וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם האם: למרות התנגדות טליבאן, נשות אפגניסטן זוכות להכרה רשמית

27.9.2020 / 11:43

קמפיין נשים הביא לשינוי החוק במדינה המוסלמית השמרנית, ושמות האם יופיעו לצד שמות האב בתעודות הזהות. עם זאת, בארגון המנהל שיחות שלום עם הממשלה זעמו: "אסור להזכיר שמות של נשים בשום מקום". מובילות הקמפיין לא מתכוונות להיכנע: "אסור לנו לוותר אף פעם"

בווידאו: הפגנת נשים באפגניסטן/צילום: רויטרס

במשך שנים הובילה לאלה אוסמאני מאבק למען רישום שם האם בתעודות הזהות באפגניסטן, בניגוד למנהג העתיק לזהות אנשים רק על פי שם האב שלהם.

בשבוע שעבר, הקמפיין שלה שנקרא "איפה שמי?", הביא לשינוי החוק במדינה כשהנשיא אשרף גאני חתם על תיקונו. ואולם, החוק עורר ויכוחים סוערים במדינה המוסלמית השמרנית, שבה עבור רבים להגיד שם של אישה נחשב לטאבו.

בטליבאן, שלאחרונה החלו בשיחות עם ממשלת אפגניסטן ועשויים לקבל שוב תפקיד בשלטון, גינו את השינוי באחת העמדות הראשונות שהביעו לגבי זכויות הנשים מאז ששיחות השלום התחילו.

"מאז שהחל הקמפיין ב-2017 ועד עכשיו, אנחנו נתקלות בהשמצות, השפלות ואיומים", אמרה אוסמאני בת ה-28, בוגרת תואר בלימודי דת.

נשים באפגניסטן באסיפת ייעוץ בקאבול.. רויטרס
"מאז שהחל הקמפיין, אנחנו נתקלות בהשמצות, השפלות ואיומים". אסיפת נשים באפגניסטן/רויטרס

עבור אוסמאני ונשים אפגניות רבות, שם האם בסמוך לשם האב בתעודת הזהות מסמל את ההכרה המוצדקת שנשים צריכות לקבל בחברה. "הזכות הזאת הוענקה לנו על ידי האסלאם, אנחנו רוצות את הזכויות שלנו בחזרה", אמרה.

למרות ההכרה של הנשיא ותמיכתן של נשים רבות, הרפורמה עוררה זעם. סעיד אכבר אגא, שהיה פקיד בתקופת שלטון טליבאן, אמר כי "הכללת שם האם בתעודות זהות אלקטרוניות תהיה בושה וחרפה לאפגנים", בכינוס שדן בפיוס עם הממשלה בעיר הראט בשבוע שעבר.

עוד בוואלה!

ממשלת אפגניסטן וטליבאן פתחו בשיחות שלום היסטוריות

לכתבה המלאה

הדרך הארוכה לשינוי

זכויות נשים השתפרו משמעותית מאז שהשלטון הנוקשה של הטליבאן נפל ב-2001. אך כעת הדאגה הולכת וגוברת בשל החשש שהתקדמות זו תיפסק אם הקבוצה האסלאמיסטית תקבל שוב תפקיד בשלטון. בטליבאן טוענים שחל שינוי בעמדות הארגון, וכי יאפשרו חינוך לילדות ועבודה מחוץ לבית לנשים, בנסיבות מסוימות.

ואולם, כשבטליבאן נשאלים אם נשים יידרשו ללבוש כיסוי פנים או יורשו לעבוד בעבודות לצד גברים, הם אומרים כי זכויותיהן של נשים יוחלטו על פי השריעה האיסלאמית, מבלי לציין כיצד. נשים רבות נתונות בחוסר אמון עמוק ומטילות ספק בכנות האמירות המרגיעות של הטליבאן.

מנהיג הטליבאן באפגניסטן מולה עבדול גאני ברדר בשיחות על שלום במדינה, קטאר, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
נשים רבות מטילות ספק באמירות המרגיעות של הטאליבן. מנהיג הטליבאן, מולה עבדול גאני/רויטרס

דובר טליבאן, זאביהולה מוג'אהיד, אישר כי הארגון התנגד לשינוי החוק והוספת שמות האימהות לתעודות הזהות. "מנקודת מבט דתית, שמות נשים הם בין הדברים שאסור להזכיר בשום מקום", אמר מוג'אהיד לסוכנות הידיעות רויטרס. "אזכור שמות אימהות, נשים, אחיות ובנות אינו נסבל מבחינה תרבותית בחברה שלנו".

אוסמאני אמרה כי היא מאוכזבת מעמדת טליבאן ושלמרות שהיא חוששת לביטחונה ולביטחון חברותיה למאבק, היא לא תפסיק להילחם עבור ההכרה בנשים.

"אנחנו לא עושות שום דבר רע, אז נמשיך להיאבק כדי שנוכל להחיות את זהות הנשים," אמרה.
"אנחנו יודעות ששינוי הוא קשה. קשה לשנות את החברה, אך כשאנחנו מתחילות לעבוד, אסור לנו לפחד ממכשולים ואסור לנו לוותר אף פעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully