וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מוחקת את השפה הטיבטית לטובת המנדרינית

5.3.2020 / 14:52

לפי דוח של ארגון משמר זכויות האדם, המערכת הדו-לשונית שיושמה במחוז האוטונומי דחקה את השפה המקומית והדורות העתידיים עשויים שלא לדעת אותה. "השלכות מעמיקות על זהותם של הטיבטים"

עריכה: שניר דבוש

סין שוחקת את הגישה ללימודי השפה הטיבטית במחוז האוטונומי בזמן שהיא מיישמת "חינוך דו-לשוני" - כך עולה מדוח חדש של ארגון משמר זכויות האדם. לפי הדוח, בזמן שהיא מבטיחה שהמיעוט הטיבטי מתחנך בשפתו המקומית, היא דחקה את השיעורים בשפה הטיבטית לטובת הפיכת הסינית-מנדרינית לשפת החינוך המרכזית.

ב-2002, המחוז האוטונומי של טיבט פרסם צווים שלפיהם חינוך דו-לשוני משמעותו שלשתי השפות יהיה "משקל שווה", אולם כעת המינוח נעלם מההודעות הרשמיות.

בדוח נכתב עוד כי סין החלה לקדם את החינוך הדו-לשוני בשנים האחרונות, בזמן שנותרה מעורפלת ביחס למשמעות האמתית של זה. בפועל, אמרו בארגון זכויות האדם, משמעות המדיניות הזו היא שסינית היא שיטת ההוראה המרכזית, והזהירו כי זה עלול לפגוע בבקיאות הדורות הבאים בשפה הטיבטית.

"קידום הסינית מנדרינית בקרב הקהילה הטיבטית הוא בעייתי מאוד ויש לו גם השלכות מעמיקות על זהותם, תרגול השפה שלהם והיכולת שלהם לקיים את התרבות שלהם", אמר ג'רלד רושה, חוקר בכיר באוניברסיטת לה טרוב שבאוסטרליה.

נזירים מתפללים מול דיוקנו של דלאי לאמה בעצרת לציון השנה הטיבטית החדשה בקטמנדו, נפאל, 26 בפברואר 2020. רויטרס
דיוקנו של דלאי לאמה בעצרת לציון השנה הטיבטית החדשה בקטמנדו, בחודש שעבר/רויטרס

במחוז קינג'אי, שגם בו חיים טיבטים רבים, שינוי שפת ההוראה לסינית הוביל לכמה הפגנות ספורדיות נגד הממשלה. ב-2018 נשלח תומך בקידום השפה הטיבטית במחוז לחמש שנות מאסר אחרי שהורשע ב"הסתה לבדלנות".

הממשל במחוז האוטונומי של טיבט ומשרד החינוך של סין לא הגיבו לפניות בנושא.

טיבטים רבים רואים בסינית כלי חשוב לדור העתיד, משום שהיא מספק הזדמנות כלכלית וחינוכית לאוכלוסייה שחיה באזורים מבודדים ולא מפותחים.

"רבים מהטיבטים שדיברנו איתם אמרו לנו שהם אכן רוצים להבטיח שילידהם ידעו לדבר סינית, אבל לא במחיר חינוך השפה הטיבטית", אמרה סופי ריצ'רדסון, מנהלת תחום סין בארגון משמר זכויות האדם. "הרעיון לחינוך דו-לשוני אמיתי הוא נהדר ורצוי, אבל זה לא מה שבאמת קורה".

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • טיבט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully