וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מגייסת בכפיה מאות אלפי טיבטים לעבודות תעשייה

22.9.2020 / 20:13

המשטר הקומוניסטי אימץ את התכנית שהנהיג נגד המוסלמים בשינג'יאנג, והרחיב אותה גם לטיבט. בייג'ינג מכחישה שהיא מגייסת עובדי כפיה, אך מומחים מזהירים שהיא מבצעת "רצח עם תרבותי". החקלאים עוברים הכשרה במרכזים בסגנון צבאי, שבהם מעבירים אותם חינוך מחדש

עריכה: שניר דבוש

סין מגבירה את הגיוס של חקלאים באזורים הכפריים של טיבט למרכזי אימונים בסגנון צבאי שנבנו לאחרונה, ובהם הם עוברים הכשרה לעבודות תעשייתיות. זאת בדומה לתכנית שהונהגה במחוז שינג'יאנג, ולפי ארגוני זכויות אדם מהווה עבודת כפיה.

בייג'ינג הגדירה מכסות להעברה המונית של עובדים כפריים בתוך טיבט ולאזורים אחרים בסין, כחלק מהרחבה מהירה של יוזמה שנועדה לספק עובדים נאמנים לתעשיות הסיניות. המידע עולה מיותר ממאה דיווחים בכלי התקשורת הרשמיים, מסמכי מדיניות של לשכות ממשלתיות בטיבט ובקשות רכש מ-2016 ועד 2020 שנבחנו על ידי רויטרס.

בהודעה שפורסמה באתר של הממשל המחוזי של טיבט בחודש שעבר, נכתב כי בשבעת החודשים הראשונים של השנה, יותר מחצי מיליון אנשים הוכשרו במסגרת הפרויקט. מדובר בכ-15% מכלל האוכלוסייה. כ-50 אלף מהם מועסקים בעבודות בתוך טיבט, וכמה אלפים אחרים נשלחו לחלקים אחרים בסין. רבים מהם מגיעים לעבודות במשרות נמוכות, כולל בענפי הטקסטיל, הבנייה והחקלאות.

"לדעתי, זאת המתקפה הקשה והברורה ביותר נגד אורח החיים הטיבטי המסורתי שראינו מאז מהפכת התרבות", אמר אדריאן זנץ, מומחה עצמי לטיבט ולשינג'יאנג, שחיבר את הממצאים העיקריים על התכנית. המסמך פורסם בשבוע שעבר על ידי קרן ג'יימסטאון, מוסד הפועל בוושינגטון ומתמקד בנושאים בעלי חשיבות אסטרטגית לארצות הברית. "זהו שינוי כפוי של אורח החיים הנוודי והחקלאי לעבודה במשכורת". מהפכת התרבות הוא כינוי למדיניות שהנהיג השליט מאו דזה דונג מ-1966 ו-1976.

רויטרס אימתו את הממצאים של זנץ ומצאו מסמכים ודיווחים נוספים שתיארו את התכנית.

דגל סין בלהסה, בירת טיבט, 17 בנובמבר 2015. רויטרס
בסין רואים בטיבטים "עצלנים ואטיים". בירת טיבט/רויטרס

בהצהרה שנמסרה לרויטרס, משרד החוץ של סין הכחיש את קיומה של עבודה בכפיה, ואמר כי סין היא מדינה של שלטון החוק, שבה העובדים עובדים מרצונם ומקבלים על כך פיצוי כספי. "מה שהאנשים האלו, עם מניעים נסתרים, קוראים 'עבודות בכפיה', פשוט לא קיים. אנחנו מקווים שהקהילה הבינלאומית תבחין בין אמת לשקר, תכבד את העובדות, ולא תולך שולל על ידי שקרים", נמסר.

העברת עובדים חקלאיים לתעשיה היא חלק מרכזי במדיניות הסינית לחיזוק הכלכלה והפחתת העוני. עם זאת, באזורים כמו שינג'יאנג וטיבט, שבהם חיים מיעוטים אתניים גדולים, עם היסטוריה של אי-שקט, יש דגש רב על חינוך מחדש. לפי ארגוני זכויות אדם, המכסות הממשלתיות והסגנון הצבאי מצביעים על כך שבגיוס יש אלמנטים של כפיה. דוח של האו"ם העריך כי כמיליון בני אדם, רובם אויגורים מוסלמים, מוחזקים במחנות לחינוך מחדש בשינג'יאג שבמערב סין. בייג'ינג בתחילה הכחישה את קיומים, אולם עכשיו, תחת לחץ בינלאומי, היא טוענת שאלו מרכזי חינוך והכשרה, וכל הנוכחים בהם "מסיימים את הלימודים".

עוד בוואלה!

סין מוחקת את השפה הטיבטית לטובת המנדרינית

לכתבה המלאה

סין השתלטה על טיבט ב-1950, במה שהיא כינתה "שחרור בדרכי שלום" של המחוז ההררי. מאז, המחוז שלכאורה נהנה מאוטונומיה הוא אחד האזורים המוגבלים והרגישים ביותר במדינה. לעיתונאים זרים אין גישה אליו, ואזרחים זרים צריכים לקבל אישור לסיורים ממשלתיים. מתנגדי המשטר וארגוני זכויות אדם מאשימים את סין ברצח עם אתני ותרבותי של האויגורים והטיבטים. בחודשים האחרונים הגבירו ארצות הברית את הלחץ על סין, והטילה סנקציות על המעורבים בהפרות זכויית אדם במחוזות.

באוגוסט, הנשיא שי ג'ינפינג אמר כי סין תגביר את המאמצים נגד "בדלנות" בטיבט, שם כ-90% מהתושבים הם טיבטים אתנים, על פי מפקד אוכלוסין. מנהיגה הרוחני של טיבט, הדלאי לאמה בן ה-85, מוביל את הביקורת על הדיכוי בטיבט מגלותו בהודו. הוא ברח לדרמסלה ב-1959, אחרי התקוממות שנמחצה על ידי הקומוניסטים. על אף עבודות כפיה שכבר דווחו בעבר, התכנית החדשה והגדולה הזו היא חסרת תקדים. לפי דיווחים, גורמי ממשל שלא עומדים ביעדי המכסות נענשים.

מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים, שינג'יאנג, סין, מאי 2019. AFP, GettyImages
כמיליון מוסלמים מוחזקים במחנות. מתקן במחוז שינג'יאנג/GettyImages, AFP

מרכיב מרכזי בתכנית, שתואר במסמכי מדיניות אזורית רבים, כולל שליחת גורמי ממשל לכפרים ולעיירות כדי לאסוף מידע על החקלאים ולנהל פעילות חינוכית אנטי-בדלנית. השיעורים כוללים שירים, ריקודים וציורים והנחלת השפה המנדרינית הסינית. מודל דומה יושם על שינג'יאנג, וחוקרים קשרו בין מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית לשעבר בטיבט צ'ן קוואנגו, שמאז 2016 מחזיק בעמדה דומה בשינג'יאנג. הוא הוביל את פיתוח מערכת המחנות במחוז. הממשל בשינג'יאנג לא הגיב לפניות בנושא.

כ-70% מאוכלוסיית טיבט מסווגת ככפרית, על פי נתונים רשמיים מ-2018. רבים מהם חקלאים המקיימים את עצמם, מה שמציב אתגר על התכנית הממשלתית למיגור העוני. בייג'ינג הבטיחה למחוק את העוני עד סוף 2020. מומחים אומרים כי המפלגה הקומוניסטית רואה בטיבטים כ"עצלנים, נחשלים, מלוכלכים ואיטיים", ולכן מנסה לחנך אותם מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully