשמרים כראוי, אז שווה לקיים אותו"

כמו בחיפה, גם באום אל-פחם מתכוננים לתחילת הסגר. "האתגר הגדול שלי הוא להיערך לא רק לכניסה לסגר, אלא גם ליציאה ממנו", אמר סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל-פחם. "כרגע אנחנו נערכים למוכנות מקסימלית ומשלימים את ההכנות ללמידה מרחוק, וגם דואגים לשעות הפנאי של הילדים, לרווחה, לאספקת חבילות מזון ולכל מי שיהיו תלויים בנו", הוסיף.

ראש העיר, בה מתגוררים כ-56 אלף תושבים, ציין כי ביישוב הוכשרו עובדי עירייה לביצוע חקירות אפידמיולוגיות, ואלה ימשיכו בעבודתם בעת הסגר. "נערכנו להמשך החקירות האפידמיולוגיות, שימשיכו בהן עובדי העירייה שהוכשרו לעניין על ידי משרד הבריאות ומפקד היקל"ר של פיקוד העורף". ראש העיר מחאמיד אומר כי התחומים שהכי מדאיגים אותו הם הלימודים והעסקים. "בסיום, ביציאה מהסגר, בתי הספר צריכים להיות מוכנים לקליטת הילדים".

"יש לי הרגשה שהסגר יישמר, כי אנשים מתחילים להבין שהגזמנו 'קצת' ואת הקצת אני שם במרכאות כפולות", הוא הוסיף. "עם זאת, האכיפה מאד חשובה. ביום רביעי היתה לנו ישיבת זום עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, ואמרתי לו מפורשות כי 'צריך אכיפה ועוד אכיפה ועוד אכיפה'", סיפר. "השר פנה לנציג משטרת ישראל והנחה אותם מפורשות: 'אני רוצה אכיפה והנה יש לכם ראש עיר שרוצה'. אני שומע שיהיה המון סיוע בכוח אדם, גם באנשי צבא".

מבנים בעיר אום אל-פחם ב-30 בינואר 2020. רויטרס
"אכיפה, אכיפה, ועוד פעם אכיפה". אום אל-פחם מתכוננת לסגר/רויטרס
"בסיכומו של יום אנחנו צריכים לשלב זרועות"

"מדובר בהרבה עבודה אבל אני לא לבד. בסיכומו של יום אנחנו צריכים לשלב זרועות, אני והמשטרה ופיקוד העורף", הוסיף מחאמיד. "פיקוד העורף תגברו כבר ביומיים-שלושה האחרונים, ושילשו את הצוות הקבוע שלהם שצמוד אלינו. משיחות עם מפקד תחנת המשטרה, אני למד שצפוי תגבור כוחות מסיבי". לדברי ראש העיר, "יש לנו חדר מצב בבניין העירייה. מנכ"ל העירייה וממונה חירום ברשות הם שמנהלים את הפעילות בפועל, ובזה כולנו עוסקים יומם ולילה".

מחאמיד הודה על העברה של כספי סיוע שהתקבלו בעיר מתכנית "בני חיל". "680 אלף שקל העבירו, מגיע להם תודה על זה, יפה שיש מי שדואג ומשתדל אבל אנחנו זקוקים להרבה יותר כדי להמשיך לנהל עיר בסיטואציה כזו", הבהיר. "היום ועד ראשי הרשויות הערביות, בראשותו של מודר יונס, יגיש למשרד הפנים תכנית מפורטת לכל יישוב ויישוב".

ראש עיריית אום אל פחם, ד״ר סמיר מחאמיד. יואב איתיאל
"יש לי הרגשה שהסגר יישמר". ראש העיר סמיר מחאמיד/יואב איתיאל

גם בדרום הארץ נמצאים בעיצומן של הכנות לקראת ההתמודדות עם המגבלות בשבועות הקרובים. גורמים בעיריית שדרות אמרו כי העירייה כבר מתורגלת מהסגר הקודם, בו כלל צוותי העירייה ושלוחותיה התגייסו כדי לתת את השירות הטוב ביותר לתושבים.

בשדרות יתוגברו צוותי המוקד העירוני כדי לטפל בפניות התושבים, ובעירייה כבר מחלקים ערכות למבודדים ולחולים, מזון לקשישים, ומסייעים לתושבים בקניות של מזון ותרופות. כמו כן, בשדרות יקיימו פעילויות תרבות בהתאם להנחיות כדי לסייע לתושבים להתמודד עם המצב.

ראש העיר, אלון דוידי, אמר כי "לצערנו אנחנו כבר מתורגלים בסיטואציה של סגר מהגל הראשון, והפעם אני משוכנע שגם נהיה טובים יותר ונעשה את המיטב והמירב למען התושבים". לדבריו, "עובדי העירייה ושלוחותיה מסורים לעבודה שלהם, אוהבים את העיר ואת התושבים, ויתנו את מירב המענים בתחומים השונים: רווחה, סיוע למשפחות, סיוע למבודדים וחולים וכל דבר אחר שיעלה".

מרכז מסחרי מדולל מאנשים בעקבות הנחיות משרד  הבריאות בשדרות 17 במרץ 2020. יניר יגנה
"מתורגלים בסיטואציה של סגר, הפעם נהיה טובים יותר". מרכז מסחרי בשדרות/יניר יגנה

גם עיריית אשקלון החלה בימים האחרונים בהיערכות לסגר במספר היבטים, בהם חינוך, רווחה, סיוע לאזרחים ותיקים, אוכלוסיות מיוחדות ועוד. בתחום החינוך, תורגלו צוותי ההנהלה וההוראה בבתי הספר ובגני הילדים במתווה הלמידה מרחוק, ובנוסף רכשה העירייה מאות מחשבים למשפחות שאין ברשותם מחשב ביתי, לאחר מיפוי של תלמידי העיר - מכיתה ד' ועד י"ב. זאת, כדי לצמצם פערים בין תלמידים ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים במצב של למידה מרחוק.

עם כניסתו של הסגר לתוקף, בעירייה הודיעו כי יחולקו ערכות לאלפי ילדים באשקלון, כדי להנעים להם את הזמן בשהות בבית. בתחומי הרווחה והשירותים החברתיים, בעירייה ציינו כי העובדים והמתנדבים מבצעים בימים האחרונים שיחות יזומות לאלפי חולים ומבודדים, וכן לאזרחים ותיקים, עריריים וניצולי שואה. זאת, כדי להפיג את בדידותם ובמידת הצורך, בהיעדר תמיכה, לסייע להם ככל הניתן.

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה באשקלון 8 ביולי 2020. שי מכלוף
שיחות יזומות לאלפי תושבים. אכיפת המשטרה באשקלון/שי מכלוף

ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, אמר כי בעירייה יעשו כל מאמץ כדי לסייע לתושבים שיזדקקו לעזרה. "ישראל נכנסת לסגר באחת התקופות היפות בשנה. המעט שנוכל לעשות למען התושבים בימים אלו, זה פשוט להיות שם בשבילם, במגוון רחב של שירותים ומענים, תוך שימת דגש מיוחדת על האוכלוסייה הבוגרת שבינינו", אמר גלאם.

"עיריית אשקלון עמדה ותמשיך לעמוד לצד התושבים בשגרה, בשגרת קורונה ובמיוחד בחירום", הוסיף ראש העיר. "אני משוכנע כי יחד, בכוחות משולבים, תוך משמעת עצמית ואחריות אישית של כל אחת ואחד מאיתנו, נוכל לצלוח גם את המשבר הזה ולנצח את נגיף הקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully