וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלוחים לספסל ושלט הפגנה: כשבתקנות יש חורים - העסקים מוצאים פתרון

21.9.2020 / 22:37

הפרצות בהגבלות שהטילה הממשלה לתקופת החגים, הובילו את בעלי העסקים לפתרונות יצירתיים כדי להפעיל את העסק בלי להיפגע כלכלית. יעקב תלה שלט הפגנה ליד דוכן הבגדים שפתח כי "אסור למנוע הפגנות", ניסן מוציא מנות מחוץ למסעדה ועידן המציא את השליח למרחק קצר

בווידאו: מחאת המסעדנים נגד הסגר/עריכה: איתי עמרם

מגבלות הסגר הכללי שהוטלו על המדינה ביום שישי דחקו בעלי עסקים מתחום המסעדנות למצוא פתרונות יצירתיים במסגרת החוק, שבאמצעותם יוכלו להמשיך ולהתפרנס בשבועות הקרובים. שירותי הטייק-אווי והישיבה במקום אמנם נאסרו, אך יש מי שמצא את הפרצות בתקנות שמאפשרות לו להמשיך ולעבוד.

פוסט שפרסם בפייסבוק תומר מור מארגון "מסעדנים חזקים ביחד", בו הוא קרא לבעלי עסקים להציב שלט עם הכיתוב שמ"ק - שירות משלוחים קרוב, עורר השראה בקרב מסעדנים לפתוח את העסק ולעבוד לפי אותם חורים. במסגרת הרעיון, לקוחות השוהים בקרבת מקום מחוץ למסעדה, על ספסל או מעבר לכביש, מתקשרים להזמין את המזון, וזה מגיע אליהם כמו משלוח - שירות שהותר לפי התקנות.

פוסט עם הסבר 
על שירות משלוחים מטעם המסעדניים (שמ"ק). -, אתר רשמי
"שימוש נכון לא יצריך הפיכה". פוסט עמותת המסעדנים/אתר רשמי, -

ניסן לרידו, מבעלי בר הצפון הישן בתל אביב, החליט לפעול על פי תכנית דומה. הוא העלה יחד עם שותפיו העסקיים שלט שקורא להזמין משלוחים לספסל, או לצעוק מחוץ למסעדה, ובעלי המקום של ייצא לכיוונו וייתן לו את המשלוח. "אנחנו מנסים להבין את גבולות הגזרה שלנו, אז אם אסור לנו טייק-אוואי, ומותר משלוחים - אנחנו נצא וניתן להם את המשלוח", אמר לרידו.

לדבריו, "יש לנו את שירותי המשלוחים 'וולט' ו'תן ביס', אז על פניו אתה יכול לגור מעבר לכביש ולהזמין. העלות של 'וולט' יקרה, ולכן אנחנו בתור שותפים ישבנו לבנות אסטרטגיה והחלטנו להפיץ פליירים, אנחנו נהיה השליחים. אי אפשר לכמת את זה למרחק, אי אפשר להגיד לי אל תוציא משלוח לרחוב ליד או לספסל", הוא מסביר. "הם לא רוצים שאנשים יעמדו בתור בתוך הכניסה לעסק, אני לא מבין מה הרציונל שעומד מאחורי האיסור על טייק-אוואי".

לרידו הסביר כיצד בבר מספרו את הספסלים המוצבים ברחוב דיזינגוף, "אז עכשיו אתה יכול להתקשר להזמין ואנחנו נצא ונביא לך את האוכל. שמנו שלט - משלוחים קרובים, אז או שאתה יכול לצעוק את ההזמנה שלך, או להתקשר" סיפר. "ראיתי ש'מסעדנים חזקים ביחד' העלו את שמ"ק, אבל את הפרקטיקה הלכה למעשה יצרנו כבר קודם בעצמנו".

הוא מתח ביקורת על סגירת המסעדות, ואמר כי "כל העניין של הסגר במסעדות נראה לי מיותר. מסעדה היא עסק יחסית בטוח, בכל התקופה שאנחנו פתוחים מאז סוף הסגר הראשון, אנחנו יודעים שהיה פה פעם אחת בן אדם שנדבק בקורונה".

מודעה עם שירות משלוחים לספסל מטעם מסעדת הצפון הישן. -, אתר רשמי
"משלוחים לספסל". תפריט הצפון הישן בת"א/אתר רשמי, -

גם עידן ויצמן, מבעלי בית הקפה 'איזי קפה' בתל אביב, החליט לעשות שימוש בטכניקה, והציב את שלט השמ"ק. "אנחנו עובדים לפי החוק. לקוח מזמין משלוח, וזה לא מעניין אותי לאן הוא מזמין, אם זה למדרכה או אליו הביתה, אני מבצע את מה שאומר החוק, מזמינים ממני לכתובת מסוימת - ואני מביא. אני צריך לפענח את החוק?", תהה ויצמן. "כל עוד הלקוח מזמין, אני מנגיש לו את זה".

לדבריו, "החוק הוא פשוט מטומטם וזה מה שנשאר לנו בשביל לשרוד, אנחנו מנצלים את הפרצות בחוק כדי להתפרנס. הדבר הראוי ביותר הוא שיתנו לנו לעשות טייק-אוואי, כמו שלקוח נכנס לשופרסל ולוקח מנה, או שקונים בתחנת דלק שתייה". הוא הסביר כי "לא באמת עשו סטופ על כל המשק, השאירו אותנו מחוץ למשחק ואנחנו צריכים לשרוד. אין לנו ברירה".

לטענת ויצמן, התקנות מקשות עליו לשווא. "זה אותו דבר כמו טייק-אווי, רק יותר קשה. העובדה שהלקוח מתקשר ומזמין בפינה ממול זה בדיוק כמו שהוא היה נכנס ולוקח את זה, אני לא יכול לשלוט בזה, אני לא יכול להגיד ללקוח שאני לא מוציא לו את המנה", אמר.

מסעדת Cheese צ'יז. -, אתר רשמי
"זה מה שנשאר לנו בשביל לשרוד". "איזי קפה" בת"א/אתר רשמי, -

אך הניסיונות לעקוף על פרצות התקנות אינן שמורות רק למסעדנים. גם יעקב מצלוואי, בעל דוכן בגדים בשוק רמלה, החליט לפתוח היום את הדוכן. הוא פעל בשיטה שונה והציב ליד הדוכן שלט לפיו הוא מפגין, שכן פעילות מסוג הפגנה הוחרגה מהמגבלות. "הגענו לשוק והפקחים הסבירו לנו שחלק מהחנויות יכולים לפתוח וחלק לא. החלטתי להתחמק, ושמתי שלט של הפגנה, שאני מפגין", סיפר.

הוא תיאר את הבלבול שחווה לאחר שצפה בהפגנות שנערכו בחוף הים בתל אביב, אותן כינה "חגיגה". "ראיתי יום לפני בטלוויזיה ששמו שלט של הפגנה, חגגו, הלכו לחגוג בים, שוטר בא לשם וברח כמו ילדה קטנה, כי אסור למנוע הפגנות", אמר. "לא משנה שבאו והלכו, בסוף היום שסגרתי את החנות באו השוטרים וביקשו ממני להתלוות אליהם לתחנה, שם הייתי מעוכב חצי יום וקיבלתי דוח בסך 5,000 שקלים".

הוא הלין על מה שתיאר כבררנות באכיפת הסגר. "אני ליכודניק, אבל מה שקורה בעניין הזה של הקורונה, זה בושה אחת גדולה. לא יכול להיות שראשי ערים שיש להם השפעה אצל ראש הממשלה יפתחו את השווקים שלהם, כמו בשוק מחנה יהודה בירושלים. משה לאון מפעיל לחץ, אז פותחים את השוק. ראש העיר חולדאי הוא ראש עיר חזק, אז פותחים את הכרמל והתקווה. אצלנו ראש העיר חלש, אז לא פותחים את השווקים - מה ההבדל? אם סוגרים, סוגרים את כולם", אמר בכעס.

יעקב מצלוואי משוק רמלה. -, אתר רשמי
"ראשי ערים שיש להם השפעה על רה"מ פותחים את השווקים". מצלוואי בדוכן עם שלט ההפגנה/אתר רשמי, -

תנאי הסגר הביאו גם בעלי עסקים לפעול בניגוד להנחיות באופן ברור, ולהסתכן בקנס. כך למשל, אתמול פתח בעלי בית הקפה "ניסו", את העסק, בעיצומו של הסגר, ולקוחות מילאו את המקום. לבית הקפה הגיעה משטרה, וקנסה את הבעלים יוני סלומון ב-5,000 שקלים. בעלי המקום טען כי עשה זאת כמחאה על כך שטרם קיבל פיצוייו מהמדינה מהסגר הקודם. הוא הסביר הוא רואה את ההכרזה על סגר כמהלך פוליטי שבו מעוניין ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ברקע הדברים, עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" איימה כי אם לא יימצא פתרון, או מתווה פיצויים מוסכם מראש לאבדן הכנסות של בעלי עסקים ומסעדות - היא תיאלץ לפתוח את בתי הקפה.

בית הקפה "ניסו" ביפו פתוח למרות ההגבלות. פייסבוק, צילום מסך
מסתכנים בקנס. לקוחות רבים בבית הקפה ניסו ביפו, אתמול/צילום מסך, פייסבוק

עסקים נוספים התיישרו עם הקו של ארגון המסעדנים, ואיימו כי גם הם יפתחו, בניגוד להנחיות. בפוסט שפרסמו בפייסבוק בעליי בית הקפה צ'יז בבית הלל וג'יאוקוסו בחיפה הם אמרו כי הם פותחים וכי הם מתנגדים לחוק במודע. "אני עושה את זה כי אני לא יכול לפתוח משלוחים, אני לא ערוך לזה, וזה גם חסר סיכוי למסעדות. הלקוחות מסודרים ברדיוס של 40 ק"מ, ואני לא יכול להתחיל להתרוצץ ברדיוס הזה".

"אני אאפשר לאנשים לבוא ולקחת אוכל, או לשבת בחצר שלנו בלי שירות. אין מלצרים, אין שירות, אין כלום, הוא לא יכול להזמין אוכל, זה רק איסוף ושירות עצמי. החלטתי לעשות את זה, כי אין לי אופציה אחרת. יכולתי לפעול על פי המתווה אם המדינה הייתה דואגת לי, והייתה אומרת שיש לי פיצוי ומשכורת. אבל לא המצב. אין לי אופציה אחרת, אחרי שהמדינה זרקה אותנו לכלבים, אז עכשיו למדנו ממה שקרה בפעם הקודמת ,שלא קיבלנו פיצויים ובסוף מי שלא עבד ונלחם על הפרנסה שלו לא שרד. אי אפשר לעבור את זה עוד הפעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully