וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירת ארה"ב באו"ם: מדינה ערבית נוספת תחתום על הסכם עם ישראל בקרוב

23.9.2020 / 22:43

השגרירה קלי קראפט הודיעה כי מדינה נוספת תכונן יחסי נורמליזציה עם ישראל ביום-יומיים הקרובים, וכי "אחרות ילכו בעקבותיה". זאת, כשבוע בלבד לאחר טקס החתימה ההיסטורי על ההסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות בבית הלבן

בווידאו: טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין/צילום: לע"מ ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

מדינה ערבית נוספת צפויה לחתום על הסכם שלום עם ישראל בימים הקרובים - כך אמרה היום (רביעי) שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט לרשת אל-ערבייה. "התכנית שלנו היא להביא עוד מדינות, שעליהן נכריז בקרוב מאוד", מסרה. "מדינה אחת תחתום על הסכם ביום-יומיים הקרובים, ואני יודעת שאחרות ילכו בעקבותיה".

על פי הדיווחים, בין המדינות המעוניינות בנרמול היחסים נמצאות מרוקו, עומאן וסודאן. קראפט אף אמרה כי האמריקנים מקווים שערב הסעודית תחתום על הסכם שלום עם ישראל. "בוודאי שנברך על כך שערב הסעודית תהיה הבאה, אך מה שחשוב הוא שנתמקד בהסכמים ולא נאפשר למשטר האיראני לנצל את הרצון הטוב מצד בחריין, איחוד האמירויות הערביות או ישראל".

לדבריה, "אנו מקווים שזה יאפשר לאזרחים באיראן לראות שיש מי שבאמת רוצים להשכין שלום במזרח התיכון, והם חלק מהשלום הזה".

שגרירת ארצות הברית בקנדה קלי קרפט בפגישה עם ראש ממשלת בקנדה ג'סטין טרודו ב-23 בנובמבר 2018. רויטרס
"מדינה נוספת תחתום על הסכם ואחרות ילכו בעקבותיה". קראפט/רויטרס

השגרירה האמריקנית באו"ם גינתה את הפעולות מצד טהראן באזור. זאת, בעקבות דבריו של סלמאן מלך ערב הסעודית לאו"ם, לפיהם מדינתו הושיטה לאיראן יד לשלום, אך נענתה בפעולות טרור נוספות.

"בכל פעם שמישהו מושיט יד לאיראן, זה חייב להיות מופנה לאזרחים", אמרה קראפט. היא הוסיפה כי יש להיות "מאוד זהירים" מול איראן, מפני שהיא מנצלת מדינות אחרות.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"נכריז על עוד מדינות בימים הקרובים". החתימה על ההסכמים בבית הלבן, לפני כשבוע/רויטרס

באבו דאבי התנהל בימים האחרונים משא ומתן בין ארצות הברית לסודאן בנושא הסכם נורמליזציה עם ישראל, אך הוא הסתיים ללא פריצת דרך. על פי גורמים שמעורים בתכני השיחות, עיקר המחלוקת בין הצדדים סובב סביב היקף חבילת הסיוע הכלכלי שוושינגטון תעניק לחרטום כחלק מתהליך הנורמליזציה.

השיחות באבו דאבי, שדבר קיומן נחשף לראשונה בוואלה! NEWS, נמשכו שלושה ימים. היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות טחנון בן זאיד, מתווך בין משלחת של בכירים בבית הלבן לבין משלחת בראשות יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

לפי מקורות שמעורים בשיחות, במהלך המשא ומתן באבו דאבי הציגו הסודאנים שורה של דרישות כלכליות בתמורה לנורמליזציה עם ישראל. הסודאנים רצו לקבל באופן מידי סיוע בהיקף של שלושה מיליארד דולר לפחות מהאמריקנים והתחייבות לסיוע נוסף בעתיד. האמריקנים הסכימו עקרונית להעניק לסודאן סיוע כלכלי אך לא בהיקף שהסודאנים ביקשו.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
לא הושגה פריצת דרך במו"מ בין הצדדים. פומפאו ויו"ר מועצת הריבונות הסודאנית/AP

טקס החתימה ההיסטורי על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין נערך לפני כשבוע על מדשאת הבית הלבן בוושינגטון. המסמך עליו חתם נתניהו עם שר החוץ של בחריין הוגדר "הצהרת שלום" כללית, שרק פותחת את המשא ומתן על הסכם בין הצדדים. במקרה של האמירויות מדובר על "חוזה שלום" שהינו מחייב הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully